Gender and Age Aspects of Digital Socialization of Students of a Regional Humanitarian University
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-3-483-496Keywords:
socialization, digital socialization, social networks, Internet, virtual space, students, education, humanitarian universityAbstract
The problems of digital socialization of students of the humanities university, which is stochastic in nature and is implemented in a risky digital environment, are considered. Most of the parameters of this dynamic process are insufficiently studied, which significantly complicates its management. The authors substantiate the identification of gender and age aspects of digital socialization as important factors determining the peculiarities of the formation of the personality of a modern student. Based on the results of the author's sociological research, the influence of gender difference and age aspect on the results of digital socialization of the individual during the period of study at the university is shown. It is empirically confirmed that despite the generally stable pre-university stage of general and digital socialization of high school students, in the process of studying at the university, the level of socialization of students differs from uniformity in both gender and age aspects. It is established that in the conditions of the university, digital socialization is more actively carried out in boys than in girls. The obtained analytical dependencies describing the process of digital socialization of students at the university allowed us to establish that the socializing role of the university in the learning process changes according to the scheme "expectation – disappointment – awareness – realization". Analytical dependencies reflecting the dynamics of the process of digital socialization of students are used to predict the process of digital socialization, as well as to technologize this process in order to manage it.
Downloads
References
Абрадова Е.С., Кисловская Е.В. 2018.Молодежь в социальных сетях. Власть, 3: 150–153.
Арон Р. 1993. Этапы развития социологической мысли. Пер. с фр. Общ. ред. и предисл. П.С. Гуревича. М.: Прогресс: Универс, 606 с.
Гиддингс Ф.Г. 1898. Основания социологии. Пер. с англ. М.В. Лучицкой; Под ред. проф. И.В. Лучицкого. Киев; Харьков, А. Иогансон, 500 с.
Гревцева Г.Я. 2022. Цифровая социализация личности в образовательной среде. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки, 14(1): 40–49. DOI 10.14529/ped220104.
Демин П. Н. 2022. Риски и возможности онлайн-социализации подростков и молодежи. Ценности и смыслы, 79(3): 76–85. DOI 10.24412/2071-6427-2022-3-76-85.
Кандыбович С.Л., Разина Т.В. 2019. Особенности социализации молодежи в условиях современной цифровой среды. Мировые цивилизации, 3: 23–28.
Комаров В. В. 2021.Разработка вероятного психологического портрета пользователя социальной сети. Психолого-педагогический журнал Гаудеамус, 20(4): 45–54. DOI 10.20310/1810-231X-2021-20-4(50)-45-54.
Кузнецова Е. А. 2023. Цифровая социализация молодежи. Социология, 3: 59–66.
Леденева В.Ю. 2022. Трансформация ценностных ориентаций студенческой молодежи в условиях цифровой реальности. Вестник Удмурдского университета. Социология. Политология. Международные отношения, 6(3): 295–304. DOI 10.35634/2587-9030-2022-6-3-295-304.
Лига М.Б., Захаров М.А. 2022. Молодежь цифрового общества. Эффективность реализации государственной молодежной политики: опыт регионов и перспективы развития. Материалы VIII Международной научно-практической конференции. Чита: 23–27.
Мартынова М.Д. 2023. Влияние цифровой реальности на состояние ценностного мира студенческой молодежи. ЦИТИСЭ, 3: 251–260. DOI 10.15350/2409-7616.2023.3.21.
Плетнев А.В. 2022.Аномия молодого поколения как фактор изменения образования в условиях цифрового общества. Научное мнение, 9: 27–33. DOI https://doi.org/10.25807/ 22224378_2022_9_27.
Тард Г. 2011. Законы подражания. Москва, Академический проект, 302 с.
Шульга М.М. 2005. Особенности процесса социализации в высшей школе. Вестник Томского государственного университета, 287: 114–120.
Brunck B. 2014. Howard Gardner and Katie Davis: The App Generation: How Today’s Youth Navigate Identity, Intimacy, and Imagination in a Digital World. Journal of Youth and Adolescence, 43: 1404–1407. DOI: https://doi.org/10.1007/s10964-014-0142-7
Dunn R.A., Guadagno R.E. 2012. My avatar and me: gender and personality predictors of avatar-self discrepancy. Computers in Human Behavior, 28(1): 97–108.
Gardner H., Davis K. 2013. The app generation: How today’s youth navigate identity, intimacy, and imagination in a digital world. New Haven, CT: Yale University Press, 242 p.
Staksrud E., Ólafsson K., Livingstone S. 2013. Does the use of social networking sites increase children’s risk of harm? Computers in Human Behavior, 29(1): 40–50.
Stornaiuolo A. 2017. Contexts of Digital Socialization: Studying Adolescents’ Interactions on Social Network Sites. Human Development, 60(5): 233–238. DOI: https://doi.org/10.1159/000480341.
Abstract views: 95
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.