Regional Specificity of Muslim Religiosity in the Middle Volga Region According to the Soviet Sociology of Religion
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2025-50-3-536-547Keywords:
types of religiosity, “latent” religiosity, female religiosity, Islam in the Middle Volga regionAbstract
Retrospective sociological research into regional religiosity specificity is especially relevant in the context of a shortage of historical, ethnographic and religious sources. The purpose of the study is to reveal the specifics of Muslim religiosity in the Middle Volga region In our opinion, the roots of modern Volga Islam and features differing it from the conventional “Caucasian” or “Central Asian” counterparts should be sought in the past 70-year historical period of Soviet socialism. The article is based on the materials of the 1965–1990 Soviet era sociological research conducted in the Middle Volga region, as well as on the findings of the 2020 sociological survey among the Tatar population in a suburban residential area of Kazan. The study also relies on the typologies of religiosity developed in Western psychology of religion. A retrospective analysis revealed the existence in Soviet conditions of such specific phenomena as latent and private religiosity, adaptability, and femininity in religiosity. Latent religiosity is sociologically recorded as an abnormally low level of religiosity in the young. The research findings may contribute to the study of the ethno-confessional situation in the Volga-Urals region.
Downloads
References
Список источников
Атеизм в СССР: Становление и развитие. 1986. M., Мысль, 235 с.
Идиатуллов А.К. 2010. Религиозный синкретизм татар-мишарей Ульяновской области. Дис… канд. ист. наук (07.00.07). Чебоксары, 253 с.
Миннуллин И.Р. 2003. Политика советского государства по отношению к мусульманскому духовенству в Татарстане в 1920¬-1930¬е гг. Автореферат дис… канд. ист. наук (07.00.02). Казань, 26 с.
Орлов А.М. 1977. Проблемы атеистического воспитания населения, живущего в инонациональной среде: (Исследования групп татар. населения в Горьк. и Пенз. обл.). Дис. … канд. философских наук (09.00.06). Москва, 198 с.
Список литературы
Аминев З.Г., Ямаева Л.А. 2020. «Башкирский ислам»: истоки, эволюция, современное состояние. М.: Триумф. 224 с.
Ахметова С. Дин тотучыны яхшы белергә. Атеизмны – массага [төз. А.Н. Калаганов]. Казан: Татар. кит. нәшр., 1972. 49–62 бб. (на тат. яз.)
Базарбаев Ж. 1973. Типология современных верующих мусульман. Философские науки, 3: 95–101.
Балтанов Р.Г. 1968. О некоторых итогах выборочного исследования религиозности у татарской части населения г. Казани. Модернизация ислама и актуальные вопросы теории научного атеизма. М.: 87–91.
Балтанов Р.Г. 1973. Социологические проблемы в системе научно-атеистического воспитания. (Проблемы конкретно-социологического анализа религии и атеизма в СССР). Казань, Казанский университет, 251 с.
Бареев М.Ю., Агишев Р.Р. 2020. Региональные особенности некоторых традиций и обычаев в современном исламе. Регионология, т. 28, 2: 303–321.
Беннигсен А.А. 1983. Мусульмане в СССР. Париж: Ymca Press: 90 с.
Вебер М. 1990. Избранные произведения: Пер. с нем. / Сост., общ. ред. и послесл. Ю.Н. Давыдова; Предисл. П.П. Гайденко. М.: Прогресс, 808 с.
Каариайнен К., Фурман Д.Е. 2007. Религиозность в России на рубеже XX–XXI столетий. Общественные науки и современность, 2: 78–95.
Кильдеев М.В. 2014. Уровень мусульманской религиозности населения в Среднем Поволжье и Приуралье по данным советских социологических исследований (1966–1991). Государство, религия, Церковь в России и за рубежом, т. 32, 1: 131–150.
Кильдеев М.В. 2017. Ранний этап развития отечественной социологии религии на примере социологического изучения мусульманской религиозности в Среднем Поволжье. Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки, 2 (46): 64–69.
