Utilitarianism vs unselfishness: collisions of epistemological discourse under caesar-politarсh’s patronage

Authors

  • Vyacheslav Y. Vasechko Institute of Philosophy and Law of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.18413/2712-746X-2020-45-4-614-622

Keywords:

epistemological discourse, politary society, politarch, Caesar, bureaucracy, utilitarianism, unselfishness

Abstract

The subiect of this article is the specificity of socio-cultural situation in which the individual professionally engaging in natural sciences and mathematics does act in politary society (ancient Egypt, ancient India and China, medieval Arab-Muslim world, etc.). One element of this situation is difficult, often tense and even conflictual relationship between scientists and administrative bureaucracy, reporting from the real head of State, designated as the Caesar-politarch. The task of scientists is the acquisition of increasingly accurate and adequate knowledge of the structure and development of the material world and also methods of achievement such knowledge. In contrast, administrative machine usually implements installation of its leader at the forefront of putting maximum control over the process and the results of any serious theoretical and empirical research. For better understanding of this conflict, the author uses the contrasting juxtaposition. As relevant concepts are elected: 1) «utilitarianism», that is a leading, defining politarch’s query and characteristics of any variety of politary management; 2) «unselfishness», that is an attribute of free scientific search oriented to the cognition of the universe the way it is. The main purpose of life for the ruler is always maintaining and reinforcing its autocratic power, so he estimates everything from the perspective of how this thing serves this purpose. The Caesar-politarch extrapolates all his utilitarianism, pragmatism, subjectivity on a cognitive, epistemological sphere. He appreciates only the information which is useful for the consolidation of his available power, but knowledge, which is not conducive to any, is perceived by him as indifferent, or hostile. On the contrary, the maxim of unselfishness, becoming an ethical norm in epistemological discourse, brings together seekers of truth in a special type of Corporation of the Republic of scientists or the Invisible College. Disinterestedly contemplation, not requiring special, additional benefits (wealth, prestige or authority) turns out to be a condition for the acquisition of really new fundamental knowledge and further progress in the sciences on the structure and functioning of the universe.

Author Biography

Vyacheslav Y. Vasechko, Institute of Philosophy and Law of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences

Doctor of Philosophy, Associate Professor, Senior Researcher, Institute of Philosophy and Law, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences,

Ekaterinburg, Russia

References

Бартольд В.В. 1964. Улугбек и его время. В кн.: Бартольд В.В. Собрание сочинений. Т.II. Вып. 2. М., Наука: 23–196.

Бердяев Н.А. 1995. Царство Духа и царство Кесаря. В кн.: Бердяев Н.А. Царство Духа и Царство Кесаря. М., Республика: 287–356

Березкина Э.И. 2010. Математика Древнего Китая. М., КРАСАНД, 312 с.

Вопросы Милинды (Милинда паньха). 1989. Пер. с пали А.В. Парибка. М., Наука, Главная редакция восточной литературы. 485 с.

Ван-дер-Варден Б.Л. 1991. Пробуждающаяся наука. II. Рождение астрономии. Пер. с англ. Г.Е. Куртика, М., Наука, 416 с.

Васечко В.Ю. 2018a. «Онтика» и «онтология»: естественнонаучный дискурс против иерократического прессинга в политарном обществе. Virtus, 26: 17–20.

Васечко В.Ю. 2018b. «Ученый профан» versus сановный иерократ: к проблеме возможности суверен

Еремеев В.Е. 2009. Астрономия. В кн.: Духовная культура Китая: Энциклопедия. Т.5. М., Вост. лит.: 102–139.

Еремеев В.Е., Кобзев А.И. 2009. Ян Хуй, Ян Цянь–гуан (ок. 1238 – ок. 1298). В кн.: Духовная культура Китая: Энциклопедия. Т.

Канаева Н.А. 2014. Систематизация традиционного знания в индийской культуре – Вопросы философии, 1: 115–126.

М., Вост. лит.: 971–972. 5. Рашид ад-Дин. 1946. Сборник летописей. Т. III. Перевод с персидского А.К. Арендса. Под редакцией А.А. Ромаскевича, Е.Э. Бертельса, А.Я. Якубовского. М.-Л. Изд-во АН СССР, 340 с.

Максудов Ф.Г., Мамедбейли Г.Д. 1981. Мухаммед Насирэддин Туси. К 780-летию со дня рождения. Баку, Гянджлик, 104 с.

Рожанская М.М. 2009. Несколько эпизодов из истории науки. Вопросы истории естествознания и техники, 2: 181–204.

Рубин В.А. 1999. Отшельничество в оценке ранних конфуцианцев и легистов. В кн.: Рубин В.А. Личность и власть в древнем Китае. М., Восточная литература: 88–92.

Семенов Ю.И. 2011. Политарный («азиатский») способ производства: сущность и место в истории человечества и России. М., УРСС, 376 с. 10. Старр С.Ф. 2017. Утраченное Просвещение: Золотой век Центральной Азии от арабского завоевания до времен Тамерлана. М., Альпина Паблишер, 574 с.

Фигуровский Н.А. 1955. Химия в древнем Китае и ее влияние на развитие химических знаний в других странах. В кн.: Из истории науки и техники Китая. Под ред. И.В. Кузнецова (гл. ред.) и др. М., Изд–во АН СССР: 110–129.

Флуг К.К. 1959. История китайской книги Сунской эпохи X–XIII вв. М.–Л., Изд–во АН СССР, 400 с.

Юар П., Ван М. 1963. К изучению древней китайской медицины. В кн.: Из истории науки и техники в странах Востока. Вып. III. Под ред. А.Т. Григорьяна и А.П. Юшкевича. М., Изд– во вост. лит.: 171–217.

Шан Ян. 2018. Книга правителя области Шан. М., РИПОЛ классик, 424 с.

The Lost Greek Arts of Isopsephia, Gematria, and the Sacred Geometry Story. 2016. URL: http://www.jesus8880.com/chapters/gematria/intro.htm (дата обращения: 1 сентября 2016).

Merton R.K. 1973. The Sociology of Science. Theoretical and Empirical Investigations. Chicago, Chicago University Press, 606 p.

Mookerji R.K. 1989. Ancient Indian Education: Brahmanical and Buddhist. Dehli, Motilal Banarsidass Publ., 655 p.

Share

Published

2021-02-17

How to Cite

Vasechko, V. Y. (2021). Utilitarianism vs unselfishness: collisions of epistemological discourse under caesar-politarсh’s patronage. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 45(4), 614-622. https://doi.org/10.18413/2712-746X-2020-45-4-614-622

Issue

Section

Logic, methodology and philosophy of science