Prospects for Ethical Codification in the Sphere of Higher Education in the Context of Digitalization

Authors

  • Yuliya V. Nazarova Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2025-50-3-625-632

Keywords:

digitalization of higher education, professional ethics, academic ethos, digital ethics, code of professional ethics

Abstract

The processes of digitalization of modern higher education require humanitarian understanding, which will help prevent its dehumanization and technologization and resolve axiological contradictions between knowledge and information. One of the means of such understanding is professional ethics. The purpose of the study is to determine the prospects for ethical codification in higher education. The paper analyzes ethical and normative approaches to the formation of codes of professional ethics in the sphere of higher education. Ethical models that form the structure of the code are defined; the most relevant functions of a modern professional code are described; ethical and normative features of the code for higher education are highlighted. The study reveals that the degree of effectiveness of the professional ethics code in higher education depends on the choice of the ethical code model (the model of "ethics of preferences" proved to be more effective than the model of "ethics of restrictions"). The role of analysis of current professional values ​​​​in the process of forming the code is emphasized. The author concludes that the prospects for ethical codification in higher education are significantly expanding due to such factors as digitalization of education, changing the moral and cultural foundations of higher education, and the situational nature of ethical norms and rules that need to be adjusted, taking into account the transformation of values ​​in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuliya V. Nazarova, Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

Professor of the Department of Social Sciences, Tula, Russia
E-mail: Fox353@yandex.ru

References

Список литературы

Бакштановский В.И. 2009. Идея проектирования профессионально-этического кодекса: мировоззренческий ярус. Этический кодекс университета. Ведомости прикладной этики, 34: 96–113.

Бакштановский В.И., Согомонов Ю.В. 2009. Университетская этика: заповедная? корпоративная? профессиональная? Философские науки, 8: 29-44.

Валеева Г. В. 2021. Этические проблемы цифровизации высшего образования (аналитический обзор современных исследований). Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л.Н. Толстого, 2 (38): 51–61.

Марков Б. В. 2020. Образование в цифровую эпоху: опыт философского осмысления. Непрерывное образование: XXI век, 3 (31): 1-12. DOI: 10.153937j5.art.2020.6051

Назарова Ю.В. 2024. Дилеммы цифровизации в культурной парадигме образования: аксиологический контекст. Манускрипт, 17 (4): 649-653.

Прокофьев А.В. 2021. Этика профессора в цифровом университете. Ведомости прикладной этики, 58: 31–53.

Розин В. М. 2013. Образование в условиях модернизации и неопределенности. М., ЛИБРОКОМ, 78 с.

Розин В.М. 2022. Тьюторское образование: смысл, содержание и место в трансформирующемся современном образовании. Современное образование, 4: 27–42. DOI: 10.25136/2409-8736.2022.4.39573.

Росатом предложил выработать единый цифровой этический кодекс стран ЕАЭС. 03.02.2023. URL: https://tass.ru/obschestvo/16955851 (дата обращения: 08.09.2025).

Уваров А.Ю., Гейбл Э., Дворецкая И.В., Заславский И.М., Карлов И.А., Мерцалова Т.А., Сергоманов П.А., Фрумин И.Д. Трудности и перспективы цифровой трансформации образования. 2019. М., Изд. дом Высшей школы экономики, 343 с.

Хоманн, К. Экономическая этика и этика предпринимательства. 2013. М., Директ-Медиа, 227 с.

Храпов С.А., Баева Л.В. 2021. Философия рисков цифровизации образования: когнитивные риски и пути создания безопасной коммуникативно-образовательной среды. Вопросы философии, 4: 17–26. DOI: 10.21146/0042-8744-2021-4-17-26.

Шишкова А.В. 2019 Цифровая этика в современном образовательном процессе. Социально-гуманитарные знания, 2: 68–76.

Этическое регулирование в академической среде: материалы международной научно-практической конференции. 2009. М., МАКС Пресс, 214 с.

Этический кодекс Московского государственного университета им. Ломоносова. 2009. URL: https://www.law.msu.ru/uploads/files/eticheskij_kodeks_MSU%281%29.pdf (дата обращения: 11.09.2025)

Хартия (кодекс этики) работников НИУ ВШЭ. 2020. URL: https://www.hse.ru/info/code-of-conduct (дата обращения: 11.09.2025)

References

Bakshtanovskii V.I. 2009. Ideya proektirovaniya professional'no-eticheskogo kodeksa: mirovozzrencheskii yarus [The Idea of Designing a Professional and Ethical Code: a Worldview Level]. Eticheskii kodeks universiteta. Vedomosti prikladnoi etiki, 34: 96–113.