Кильдеев М.В. 2024. Городские особенности мусульманской религиозности в Среднем Поволжье. Известия высших учебных заведений. Социология. Экономика. Политика. 17(1): 53–68. DOI 10.31660/1993-1824-2024-1-53-68
Метлицкая З.Ю. 2020. Генри Мор как критик "харизматической религиозности". Философия религии: аналитические исследования: т. 4, 1: 27–41. DOI: 10.21146/2587-683Х-2020-4-1-27-41
Мухаметшин Р.М. 2005. Ислам в общественной и политической жизни татар и Татарстана в
ХХ веке. Казань, Татарск. кн-е изд-во, 246 с.
Мухаметшина А.В. 2014. Ислам в Среднем Поволжье: общее и особенное. Казань, Татарск.
кн. изд-во, 245 с.
Мухетдинов Д.В. 2006. Мусульмане Поволжья: современная проблемная ситуация. Ислам в современном мире: ежеквартальный альманах, 1(3): 26–30.
Орлов А. 1973. О характере и структуре пережитков ислама (по материалам социологических исследований среди татарского населения Горьковской области). Проблемы исследования структуры религиозного сознания. Тезисы докладов и выступлений. Горьковск. гос. пед. ин-т им. М. Горького. Горький: 76–93.
Орлов А.М. 1974. Опыт исследования процесса секуляризации в татарских селах. Вопросы научного атеизма. Выпуск 16. М., Мысль: 89–102.
Петраш Ю.Г., Хамитова Р.М. 1966. К характеристике процесса модернизации современного ислама в СССР. Вопросы научного атеизма. Выпуск 2. Модернизация религии в современных условиях. М., Мысль: 322–334.
Попов Д.С., Старостин А.Н. 2016. Радикальный исламизм на Урале. Россия и мусульманский мир, 7: 28–32.
Самарина Т.С. 2018. Теория уровней религиозности в классической феноменологии религии. Религиоведение, т. 2, 2: 101–109.
Сапронова М.А., Чечевишников А.Л., Ярлыкапов А.А. 2020. Становящееся научное сообщество. Сводный портрет исследователей российского ислама. Полис. Политические исследования, 2: 122–136.
Сергеева А.Н. 2016. Религиозность приватная vs религиозность публичная: эволюция религиозности в СССР/России. Социально-политические науки, 3: 7–13.
Соловьев В.С. 1987. По пути духовного прогресса. Некоторые итоги повторных социологических исследований проблем быта, культуры, национальных традиций, атеизма, и верований населения Марийской АССР. Йошкар-Ола, Мар. кн. изд-во, 159 с.
Шишелякина А.Л., Бобров И.В. 2017. «Чужие» среди «своих»: о практиках ношения мусульманского платка в немусульманском российском регионе. Вестник археологии, антропологии и этнографии, 2(37): 146–154.
Якупов В. 2005. Ислам в Татарстане в 1990-е годы. Казань, Иман, 144 с.
Ярлыкапов А.А. 2006. «Народный ислам» и мусульманская молодежь Центрального и Северо-Западного Кавказа. Этнографическое обозрение, 2: 59–74.
Ahlberg R. 1989. Die Rehabilitierung der Soziologie in der Sowjetunion: Der Soziologie-Beschluß des Politbüros und seine Bedeutung. Osteuropa. Vol. 39, 5: 478–496.
Allport G.W. 1968. The Person in Psychology: Selected Essays. Beacon Press, 440 p.
Fletcher, William C. 1981. Soviet Believers: The Religious Sector of the Population. Regents Press of Kansas, 259 p.
References
Ahlberg R. 1989. Die Rehabilitierung der Soziologie in der Sowjetunion: Der Soziologie-Beschluß des Politbüros und seine Bedeutung. Osteuropa, v. 39, 5: 478–496.
Akhmetova S. Din totuchyny yahshy belergә [To know a Believer well]. Ateizmny – massaga. [Collected by A.N.Kalaganov], Kazan, Tatar. kit. nәshr., 1972: 49–62. (in Tatar)
Allport G.W. 1968. The Person in Psychology: Selected Essays. Beacon Press, 440 p.
