Conceptual Markers of the Correlation of Statics and Dynamics of Modern Russian Orthodoxy
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-3-603-613Keywords:
Russian Orthodoxy, tradition, conservatism, fundamentalism, liberalism, mobilization model, innovative model, acrybia, church economy (the divine economy), Sacred TraditionAbstract
The Russian Orthodox Church remains an important factor in the social processes of modern Russia, so a clear understanding of possible options for its future development is a significant prerequisite for developing principles of interaction between Church and society, preserving cultural continuity while assimilating new standards of life. During the active discussion devoted to this topic, the adequacy of the terms in which it is conducted stays hidden. The purpose of the article was precisely to determine the degree of conformity of the conceptual tools used in discussing the problem of the relationship between the variability and constancy of Russian Orthodoxy in the conditions of turbulent transformations on a global scale. The logical and epistemological analysis of the definitions as "conservatism", "fundamentalism", "liberalism", "mobilization ability", "innovativeness", etc. in relation to the intra-church processes allowed the authors to establish their limited applicability and point out those prerequisites that, represented by a dialogical appeal to the living experience of Sacred Tradition, will be able to ensure an optimal balance of statics and dynamics in Russian Orthodoxy, guarantee the unity of preserving the foundation of faith and its implementation in new conditions.
Downloads
References
Анашкин Д.П. 2012. Церковный консерватизм в современном обществе. Полития, 4(67): 45–64.
Апполонов А.В. 2021. Родни Старк, субъективная религиозность и затянувшееся прощание с теорией секуляризации. Концепт: философия, религия, культура, 5(3): 101–112.
Ашков Г. (протоиерей) 2021. Искажение традиции или законное историческое развитие? В кн.: Системные проблемы Православия: анализ, осмысление, поиск решений. Материалы второго семинара. М., Проект «Соборность»: 33–45.
Баканов С.А. 2013. Мобилизационная модель развития советского общества: проблемы теории и историографии. Вестник Челябинского государственного университета. История, 56-18(309): 87–92.
Гаврилов О.Ф., Гаврилов Е.О. 2020. Сакральное в светских символах. Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств, 52: 44–51.
Гаврилов О.Ф. 2020. Всесокральность культуры в контексте антидиффамационного законодательства. В кн.: Социальные коммуникации: философские, политические, культурно-исторические измерения. Сборник статей I Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Кемерово, Кемеровский государственный университет: 40–43.
Зайцева Т.И. 2018. Либерализм и православие: неслиянны и нераздельны. Идеи и идеалы, 1(2): 141–157. DOI: 10.17212/2075-0862-2018-1.2-141-157.
Кнорре Б., Засядько А. 2021. Православный антиэкуменизм 2.0: мобилизационная модель, секьюритизация и реваншизм. Государство, религия, церковь в России и за рубежом, 2(39): 277–317.
Кокс Х. 1996. Мирской град. Секуляризация и урбанизация в теологическом аспекте. М., Вост. лит., РАН, 264 с.
Лебедев И.А. 2015. Генезис принципа «единство во множестве» в Священном Предании Православной церкви. Вестник Чувашского университета, 4: 121–134.
Лункин Р.Н. 2018. Общественно-политическая роль религии в Европе: запрос на христианскую идентичность. Контуры глобальных трансформаций: политика, экономика, право, 11(4): 46–64. DOI: 10.23932/2542-0240-2018-11-4-46-64
Макаркин А. 2021. Критерии фундаментализма в Русском Православии. В кн.: Системные проблемы Православия: анализ, осмысление, поиск решений. Материалы второго семинара. М., Проект «Соборность»: 97–107.
Малахов В., Летняков Д. 2021. Постхристианское или постатеистическое общество? Некоторые особенности российского режима секулярности. Государство, религия, церковь в России и за рубежом, 39(1): 245–266.
Семенова В.Э., Семенова Л.Э. 2017. Христианская церковь в современном мире: ее сущность, традиция андроцентризма и новые тенденции. Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология, 1: 115–122. DOI: 10.17072/2078-7898/2017-1-115-122.
Филатов С. 2012. Патриарх Кирилл — два года планов, мечтаний и неудобной реальности. В кн.: Православная Церковь при новом патриархе. Под ред. А. Малашенко, С. Филатова. M., РОССПЭН, 9–68.
Чапнин С. 2021. Предисловие. Несколько слов о «церковном либерализме». В кн.: Системные проблемы Православия: анализ, осмысление, поиск решений. Материалы второго семинара. М., Проект «Соборность»: 7–9.
Шишков А. 2021. Кто скрывается в тени: контуры темной экклезиологии. Государство, религия, церковь в России и за рубежом, 39(2): 61–89.
Штекль К. 2018. Три модели церковно-государственных отношений в современной России. Государство, религия, церковь в России и за рубежом, 3: 195–223.
Abstract views: 48
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.