Bakshtanovskii V.I., Sogomonov Yu.V. 2009. Universitetskaya etika: zapovednaya? korporativnaya? professional'naya? [University Ethics: Sacred? Corporative? Professional?] Filosofskie nauki, 8: 29-44.

Valeeva G. V. 2021. Eticheskie problemy tsifrovizatsii vysshego obrazovaniya (analiticheskii obzor sovremennykh issledovanii) [Ethical problems of digitalization of higher education (analytical review of current research)]. Gumanitarnye vedomosti TGPU im. L.N. Tolstogo, 2 (38): 51–61.

Markov B. V. 2020. Obrazovanie v tsifrovuyu epokhu: opyt filosofskogo osmysleniya [Digitalization and education in the mirror of philosophical reflection]. Nepreryvnoe obrazovanie: XXI vek, 3 (31): 1-12. DOI: 10.153937j5.art.2020.6051

Nazarova Yu.V. 2024. Dilemmy tsifrovizatsii v kul'turnoi paradigme obrazovaniya: aksiologicheskii kontekst [Dilemmas of digitalization in the cultural paradigm of education: An axiological context]. Manuskript, 17 (4): 649-653.

Prokof'ev A.V. 2021. Etika professora v tsifrovom universitete [Ethics of a professor in a digital university]. Vedomosti prikladnoi etiki, 58: 31–53.

Rozin V. M. 2013. Obrazovanie v usloviyakh modernizatsii i neopredelennosti [Education in the context of modernization and uncertainty.] M., LIBROKOM, 78 p.

Rozin V.M. 2022. T'yutorskoe obrazovanie: smysl, soderzhanie i mesto v transformiruyushchemsya sovremennom obrazovanii [Tutoring Education: Meaning, Content, and Place in the Transforming Modern Education. Modern Education]. Sovremennoe obrazovanie, 4: 27–42. DOI: 10.25136/2409-8736.2022.4.39573.

Rosatom predlozhil vyrabotat' edinyi tsifrovoi eticheskii kodeks stran EAES. 03.02.2023. Available at: https://tass.ru/obschestvo/16955851 (accessed: 11 September 2025)

Uvarov A.Yu., Geibl E., Dvoretskaya I.V., Zaslavskii I.M., Karlov I.A., Mertsalova T.A., Sergomanov P.A., Frumin I.D. Trudnosti i perspektivy tsifrovoi transformatsii obrazovaniya. 2019. M., Izd. dom Vysshei shkoly ekonomiki, 343 p. DOI:10.17323/978-5-7598-1990-5.

Khomann, K. Ekonomicheskaya etika i etika predprinimatel'stva. [K. Homann, F.Blome-Drees Wirtschafts- und Unternehmensethik] 2013. M., Direkt-Media, 227 p.

Khrapov S.A., Baeva L.V. 2021. Filosofiya riskov tsifrovizatsii obrazovaniya: kognitivnye riski i puti sozdaniya bezopasnoi kommunikativno-obrazovatel'noi sredy [Risk Philosophy of Education Digitalization: Cognitive Risks and Ways to Create na Secure Communicative Educational Environment]. Voprosy filosofii, 4: 17–26. DOI: 10.21146/0042-8744-2021-4-17-26.

Shishkova A.V. 2019 Tsifrovaya etika v sovremennom obrazovatel'nom protsesse. .[Data ethics in modern educational process] Sotsial'no-gumanitarnye znaniya, 2: 68–76.

Eticheskoe regulirovanie v akademicheskoi srede: materialy mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii. 2009. M., MAKS Press, 214 p.

Eticheskii kodeks Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta im. Lomonosova [Ethical Code of Lomonosov Moscow State University.]. 2009. Available at: https://www.law.msu.ru/ uploads/files/eticheskij_kodeks_MSU%281%29.pdf (accessed: 11 September 2025)

Khartiya (kodeks etiki) rabotnikov NIU VShE. 2020. [Charter (code of ethics) of HSE employees.] Available at: https://www.hse.ru/info/code-of-conduct (accessed: 11 September 2025)


Abstract views: 0

Share

Published

2025-09-30

How to Cite

Nazarova, Y. V. (2025). Prospects for Ethical Codification in the Sphere of Higher Education in the Context of Digitalization. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 50(3), 625-632. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2025-50-3-625-632

Issue

Section

Human. Culture. Society. Morality