The Attitude of Specialists of Social Protection Institutions to the Use of Digital Technologies in the Prevention of Adolescents’ Deviant Behavior
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2025-50-1-32-42Keywords:
Internet, adolescent deviations, prevention of deviant behavior, digital technologiesAbstract
It is becoming increasingly difficult to ignore the fact that real and digital spaces are being combined, which creates a new hybrid environment of interaction among young people. Due to their psychological features, young people, especially teenagers, cannot always resist the influence of destructive information broadcast on the Internet, which can lead to the formation of deviant behavior. This fact requires special attention from specialists of involved in the prevention of adolescent deviance. Their work should be related not only to the identification of risk factors, but also to the use of digital technologies in prevention. However, the relevance and experience of such work in Russia has been studied insufficiently. The aim of this research is to examine existing practices and prospects for the use of digital technologies in preventing deviant behavior among adolescents. The expert interview was attended by 23 specialists who work with adolescents with deviant experience. The results of this study show that specialists perceive the Internet as a space that facilitates the adoption of deviant behavior patterns. The use of digital technologies in prevention is still relatively limited, with traditional methods of personal interaction being viewed as more familiar and efficient. The main problems of using digital technologies include the workload of specialists and, as a result, the lack of time for studying innovative practices, the rapid spread of new types of deviations, and the difficulty in diagnosing the situation of adolescents with virtual communication. Specialists consider promising the use of chat rooms, the integration of chatbots, gaming practices, specialized reporting programs, and in-depth training in working with digital technologies.
Downloads
References
Список литературы
Алексеев Д.Е., Богданов М.Н., Иваняков Р.И. 2020. Антинаркотическое волонтерское движение. Образование. Наука. Научные кадры, 3: 17–19. DOI 10.24411/2073-3305-2020-10127.
Богданович Н.В., Делибалт В.В. 2022. Цифровые компетенции психологов в области профилактики девиантного поведения. Цифровая гуманитаристика и технологии в образовании (DHTE 2022): Сборник статей III Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, Москва, 17–18 ноября 2022 года / Под редакцией В.В. Рубцова, М.Г. Сороковой, Н.П. Радчиковой. – Москва: Московский государственный психолого-педагогический университет: 282–296.
Василенко Л.А., Мещерякова Н.М. 2023. Гибридность цифрового общества: инновационная реальность или утопия? Философия науки и техники, 28(1): 48–65. DOI:10.21146/2413-9084-2023-28-1-48-65.
Гайворонская И.Б., Фомина Т.Ф., Аманжолова Б.А. 2020. Вербовка в экстремистские и террористические организации посредством сети Интернет. Психология и право, 4: 152–165. DOI: 10.17759/psylaw.2020100411.
Душкина М.Р., Чирикина Р.В. 2019. Интерактивные методы коммуникации и обучения студентов работе с подростками и молодежью с девиантным поведением. Психология и право, 9(3):
–83. DOI 10.17759/psylaw.2019090306.
Иванова М.М. 2020. Проблемы и перспективы развития цифровых технологий в социальной работе с молодежью. Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология, 13(4): 429–442. DOI 10.21638/spbu12.2020.405.
Каирова И.А., Кошман М.В., Тимохин Н.Н. 2023. Исследование отношения молодежной аудитории к блогерам и контенту в социальных медиа. Инновационная наука: психология, педагогика, дефектология, 6(5): 27–37. DOI 10.23947/2658-7165-2023-6-5-27-37.
Кольцова Е.А., Карташкова Ф.И. 2022. Мультимодальный характер цифровой коммуникации: функционирование эмодзи в межличностном общении. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика, 13(3): 769-783. DOI 10.22363/2313-2299-2022-13-3-769-783.
Комарова Э.П., Полухина О.П., Сун Я.Я. 2020. Подготовка будущих педагогов к превенции девиантного поведения обучающихся в цифровой образовательной среде. В кн.: Психология XXI века: вызовы, поиски, векторы развития: сборник материалов Всероссийского симпозиума психологов с международным участием, Рязань, 09–10 апреля 2020 года: 326–332.
Мышко Ф.Г., Титор С.Е. 2022. Повышение медиаграмотности детей как механизм их защиты от деструктивной информационной среды. Психология и педагогика служебной деятельности, 4: 170-173. DOI 10.24412/2658-638X-2022-4-170-173.
Никитская Е.А. 2021. Обеспечение информационной безопасности несовершеннолетних и профилактика делинквентного поведения как необходимая компетенция специалистов социальной сферы. Вестник экономической безопасности, 1: 330–333. DOI 10.24412/2414-3995-2021-1-330-333.
