The Ecstasy of Komos: Nonsense, Paradox, Absurdity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2025-50-3-647-656

Keywords:

comic, laughter, black humor, carnival, Dionysia, ecstasy, meaning, mind game

Abstract

The comic is perceived as a game of the mind coupled with Dionysian delight. Nonsense, paradox, and absurdity act as the rational side of the comic, which is a mechanism for awakening emotions and inducing laughter. Nonsense appears to function in the field of logic and rhetoric as something amazing that requires meaning. Paradox, which falls into the sphere of ontology, ethics and communication, has a tragic and comic side, historically stemming from Dionysianism. The comic paradox arises as a way of displacing death, the hardships and boredom of everyday life, accompanying buffoonery and carnival culture. Absurdity affects spiritual values. Axiologically, it becomes a transgression of everyday routine and the burden of being. The rational aspects of the comic, such as the play of thought and the play of words, become a way to escape life troubles and displace fears, being a play of the vital forces of the dancing body

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor O. Pigulevskiy, South-Russian Humanitarian Institute

Doctor of Philosophy, Professor of the Department of Humanities, Rector, Rostov-on-Don, Russia.
ORCID: 0000-0001-7937-9436

Lyudmila A. Mirskaya, South-Russian Humanitarian Institute

Doctor of Philosophy, Professor of the Department of Humanities, Vice-Rector, Rostov-on-Don, Russia.
E-mail: lymirskaya@yandex.ru
ORCID: 0000-0002-8043-5068

References

Список литературы

Барт Р. 1994. Литература и значение // Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс. – 616 с.

Бахтин М. 2021. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. М.: Азбука. – 640 с.

Бергсон А. 1992. Смех. М.: Искусство. – 154 с.

Бибихин В. 2016. Искусство и обновление мира по Эжену Ионеско // Самосознание культуры и искусства. Западная Европа и США. М.: СПб: Центр гуманитарных инициатив. – 638 с.

Бретон А. 1999. Антология черного юмора. М.: Carte Blanche. – 544 с.

Даркевич В. 2022. История средневековых развлечений. От куртуазных увеселений до карнавалов и праздников дураков. IX-XVI века. М.: Ломоносовъ. – 264 с.

Делез Ж. 1998. Логика смысла. М.: Раритет, Екатеринбург: Деловая книга. – 480 с.

Демурова Н. М. 1991. Алиса в Стране чудес и в Зазеркалье. О переводе сказок Кэрролла // Кэрролл Л. Алиса в Стране чудес. Алиса в Зазеркалье. М., Наука. С. 277-355

Изард К. Э. 2002. Психология эмоций. СПб: Питер. – 464 с.

Исупов К. Г. 2021. Комическое // Summa culturologiae. Энциклопедия. В 4 т. Т. 2. М.: СПб: Центр гуманитарных инициатив. С. 257-258.

Кереньи К. 2007. Дионис: Прообраз неиссякаемой жизни. М.: Ладомир. – 319 с.

Кереньи К. 2012. Мифология. М.: Три квадрата. – 504 с.

Колоннезе Дж. 2007. Нонсенс как форма комизма // Логический анализ языка. Языковые механизмы комизма. М.: Индрик. С. 254–262

Крейдлин Г. Е., Федорова Л. Л., Бакланова И. И. 2020. Абсурд в языке и коммуникации. М.: Изд. РГГУ, 2020. – 277 с.

Маковецкий Е. А. 2004. Социальная аналитика ритма: Жиль Делез, или О спасении. СПб: Изд-во СПб. Ун-т. – 176 с.

Пинский Л. Е. 2021. Комическое // Summa culturologiae. Энциклопедия. В 4 т. Т.2. М.: СПб: Центр гуманитарных инициатив. С. 258-259.

Подорога В. 2022. Возвышенное. После падения. Краткая история общего чувства. М.: Новое литературное обозрение. – 224 с.

Подорога В. 1999. Навязчивость взгляда: М. Фуко и живопись // Фуко М. Это не трубка. М.: Художественный журнал. С. 85-94.

Пропп В. Я. 1999. Проблемы комизма и смеха // Метафизические исследования. Вып. 9 ½. La gaya sciennza. СПб: Алетейя. С. 13-43

Пропп В. Я. 1976. Фольклор и действительность. М.: Наука. – 326 с.

Столович Л. Н. 1999. Метафизика смеха // Метафизические исследования. Вып. 9. La gaya scienza. СПб: Алетейя. С. 44-66.

Токарев Д. В. 2002. Курс на худшее: Абсурд как категория текста у Даниила Хармса и Сэмюэля Беккета. М.: Новое литературное обозрение. – 336 с.

Фуко М. 1999. Это не трубка. М.: Художественный журнал. – 142 с.

Хармс Д. 2000. Собрание сочинений. В 3 т. Т. 2: Новая Анатомия. СПб: Азбука. – 416 с.

References

Barthes R. 1994. Literatura i znachenie [Literature and significance] // Bart R. Izbranny`e raboty`. Semiotika. Poe`tika. [Selected works. Semiotics. Poetics] M.: Progress. – 616 s.

Baxtin M. 2021. Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kul`tura Srednevekov`ya i Renessansa [The work of Francois Rabelais and the folk culture of the Middle Ages and Renaissance] M.: Azbuka. 640 s.

