Philosophical Congress: professional Corporation or free Association of communities?
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-746X-2020-45-4-818-826Keywords:
community, corporation, freedom, philosophical community, professional philosophy, philosophical congressAbstract
The text is based on a presentation at the round table «Philosophical congresses as a factor of consolidation of intellectual communities: current perspectives», which was held within the framework of the international conference «What is a community? Social hermeneutics, power and media» (Belgorod, NRU «BelSU», October 21-22, 2019). The topic of philosophical congresses is specified in the context of discourse and communication problems of institutionalization and professionalization of philosophy and the need to understand the nature of the «philosophical community». This topic is in contact with previous attempts to untie the tangled knot of various historical-philosophical and historical-scientific theories of the origin and history of philosophy, which often remained abstract due to inattention to the specific historical specifics of philosophical communities and philosophical discourses that go through stages of cultural transformation from antiquity to their actual, modern forms. The authors proceed from the need to consider the concept of «philosophical community» in its logical distinction from «society», «community» and «corporation». Society is a concrete historical organic system in which a part (including a person) is subordinated to the whole and vertically integrated into this social totality; community is most often implemented as a free Association of a limited number of individuals in a horizontally integrated open system; in corporations, the interests of the whole (rather rigid collective and vertical power system) always prevail over the private will. Philosophical congresses are considered as Central events in the development of philosophical institutions and discourses, in which not only international recognized authorities meet, various local communities (schools and directions) and lone authors conduct free dialogue and debate, certain results are summed up and the results of collective and individual creativity of participants are tested, but also new thinking intuitions and guidelines arise, sometimes marginal and not always obvious, and philosophers are further professionalized.
Downloads
References
Барт Р. 2016. Как жить вместе: романические симуляции некоторых пространств повседневности. М., Ад Маргинем Пресс, 272 с.
Белкина Г., Корсаков С., Фролова М. 2020. Стенограмма информационного сообщения И.Т. Фролова на заседании редколлегии журнала «Вопросы философии» о проходившем в Вене философском конгрессе. 12 сентября 1968 г. Предисловие к публикации/ Вопросы философии, 6: 92‒102. DOI: 10.21146/0042-8744-2020-6-92-102
Грякалов А.А. 2020. Философские конгрессы: понимание и и свидетельство-субъект. Вопросы философии, 11: 77‒81. DOI: https://doi.org/10.21146/0042‒8744‒2020‒11-77-81
Мельник Ю.М., Римский В.П. 2014. Время жить и время созерцать… Экзистенциальные смыслы и философское понимание времени в классической европейской культуре. СПб. Алетейя, 184 с.
Ильенков Э. 2018. Идеальное. И реальность. 1960‒1979. Авт.-сост. Е. Иллеш. М., Изд-во «Канон+» РООИ «Реабилитация». 528 с.
Корсаков СН. 2009. XIX Всемирный философский конгресс (Москва, 1993) в истории отечественной философии, Философские науки, 7: 125‒134.
Огурцов А.П. 2011. Философия науки: двадцатый век: Концепции и проблемы: В 3 частях. Часть первая: Философия науки: исследовательские программы. СПб., Изд. дом «Mipъ». 503 с.
Огурцов А.П. 2011а. Философия науки: двадцатый век: Концепции и проблемы: В 3 частях. Часть вторая: Философия науки: Наука в социокультурной системе. СПб., Изд. дом «Mipъ», 495 с.
Пружинин Б.И. 2020. Философский конгресс как тип неформального общения, или О проблеме воспроизводимости знания. Вопросы философии, 10: 99‒103. DOI: 10.21146/0042-8744-2020-10-99-103
Римский В.П. 2019. Как возможна русская философская герменевтика? Вопросы философии, 10: 27‒31. DOI: 10.31857/S004287440007157-7
Римский В.П., Римская О.Н. 2020. Сообщества и корпорации в античной философии. Наука. Искусство. Культура. Выпуск 2 (26): 81‒91
Рубежанский С.И., Римский В.П. 2016. Институциональный метод в истории философии и социологии знания: актуальные смыслы идей М.К. Петрова. В кн.: Наследие М.К. Петрова: философия, культурология, науковедение, регионалистика. Под ред. А.Н. Ерыгина и др. Белгород., ИПК БГИИК: 154‒159.
Римский В.П., Рубежанский С.И., Терехов В.В. 2015. Опыт реконструкции историкофилософских методов в философии Г.Г. Шпета. Научные ведомости БелГУ. Серия Философия. Социология. Право. № 14 (211). Вып. 33: 5‒20.
Русская философия в России и мире. 2019. Ред В.В. Варава. М., Объединённое движение «Русская философия». 196 с.
Савчук В.В. 2020. Присвоение философского Конгресса. Вопросы философии, 11: 67‒71.
Что такое сообщество? Социальная герменевтика, власть и медиа. 2019. Под ред. С.Н. Борисова, В.П. Римского. Белгород. ООО «Эпицентр», 204 с. 17. Щедрина И.О. 2020. Международные конгрессы и вопрос о философской терминологии. Вопросы философии, 11: 82‒86.
Abstract views: 399
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.