Aminev Z.G., Yamaeva L.A. 2020. “Bashkirskij islam”: istoki, evolyuciya, sovremennoe sostoyanie [“Bashkir Islam”: Origins, Evolution, Current State]. Moscow, Triumf, 224 p.
Baltanov R.G. 1968. O nekotorykh itogakh vyborochnogo issledovaniya religioznosti u tatarskoi chasti naseleniya g.Kazani [On some Results of a Survey Study of Religiosity among the Tatar Part of the Population of Kazan] Modernizatsiya islama i aktual'nye voprosy teorii nauchnogo ateizma. Abstracts of reports. Institut nauchnogo ateizma. Moscow: 87–91.
Baltanov R.G. 1973. Sotsiologicheskie problemy v sisteme nauchno-ateisticheskogo vospitaniya. (Problemy konkretno-sotsiologicheskogo analiza religii i ateizma v SSSR) [Sociological problems in the system of scientific and atheistic education.]. Kazan, Kazan university, 251 p.
Bareyev M.Y., Agishev R.R. 2020. Regional'nye osobennosti nekotorykh traditsii i obychaev v sovremennom islame [Regional Features of Some Traditions and Customs in Modern Islam]. Regionologiya, v. 28, 2: 303–321. DOI: 10.15507/2413-1407.111.028.202002.303-321
Bazarbayev Z. 1973. Tipologiya sovremennykh veruyushchikh musul'man [Typology of Modern Muslim Believers]. Filosofskie nauki, 3: 95–101.
Bennigsen A.A. 1983. Musul'mane v SSSR [Muslims in USSR]. Paris, Ymca Press, 90 p.
Fletcher, William C. 1981. Soviet Believers: The Religious Sector of the Population. Kansas, Regents Press of Kansas, 259 p.
Kääriäinen K., Furman D. E. 2007. Religioznost' v Rossii v 90-e gody 20 — nachale 21 veka. [Religiosity in Russia in the 90s of the 20th — Early 21 Century]. Obshchestvennye nauki i sovremennost',
: 78–95.
Kildeyev M. 2014. Uroven’ musul’manskoi religioznosti naseleniia v Srednom Povolzh’e i Priural’e po dannym covetskikh sotsiologicheskikh issledovanii (1966-1991) [The Level of Muslim Religiosity in the Middle Volga and Ural Regions According to Soviet Sociological Surveys (1966–1991)]. Gosudarstvo, Religiia, Tserkov' v Rossii i za Rubezhom, v. 32, 1: 131–150.
Kildeyev M. 2017. Rannij etap razvitiya otechestvennoj sociologii religii na primere sociologicheskogo izucheniya musul'manskoj religioznosti v Srednem Povolzh'e [The Early Stage of the Russian Sociology of Religion on the Example of the Studies of the Muslim Religiosity in the Middle Volga Area]. Vestnik Nizhegorodskogo universiteta im. N.I. Lobachevskogo. Seriya: Social'nye nauki, 2 (46): 64–69.
Kildeyev M. 2024. Gorodskie osobennosti musul'manskoj religioznosti v Srednem Povolzh'e [Urban Features of Muslim Religiousity in the Middle Volga Region]. Izvestiya vysshih uchebnyh zavedenij. Sociologiya. Ekonomika. Politika. 17(1): 53–68. DOI 10.31660/1993-1824-2024-1-53-68
Metlitskaya Z.Y. 2020. Genri Mor kak kritik "kharizmaticheskoi religioznosti" [Henry More as a Critic of "Charismatic Religiosity"]. Filosofiya religii: analiticheskie issledovaniya, v. 4, 1: 27-41. DOI: 10.21146/2587-683Х-2020-4-1-27-41
Mukhametshin R.M. 2005. Islam v obshchestvennoi i politicheskoi zhizni tatar i Tatarstana v XX veke [Islam in the Social and Political Life of the Tatars and Tatarstan in the XXth century]. Kazan, Tatar Book Publishers, 246 p.
Mukhametshina A.V. 2014. Islam v Srednem Povolzh'e: obshchee i osobennoe [Islam in the Middle Volga Region: General and Special]. Kazan, Tatar. book. publ., 245 p.