Bergson A. 1992. Smex [Laughter]. M.: Iskusstvo. – 154 s.

Bibixin V. 2016. Iskusstvo i obnovlenie mira po E`zhenu Ionesko [Art and the Renewal of the World by Eugene Ionesco] // Samosoznanie kul`tury` i iskusstva. Zapadnaya Evropa i SShA [Self-awareness of culture and art. Western Europe and the USA]. M.: SPb: Centr gumanitarny`x iniciativ. – 638 s.

Breton A. 1999. Antologiya chernogo yumora [An anthology of black humor]. M.: Carte Blanche. 544 s.

Darkevich V. 2022. Istoriya srednevekovy`x razvlechenij. Ot kurtuazny`x uveselenij do karnavalov i prazdnikov durakov. IX-XVI veka [The history of medieval entertainment. From courtly amusements to carnivals and holidays of fools. IX-XVI centuries] M.: Lomonosov`.– 264 s.

Deleuze G. 1998. Logika smy`sla [The logic of meaning]. M.: Raritet, Ekaterinburg: Delovaya kniga. 480 s.

Demurova N. 1991. M. Alisa v Strane chudes i v Zazerkal`e. O perevode skazok Ke`rrolla [Alice in Wonderland and through the Looking Glass. About the translation of Carroll's fairy tales] // Carroll L. Alisa v Strane chudes. Alisa v Zazerkal`e [Alice in Wonderland. Alice through the Looking Glass]. M.: Nauka. S. 277-355

Izard K.E. 2002. Psixologiya e`mocij [Psychology of emotions]. SPb: Piter. – 464 s.

Isupov K. G. 2021. Komicheskoe [The comic] // Summa culturologiae. E`nciklopediya [Encyclopedia]. V 4 t. T. 2. M.: SPb: Centr gumanitarny`x iniciativ. S. 257-258.

Kerenyi K. 2007. Dionis: Proobraz neissyakaemoj zhizni [Dionysus: The prototype of an inexhaustible life]. M.: Ladomir. – 319 s.

Kerenyi K. 2012. Mifologiya [Mythology]. M.: Tri kvadrata. – 504 s.

Kolonneze Dzh. 2007. Nonsens kak forma komizma [Nonsense as a form of comedy] // Logicheskij analiz yazy`ka. Yazy`kovy`e mexanizmy` komizma [Logical analysis of the language. The linguistic mechanisms of comedy]. M.: Indrik. S. 254–262

Krejdlin G. E., Fedorova L. L., Baklanova I. I. 2020. Absurd v yazy`ke i kommunikacii [Absurdity in language and communication]. M.: Izd. RGGU. – 277 s.

Makoveczkij E. A. 2004. Social`naya analitika ritma: Zhil` Delez, ili O spasenii [Social Analysis of Rhythm: Gilles Deleuze, or About Salvation]. SPb: Izd-vo SPb. Un-t. – 176 s.

Pinskij L. E. 2021. Komicheskoe [The comic] // Summa culturologiae. E`nciklopediya [Encyclopedia]. V 4 t. T.2. M.: SPb: Centr gumanitarny`x iniciativ. S. 258-259.

Podoroga V. 2022. Vozvy`shennoe. Posle padeniya. Kratkaya istoriya obshhego chuvstva [Sublime. After the fall. A brief history of the common feeling]. M.: Novoe literaturnoe obozrenie. – 224 s.

Podoroga V. 1999. Navyazchivost` vzglyada: M. Fuko i zhivopis`[The obsession of the gaze: M. Foucault and painting] // Fuko M. E`to ne trubka [It's not a pipe]. M.: Xudozhestvenny`j zhurnal. S. 85-94.

Propp V. Ya. 1999. Problemy` komizma i smexa [The problems of comedy and laughter] // Metafizicheskie issledovaniya [Metaphysical research]. Vy`p. 9 ½. La gaya sciennza. SPb: Aletejya. S. 13-43

Propp V. Ya. 1976. Fol`klor i dejstvitel`nost` [Folklore and reality]. M.: Nauka. – 326 s.

Stolovich L. N. 1999. Metafizika smexa [The Metaphysics of laughter] // Metafizicheskie issledovaniya [Metaphysical research]. Vy`p. 9. La gaya scienza. SPb: Aletejya. S. 44-66.

Tokarev D. V. 2002. Kurs na xudshee: Absurd kak kategoriya teksta u Daniila Xarmsa i Se`myue`lya Bekketa [Heading for the worst: The Absurd as a category of text by Daniel Harms and Samuel Beckett]. M.: Novoe literaturnoe obozrenie. – 336 s.

Foucault M. 1999. E`to ne trubka [It's not a pipe]. M.: Xudozhestvenny`j zhurnal. – 142 s.

Xarms D. 2000. Sobranie sochinenij [Collected works]. V 3 t. T. 2: Novaya Anatomiya. SPb: Azbuka. 416 s.


Abstract views: 0

Share

Published

2025-09-30

How to Cite

Pigulevskiy, V. O., & Mirskaya, L. A. (2025). The Ecstasy of Komos: Nonsense, Paradox, Absurdity. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 50(3), 647-656. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2025-50-3-647-656

Issue

Section

Cultural studies and philosophy of art