Axiology of the Material World of Everyday Evenk Culture (Philosophical Aspect)
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-1-174-180Keywords:
Evenk everyday culture, world of things, natural world, axilology, subject-object world relation, symbolic, value attitude, utilitarianism, pragmatism, sacralisation, ational and ethnic tradition, Tunguska costume, decoration, integration, transformationAbstract
In the modern world, the initial meaning and value of a thing is determined by its versatility and utilitarian ability to be part of convenient combinatorial solutions, the range of which is optimized and supplemented by us depending on the context. Our answer lies in the plane of understanding that the Evenki model of everyday life is characterized not by a utilitarian-consumer, dominant-pragmatic attitude to nature and things, but by a paradigm of sacred-magical interaction with the natural and material worlds, on the basis of which the Evenks historically had an amazing harmony of "man– world". In general terms, we would formulate this paradigm as follows: this is a value attitude to nature as the basis of worldview and attitude. Actually, this model, in our opinion, having an axiological charge and a deep philosophy of nature, formed in the course of evolution a "collective image" of the everyday culture of the Evenk ethnic group.
Downloads
References
Адань. 2020. Аксиология человекоразмерности знания и культуры. В кн.: Наука. Культура. Искусство: актуальные проблемы теории и практики: сборник докладов Всероссийской (с международным участием) научно- практической конференции (Белгород, 12 февраля 2020 г.). Белгород, БГИИК, 334 с.
Алехин К.Д. 2001. Этнокультурная характеристика локального сообщества. Проблемы коммуникативной культуры: на материале эвенков Суринды. Проблемы коммуникативной культуры. Дис. … канд. истор. наук. Новосибирск, 197 с.
Бодрийяр Ж. 1993. Система вещей. М., Рудомино, 123 с.
Болтански Л., Твено Л. 2000. Теоретические проблемы социологии и социальной антропологии. Социология критики и оправдания. Журнал социологии и социальной антропологии, 3: 66–83.
Борисов С.Н., Борисова О.В., Калинина Г.Н. 2016. Знание и наука: культурно-историческая эволюция и современность. Белгород, ООО «Иридис», 132 с.
Головко В.В. 2009. Сущность и содержание нравственной культуры. Нижневартовск, Изд-во Нижневарт. гуманит. ун-та, 170 с.
Гудков Л.Д. 1988. Культура повседневности в новейших социологических теориях. Общие проблемы культуры: Обзорная информация. М., Формкультура, 32 с.
Золотухина-Аболина Е.В. 2003. Повседневность и другие миры опыта. М., Ростов н/Д, МарТ, 192 с.
Капкан М.В. 2016. Культура повседневности. Екатеринбург, Изд-во Урал. ун-та, 110 с.
Серто М. де. 2013. Изобретение повседневности. Искусство делать. СПб., Изд-во Европейского ун-та в С.-Петербурге, 330 с.
Культурные локусы «города» и «деревни» в свете мир-системпого анализа: монография. 2016. Отв. ред. Е.Л. Антонова. Прага: Vedecko vydavatelske centrum «Sociosfera-CZ», 165 с.
Лелеко В.Д. 2002. Пространство повседневности в европейской культуре. СПб., С.-Петерб. гос. ун-т культуры и искусств, 160 с.
Насу. 2019. Монгольский народный музыкальный инструмент моринхуур в культуре Китая (проблемный ракурс). Гуманитарные ведомости ТГПУ
им. Л.Н. Толстого, 4(32): 76-84.
Рот Юлиана, Г. Коптельцева Г. 2006. Межкультурная коммуникация. Теория и тренинг. Москва: ЮНИТИ-ДАНА, 36 с.
Рыбалкина П.В. 2017. Генезис проектного мышления в истории культуры. Наука. Искусство. Культура. Научный рецензируемый журнал БГИИК, 2(14): 76-80.
Abstract views: 80
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.