Media Culture in the Processes of Youth Socialization in Modern Society

Authors

  • Mikhail. D. Cherkashin Southwestern State University
  • Rashid R. Dagaev A.A. Kadyrov Chechen State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-4-736-746

Keywords:

personality, personality socialization, media socialization, personal identity, virtual reality, virtual communities, cyberspace

Abstract

Globalization, informatization, post-industrialization fix a given: in the modern world, social reality is built according to fundamentally new algorithms, which, of course, cannot but affect the socialization and identity of the individual and lead to their deep transformations. Despite the fact that the problem of personality has always been one of the main ones in philosophy, it cannot exist in isolation from society, which is constantly acquiring new characteristics, which requires updated concepts of personality and its socialization. The purpose of this study is a theoretical understanding of the conceptual interpretations of the transformation of the individual and its socialization in modern public life in the discourse of social philosophy. The methodological basis of the work was the philosophical concepts of researchers who, to one degree or another, considered the problems associated with the transformation of personality under the influence of sociocultural factors. The result of the study was the conceptualization of the transformation of the personality and its socialization in modern social life in the conditions of information civilization. The results obtained open up the possibility for making managerial decisions on the development of key guidelines for the direction of an effective state youth policy.

Author Biographies

Mikhail. D. Cherkashin, Southwestern State University

Candidate of Philosophy Sciences, Associate Professor, Department of Philosophy and Sociology, Southwest State University,
Kursk, Russia.

Rashid R. Dagaev, A.A. Kadyrov Chechen State University

senior lecturer departments of theory and technology of social work, A.A. Kadyrov Chechen State University,
Grozny, Russia.

References

Бабушкин Д.А., Двойненко М.О. 2021. Актуальные вопросы киберсоциализации субъектов образовательного процесса. Инновационное развитие профессионального образования, 4(32): 105–111.

Видная О.Е., Меркушина Е.А. 2021. Параметры медиасоциализации молодежи: современный ракурс. Знак: проблемное поле медиаобразования, 4(42): 94–104.

Данилова М.А. 2009. Интернет-социализация студенческой молодежи: специфика мотивации сетевого поведения: автореф. дисс. ... канд. соц. наук. Саратов, 18 с.

Дружба О.В., Каирова И.А., Кошман М.В. 2020. Социальные сети как пространство интернет-социализации молодёжи. Kant, 1(34): 143–151.

Иванов А.Г., Полякова И.П. 2018. Социальная мифология в пространстве повседневности и масс-медиа. Вестник Пермского университета. Философия Психология. Социология, 1: 5–15.

Иванова А.В. 2018. Технологии виртуальной и дополненной реальности: возможности

и препятствия применения. Стратегические решения и риск-менеджмент, 3(108): 88–107.

Кастельс М. 2000. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. М., ВШЭ, 608 c.

Кастельс М. 2004. Галактика Интернет: Размышления об Интернете, бизнесе и обществе. Екатеринбург., У-Фактория (при участии Гуманитарного ун-та), 328 с.

Кириллова Н.Б. 2006. Медиакультура: от модерна к постмодерну. М., Академический Проект, 448 с.

Козлова Н.С. 2015. Реальная и виртуальная идентичность. Социум и власть, 2(52): 118–121.

Колпинец Е. 2016. Фигура из пустоты: селебриты как феномен цифровой повседневности. Логос, 26(6): 161–188.

Крамаренко Н.С., Сомов Д.С. 2013. Виртуальный мир как новое пространство самоосуществления человека. Вестник Адыгейского государственного университета, 4: 42–48.

Летов Е.В. 2013. Сетевая идентичность в культуре современного информационного общества. Вестник Московского государственного университета культуры и искусств, 4(54): 62–65.

Матисон Д. 2013. Медиа-дискурс. Анализ медиа-текстов. M., Изд-во «Гуманитарный центр», 264 с.

Мудрик А.В. 2009. Человек в процессе социализации: три ипостаси. Вестник ПСТГУ. Серия 4: Педагогика. Психология, 14: 7–16.

Плешаков В.А. 2011. Теория киберсоциализации человека: монография. М., МПГУ; Homo Cyberus, 400 с.

Рачипа А.В., Брусенцева Д.М., Фаткулина Л.А. 2019. Интернет-технологии как средство управления процессом медиасоциализации молодежи. Государственное и муниципальное управление. Ученые записки, 2: 230–234.

Саяпин В.О. 2016. Мифы социальной виртуальности и их влияние на общественное сознание виртуальных общин. Манускрипт, 5(67): 170–177.

Фролова И.В. 2018. Сетевая идентичность современного человека: философская рефлексия. Ценности и смыслы, 2(54): 26–38.

Черкашин М.Д. 2021. Виртуальная реальность как феномен культуры: история и современность. Российская наука и образование сегодня: проблемы и перспективы, 3(40): С. 33–37.

Wertheim M. 2000. The Pearly Gates of Cyberspace: A History of Space from Dante to the Internet. New York, W. W. Norton & Company, 340 р.


Abstract views: 127

Share

Published

2022-12-30

How to Cite

Cherkashin, M. D., & Dagaev, R. R. (2022). Media Culture in the Processes of Youth Socialization in Modern Society. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 47(4), 736-746. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-4-736-746

Issue

Section

Human. Culture. Society