Between theology and philosophy: author's polemics around the Byzantine tradition in a post-secular context
The reported study was funded by RFBR, project number 20-011-00400
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-746X-2020-45-4-593-603Keywords:
Byzantine philosophy, reception of ancient philosophy, author's polemics, Byzantine theology, Hellenism and Christianity, theology and philosophy, post-secular contextAbstract
Who was the last ancient thinker, and who was the first Byzantine philosopher, and who was the last representative of this vast and multifaceted intellectual tradition? The question of the nature and specifics of philosophy in Byzantium was solved and discussed in the Russian humanitarian tradition of
recent years, undulating, and actually manifesting itself in the content and storyline of large publication polemics, scientific literary discussions, and epistolary disputes. The article is devoted to a vivid episode of the formation of the discussion field around the concept of "Byzantine philosophy" in connection with the cycle of current publications and subsequent acute discussions of the author's positions. The research perspective can be considered as the beginning of a detailed review of the discussion horizon of the modern field of research of Byzantine philosophy in Russia. Special attention is paid to the critical positions, argumentative practices and rhetorical techniques used by participants in this scientific discussion, which is formed in the post-secular context of religious ideas and intellectual attitudes.
Downloads
References
Аверинцев С.С. 1996. Риторика и истоки европейской литературной традиции. Москва, 448 с.
Византийская философия: философия или богословие? (переписка из трех углов). Участники: Беневич Г.И., Бирюков Д.С., Шуфрин А.М. 2011. Вестник ЛГУ, 2: 25–35.
Виллер Э.А. 2002. Учение о Едином в античности и средневековье. СПб., Алетейя, 668 с.
Кириллов А.А. 1998. Опыт цивилизационной характеристики духовной культуры: Византия. Диссертация кандидата философских наук. Ростов-на-Дону, 134 с.
Кущ Т.В. 2013. На закате империи: интеллектуальная среда поздней Византии. Екатеринбург, Издательство Уральского университета, 454 с.
Лурье В.М. (при участии В. А. Баранова). 2006. История Византийской философии. Формативный период. СПб., Axioma, 553 с.
Лурье В.М. 2005. Богословский синтез VII века: св. Максим Исповедник и его эпоха. В кн.: Византия: общество и церковь. Отв. ред. Малахов С.Н. Армавир, 5–133.
Лурье В.М. 2014. Философия Дионисия Ареопагита: теория значения. Том 3 (1/2). 377–378.
Лурье В.М. 2015. О византийской философии. URL: https://www.youtube.com/watch?v=nlclHgKVQy4 (дата обращения 10.08.2020).
Максим Исповедник: полемика с оригенизмом и моноэнергизмом. 2007. Сост. Г.И. Беневич, Д.С. Бирюков, А.М. Шуфрин. СПб. Изд-во СПбГУ, 560 с.
Месяц С.В. 2005–2006. К вопросу о «частных сущностях» у Аммония Александрийского по поводу статьи В.М. Лурье «Богословский синтез VII Века: Св. Максим Исповедник и его эпоха». Богословский вестник, 5-6: 670–680.
Месяц С.В. 2009. Suchla B. R. Dionysius Areopagita: Leben Werk Wirkung. Freiburg; Basel; W.: Herder, 2008. 320 р. Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета, 26: 102–111.
Муравьёв А.Н. 2007. Богословие с ног на голову. Рецензия на книгу игумена Григория (Лурье) «История Византийской философии. Формативный период». Русский журнал. URL: https://credo.press/77268/ (дата обращения 10.08.2020).
Ševčenko Ihor. 1981. Society and Intellectual Life in Late Byzantium London: Variorum Reprints, 374 p.
Matschke K.-P., Tinnefeld F. 2001. Die Gesellschaft im späten Byzanz. Gruppen, Strukturen und Lebensformen. Köln; Weimar; Wien.
Abstract views: 407
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.