Mukhetdinov D.V. 2006. Musul'mane Povolzh'ya: sovremennaya problemnaya situatsiya [Muslims of the Volga Region: Modern Problematic Situation]. Islam v sovremennom mire: Quarterly Almanac, 1(3): 26–30.
Orlov A. 1973. O kharaktere i strukture perezhitkov islama (po materialam sotsiologicheskikh issledovanii sredi tatarskogo naseleniya Gor'kovskoi oblasti) [On the Nature and Structure of the Remnants of Islam]. Problemy issledovaniya struktury religioznogo soznaniya. Tezisy dokladov i vystuplenij. Gor'ky: 76–93.
Orlov A.M. 1974. Opyt issledovaniya protsessa sekulyarizatsii v tatarskikh selakh [Experience in Studying the Process of Secularization in Tatar Villages]. Voprosy nauchnogo ateizma. Issue 16. Moscow, Mysl': 89–102.
Petrash Y.G., Khamitova R.M. 1966. K harakteristike processa modernizacii sovremennogo islama v SSSR [On the Characteristics of the Process of Modernization of Modern Islam in the USSR]. Voprosy nauchnogo ateizma. Issue 2. Modernizaciya religii v sovremennyh usloviyah. Moscow, Mysl': 322–334.
Popov D.S., Starostin A.N. 2016. Radikal'nyj Islamizm na Urale [Radical Islamism in the Urals]. Rossiya i musul'manskij mir, 7: 28–32.
Samarina T.S. 2018. Teoriya urovnei religioznosti v klassicheskoi fenomenologii religii [Theory of Levels of Religiosity in Classical Phenomenology of Religion]. Religiovedenie, v. 2, 2: 101–109. DOI: 10.22250/2072-8662.2018.2.101–109
Sapronova M.A., Chechevishnikov A.L., Yarlykapov A.A. 2020. Stanovyashcheesya nauchnoe soobshchestvo. Svodnyj portret issledovatelej rossijskogo islama [Forming a Scientific Community. A Consolidated Portrait of Researchers of Russian Islam]. Polis. Political Studies, 2: 122–136. DOI: 10.17976/jpps/2020.02.09
Sergeeva A.N., (2016), Religiosity Private VS. Religiosity Public: Evolution of Religiosity in the Soviet Union / Russia. Sociopolitical Sciences, 3: 7-13.
Shisheliakina A.L., Bobrov I.V. 2017. “Chuzhie” sredi “svoih”: o praktikah nosheniya musul'manskogo platka v nemusul'manskom rossijskom regione. [Foreign Natives: on Practices of Wearing of a Muslim Headscarf in a non-Muslim Region of Russia]. Vestnik arheologii, antropologii i etnografii, 2(37): 146–154.
Solov'yov V.S. 1987. Po puti duhovnogo progressa. Nekotorye itogi povtornyh sociologicheskih issledovanij problem byta, kul'tury, nacional'nyh tradicij, ateizma, i verovanij naseleniya Marijskoj ASSR [On the Way of Spiritual Progress. Some Results of Sociological Re-studies of Problems of Everyday Life, Culture, National Traditions, Atheism, and Beliefs of the Population of the Mari Autonomous Soviet Socialist Republic.]. Yoshkar-Ola, Marijskoe knizhnoe izdatel'stvo, 159 p.
Weber M. 1990. Izbrannye proizvedeniya [Selected Works]: Trans. from Germ. Ed. by N. Davydov; Intr. by P. P. Gaidenko. Moscow, Progress, 808 p.
Yakupov V. 2005. Islam v Tatarstane v 1990-e gody [Islam in Tataristan in the 1990th]. Kazan, Iman,
p.
Yarlykapov A.A. 2006. “Narodnyi Islam” i musul'manskaya molodezh' Tsentral'nogo i Severo-Zapadnogo Kavkaza [“Folk Islam” and Muslim Youth of the Central and Northwest Caucasus]. Ehtnograficheskoe obozrenie, 2: 59–74.
Abstract views: 9
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
