Semantics of the Tragic in L. Beethoven’s Piano Music
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-4-839-849Keywords:
semantics, piano, programming, tragic, world experienceAbstract
Understanding the “mechanisms” of expressing a tragic worldview in music is necessary to determine the semiotic transformation of musical culture. The semiotic analysis of the Beethoven sonata showed that the integral structure of the musical work and its individual elements convey the semantics and symbolism of the tragic worldview. The study revealed several levels of musical poetics in the individual style of the composer: 1) semantic – as an analysis of the meanings and sometimes the content of the elements of a musical language with the provision of additional semantics specific to each individual case; 2) aesthetic – as a selection of means of expression and a complete set of content components due to tragic world experience: a special piano texture, dynamics and other author’s remarks; 3) symbolic – as giving the elements of a musical composition of meanings that model tragic world experience. It is concluded that the main principle of the embodiment of the tragic worldview in Beethoven’s works is the principle of harmonic contrast of figurative genre, harmonic, rhythmic, melodic structures.
Downloads
References
Акопян Л.О. 1995. Анализ глубинной структуры музыкального текста. М., Практика. 256 с.
Альшванг А. 1966. Людвиг ван Бетховен. Очерк жизни и творчества. М., Музыка, 630 c.
Арановский М.Г. 1998. Музыкальный текст: Структура и свойства. М., Композитор. 341 с.
Асафьев Б.В. 1971. Музыкальная форма как процесс. Л., Музыка, 207 с.
Бонфельд М.Ш. 2007. Семантика музыкальной речи. Музыка как форма интеллектуальной деятельности. М., URSS: 82–120.
Гончаренко С.С. 1993. Зеркальная симметрия в музыке. Новосибирск. 234 с.
Гончаренко С.С. 2014. К вопросу о двойном финале в Квартете № 13 Бетховена. Вестник музыкальной науки, 2(4): 52–60.
Денисенко Г.В. 2012. Семиотические аспекты исследований музыкальной культуры. Вестник Московского государственного университета культуры и искусств, 1-2: 242–247.
Кириллина Л.В. 2009. Бетховен. Жизнь и творчество. В 2-х томах. М., Московская консерватория.
Кириллина Л.В. 2021. Бетховен: выражаемое и невыразимое. Вестник Саратовской консерватории. Вопросы искусствознания, 1(11): 43–50.
Кириллина Л.В. 2010. Поздний стиль Бетховена: художник и эпоха. Культура, эпоха и стиль. В кн.: Классическое искусство Запада. Сб. статей в честь 70-летнего юбилея М.И. Свидерской. М., Галарт: 146–173.
Кремлев Ю. 1970. Фортепианные сонаты Бетховена. Изд. 2-е М., Советский композитор, 335 с.
Лосев А.Ф. 1995. Форма. Стиль. Выражение. М., Мысль: 5–320.
Медушевский В.В. 1976. О закономерностях и средствах художественного воздействия музыки. М., Музыка. 256 с.
Стогний И.С. 2013. Коннотативные свойства музыкального текста. М., РАМ им. Гнесиных. 224 с.
Харлап М.Г. 1971. Ритмика Бетховена. В кн.: Бетховен. М., Музыка: 370–421.
Bloomberg C. 2007. Beethoven’s Piano Sonatas: An Analysis of Compositional Trends from 1795–1822 – WC: Advisor School of Music College of Liberal Arts, 44 p.
Donald F. 1976. Companion to Beethoven’s Pianoforte Sonatas: Analysis L.: The Assocated board of the Royal Schools of Music, 298 p.
Harding H.A. 1901. Analysis of form in Beethoven sonatas. L., Novello, 87 p.
Kinderman W. 2009. Beethoveen. NY., Oxford press, 414 p.
Reinecke Carl. 1912 Die Beethovenschen Klaviersonaten. Briefe an eine Freundin, Leipzig, 126 р.
Shedlock J.S. 1905 Beethoven. L., G.Bell & Sons, 60 p.
Abstract views: 68
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.