Literary and Mythological Plot Archetypes of Violence, Peace and Mercy in Pre-Islamic Poetry and Prose
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2021-46-4-700-708Keywords:
peace and mercy, Arab-Semitic pre-Islamic mythology, jahiliyah, qasida, genres of pre-Islamic Arabic poetry, khutba, shaira, khatibAbstract
As part of the implementation of this goal, the problem of reconstruction of the archetypes of violence, peace and mercy, which formed the basis of the ideological constructs of the religion of Islam, is considered. The author of the article sets the task of extracting the archetypal basis, dissolved in the Arab-Semitic (pre-Islamic) mythology, which has become part of the sacred texts of Islam. The author's analysis of the Arab-Semitic mythology, which was reflected in the Arab pagan pantheon, myths and legends, made it possible to reconstruct the literary and mythological archetypes of pre-Islamic Arabic poetry and prose. The author of the article concludes that the archetypes of violence, peace and mercy, formed by Arab mythology, were reflected in pre-Islamic poetry and prose, glorifying the tribal patriotism of pre-Islamic Arabian tribes and the values of tribal society. Islamic theology, focused on the universalism of the religion of Islam, adopted the literary and mythological plot archetypes of violence, peace and mercy of pre-Islamic poetry and prose and reworked them in accordance with the needs of the new monotheistic religion, going far beyond the ethics of tribal patriotism.
Downloads
References
Борисов С. Н. 2013. Феномен насилия в культурно-антропологических практиках и философской антропологии. Белгород, ИД «Белгород» НИУ «БелГУ», 252 с.
Гаффорова У.А. 2015. Особенности арабской средневековой прозы (хитаба) в доисламский период. Ученые записки, 4 (45): 92–96.
Грюнебаум Г.Э. фон 1988. Классический ислам. Очерк истории, 600–1258. М., Наука, 216 с.
Грязневич П. А. 1984. Проблемы изучения истории возникновения ислама. В кн.: Ислам. Религия, общество, государство. Отв. редакторы П.А. Грязневич и С.М. Прозоров. М., Наука: 5–18.
Крачковский И.Ю. 1955–1960. Избранные сочинения в 6 т. Т. 2. Арабская средневековая художественная литература (поэзия и проза). М.-Л., Издательство Академии наук СССР, 712 с.
Массе А. 2007. Ислам: Очерк истории. М., Крафт+, 200 с.
Матвеев К.П. 2005. История ислама. М., АСТ: Восток-Запад, 254 с.
Мелетинский Е.М. 1994. О литературных архетипах. М., Российский государственный гуманитарный университет, 136 с.
Мифологический словарь. 1991. Гл. ред. Е.М. Мелетинский. М., Сов. энцикл., 736 с.
Пиотровский М.Б. 1984. Пророческое движение в Аравии VII в. В кн.: Ислам. Религия, общество, государство. М., Наука: 19–27.
Резван Е.А. 1984. Адам и бану адам в Коране (к истории понятий «первочеловек» и «первочеловечество»). В кн.: Ислам. Религия, общество, государство. М., Наука: 59–68.
Резван Е.А. 1984. Коран и доисламская культура (проблема методики изучения). В кн.: Ислам. Религия, общество, государство. М., Наука: 44–58.
Уотт У.М. 2007. Мухаммад в Медине. М.-СПб., ДИЛЯ, 480 с.
Фильштинский И.М. 1977. Арабская литература в средние века. Т. 1. Словесное искусство арабов в древности и раннем Средневековье. М., Восточная литература, 291 с.
Фильштинский И.М. 1985. История арабской литературы V – начало X века. Отв. ред. Б.Я. Шидфар. М., Главная редакция восточной литературы, 531 с.
Шифман И.Ш. 1984. О некоторых установлениях раннего ислама. В кн.: Ислам. Религия, общество, государство. М., Наука: 36–43.
Юнг К. Г. 1991. Архетип и символ. М., Ренессанс, 304 с.
Peters F. E. 1994. Muhammad and the origins of Islam. New York, State University of New York press, 339 p.
Abstract views: 157
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.