Philosophical Understanding of the Power of Law: Conscience and Dignity in the Origins of People's Organic Life

Authors

  • Alexey V. Rimsky Putilin Belgorod law Institute of the Ministry
  • Maria M. Ismagilova Cultural and Sports Centre (branch of OOO Gazprom transgaz Tchaikovsky
  • Viktor P. Rimskiy Belgorod State Institute of Arts and Culture

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-3-601-609

Keywords:

conscience, dignity, power of law, legal tradition, modernity, intellectuals

Abstract

This article attempts to interpret conscience and dignity in the context of legal changes in Russian society, based on the position about the moral sense of law in the traditional legal culture. The author supposes that the categories of conscience and dignity in Russian tradition have not individualistic meaning, but are connected with existential dimension; they bring law to the state of being applied to national organic life, where the measure is conscience as a phenomenon of national self-consciousness. Concluding that the traditional legal culture substantiates the understanding of conscience as the key to human dignity, the author considers the moral regulation of the dialogue between society and state, power and people to be self-evident.

Author Biographies

Alexey V. Rimsky, Putilin Belgorod law Institute of the Ministry

Candidate of Philosophical Sciences, Police Lieutenant, Lecturer at the Department of State and Legal Disciplines, I.D. Putilin Belgorod Law Institute of the Ministry of Internal Af-fairs of the Russian Federation,

Belgorod, Russia

Maria M. Ismagilova, Cultural and Sports Centre (branch of OOO Gazprom transgaz Tchaikovsky

Secretary of the Head of the Cultural and Sports Center (branch of Gazprom transgaz Tchaikovsky),

Tchaikovsky, Russia

Viktor P. Rimskiy, Belgorod State Institute of Arts and Culture

doctor of philosophy, Professor, Professor of the Department of philosophy, cultural studies, and science of the Belgorod State Institute of Arts and Culture,

Belgorod, Russia

References

Бауман З. 2002. Индивидуализированное общество. М., Логос 390 с.

Баранов П.Л., Овчиников А.И. 2006. Актуальные проблемы теории правосознания и правового мышления. Ростов-на-Дону, НИИ МВД России, 192 с.

Бердяев Н.А. 1997. Русская идея. Судьба России. М., Изд «Сварог и К», 526 с.

Биллингтон Дж. Х. 2001. Икона и топор. Изд. Рудомино, 879 с.

Гражданские позиции интеллигенции. «Камо грядеши». 2004. М., Российский государственный гуманитарный университет, 359 с.

Ильин В.В. 2020. Теория познания. Критика инструментального разума. М., Проспект, 160 с.

Ильин И.А. 1998. О грядущей России. Джорданвилл, 367 с.

Лосский Н.О. 1994. История русской философии. М., Прогресс, 460 с.

Люкс Л. 2009. История России и Советского Союза. От Ленина до Ельцина. М., Российская политическая энциклопедия, 527 с.

Малинкович Вл. 2008. Век вывихнут… Распалась связь времен М., Международный институт гуманитарно-политических исследований, 352 с.

Митрополит Иоанн. 1994. Самодержавие духа. Очерки русского самосознания. Изд. Л.С. Яковлевой, 352 с.

Русская идея. 1992. М., Республика, 496 с.

Самосознание культуры и искусства конца ХХ века. 2000. М., Спб., Университетская книга Культурная инициатива, 640 с.

Селигмен А. 2002. Проблема доверия. М., Идея-Пресс, 256 с.

Тернер Фр. М. 2016. Европейская интеллектуальная история от Руссо до Ницше. М., Кучково поле, 384 с.

Традиция и русская цивилизация. 2006. М., Астрель, 282 с.

Уолцер М. 2000. О терпимости. М., Дом интеллектуальной книги, 160 с.


Abstract views: 93

Share

Published

2022-10-03

How to Cite

Rimsky, A. V., Ismagilova, M. M., & Rimskiy, V. P. (2022). Philosophical Understanding of the Power of Law: Conscience and Dignity in the Origins of People’s Organic Life. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 47(3), 601-609. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-3-601-609

Issue

Section

Thesis