The Image of Faust in the Works of Franz Liszt As the Embodiment of a Romantic Hero
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-2-373-380Keywords:
Faust, concept image, romantic heroAbstract
In this article we seek to reveal the essence of the musical image of "Faust" in the work of Franz Liszt on the example of the Sonata h-moll. Turning to Goethe's tragedy, the composer turns not to the plot, but to the image of a passionate human mind and heart and philosophical questions of genius on the one hand. On the other hand, a man of his time, Liszt synthesizes Goethe's problem of the crisis of cognition with the romantic contradiction underlying the phenomenon as a whole. We come to the conclusion that the composer comprehends the cultural archetype of Faust and presents his concept, which combines the features of Goethe's humanistic interpretation and the typical features of the hero of the romantic era. The features of the concept "Faust" are derived from the Sheet. In the context of the problems, the article is an interdisciplinary study, including cultural and musicological methods, which allows to reveal the topic more fully.
Downloads
References
Вартанов С.Я. 2008. Сцены из «Фауста», или загадка сонаты Листа h-moll. Фортепиано, 1: 25–31
Есман О.С., Калинина Г.Н. 2018. Идейная программность как средство воплощения концепт-образов в творчестве Ф. Листа. Наука. Культура. Искусство: актуальные проблемы теории и практики, 1: 249–254. Есман О.С, Кузнецова А.В. 2017. Экспликация романтического образа в сонатной форме Ф. Листа. Наука. Культура. Искусство: актуальные проблемы теории и практики, 4: 70-75.
Кенигсберг А.К. 2004. «Фаустовская» тема в творчестве Ф. Листа. Гете и музыка: 127–134. Кенигсберг А.К., Михеева Л.В. 2000. 111 симфоний. Спб., Культ-информ-пресс, 671 с. Мильштенй Я.И. 1956. Ф. Лист. М., Музыка, 598 с.
Невская Н.Г. 2011. Претворение фаустовской темы в музыке XIX век: проблемы жанра. Автореф. дис. канд. искусствоведения. Ростов-на-Дону, 25 с.
Петрова О.И. 2007. Природа музыкального образа. Автореф. дис. канд. философ. наук. Чебоксары, 30 с.
Семенищева О.А. 2005. Трансформация образа художника: от Возрождения к постмодерну (философско-культурологический анализ). Автореф. дис. канд. искусствоведения. Саратов, 23 с.
Семыкин В.Г. 2017. Одночастная фортепианная соната XIX – первой трети XX столетия: композиционно-драматургические аспекты. Автореф. дис. канд. искусствоведения. Москва, 25 с.
Степанова Н.Н. 2001. Романтизм как культурно-исторический тип: опыт междисциплинарного исследования. URL: http://anthropology.ru/ru/text/stepanova-nn/romantizm-kak-kulturno-istoricheskiy-tip-opyt-mezhdisciplinarnogo-issledovaniya (дата обращения: 17.02.2022)
Ферман В.Э. 1940. История новой западно-европейской музыки. М., Л., Гос. Муз. изд., 454 с.
Цуккерман В.А. 1984. Соната си минор Ф. Листа. М., Музыка, 112 с.
Эстетика немецких романтиков. 1987. М., Искусство, 733 с.
Ярош О.В. 2010. Западноевропейский романтический принцип монотематизма в контексте теории метаморфоз И.В. Гёте. Автореф. дис. канд. искусствоведения. Новосибирск, 27 с.
Locke R.P. 2006. Liszt on the Artist in Society. Franz Liszt and his world. Princeton: 291–302.
Abstract views: 162
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.