Позднякова М.Е., Брюно В.В. 2022. Трансформация моделей наркопотребления в российской федерации в условиях распространения коронавирусной инфекции. Вестник Института социологии, 13(4): 192–216. DOI 10.19181/vis.2022.13.4.856.
Рахманова Е.Н., Берестовой А.Н., Цветков П.В. 2023. Треш-стрим – форма сетевой агрессии: уголовно-правовой анализ. Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России, 1(97): 137-143. DOI 10.35750/2071-8284-2023-1-137-143.
Ряховская А.Ю., Образ Н.Н. 2024. Виртуальные технологии как средство повышения эффективности языковой подготовки поколения Z. Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета, 2 (70): 243–250.
Стяжкина С.А. 2023. Виктимологическая профилактика преступлений, совершаемых в отношении несовершеннолетних в сети интернет. Вестник Удмуртского университета. Серия «Экономика и право», 33(1): 155–160. DOI 10.35634/2412-9593-2023-33-1-155-160.
Сысоева Т.А., Ярошевская С.В. 2022. Что дети делают онлайн? анализ исследований цифровых практик современных подростков. Вестник Московского университета. Серия 14. Психология, 2: 153–173. DOI 10.11621/vsp.2022.02.07.
Храмцова Ф.И., Терехова А.И., Андрейковец Е.М. 2021. Интернет-портал как информационный ресурс профилактики наркомании среди молодежи. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, 4-1(55): 6–9. DOI 10.24412/2500-1000-2021-4-1-6-9.
Hickey G., Dunne C., Maguire L., McCarthy N. An Exploration of Practitioners' Experiences of Delivering Digital Social Care Interventions to Children and Families During the COVID-19 Pandemic: Mixed Methods Study. JMIR Form Res. 2023 Apr 28;7:e43498. DOI: 10.2196/43498.
Pawluczuk, A., Hall, H., Webster, G., & Smith, C. (2019). Digital youth work: youth workers’ balancing act between digital innovation and digital literacy insecurity. In Proceedings of ISIC: The Information Behaviour Conference.
References
Alekseev D.E., Bogdanov M.N., Ivanyakov R.I. 2020. Antinarkoticheskoe volonterskoe dvizhenie [Anti-drug Volunteer Movement]. Obrazovanie. Nauka. Nauchnye kadry, 3: 17-19. DOI: 10.24411/2073-3305-2020-10127.
Bogdanovich N.V., Delibalt V.V. 2022. Cifrovye kompetencii psihologov v oblasti profilaktiki deviantnogo povedeniya [Digital competencies of psychologists in the field of prevention of deviant behavior]. Collection of articles of the III All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation, Moscow, November 17-18, 2022. Ed. V.V. Rubtsov,
M.G. Sorokova, N.P. Radchikova. Moscow, Moscow State Psychological and Pedagogical University: 282-296.
Vasilenko L.A., Meshcheryakova N.M. 2023. Gibridnost' cifrovogo obshchestva: innovacionnaya real'nost' ili utopiya? [Digital hybridity: innovative reality or utopia?] Filosofiya nauki i tekhniki, 28(1): 48-65. DOI: 10.21146/2413-9084-2023-28-1-48-65.
Gajvoronskaya I.B., Fomina T.F., Amanzholova B.A. 2020. Verbovka v ekstremistskie i terroristicheskie organizacii posredstvom seti Internet [Online recruitment into extremist and terrorist organizations]. Psihologiya i pravo, 4: 152-165. DOI: 10.17759/psylaw. 2020100411.
Dushkina M.R., Chirikina R.V. 2019. Interaktivnye metody kommunikacii i obucheniya studentov rabote s podrostkami i molodezh'yu s deviantnym povedeniem [Interactive methods of communication and teaching students to work with adolescents and youth with deviant behavior]. Psihologiya i pravo, 9(3): 72-83. DOI 10.17759/psylaw.2019090306.
Ivanova M.M. 2020. Problemy i perspektivy razvitiya cifrovyh tekhnologij v social'noj rabote s molodezh'yu [Problems and prospects for the development of digital technologies in social work with young people]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Sociologiya, 13(4): 429–442. DOI: 10.21638/spbu12.2020.405.
Kairova I.A., Koshman M.V., Timohin N.N. 2023. Issledovanie otnosheniya molodezhnoj auditorii k blogeram i kontentu v social'nyh media [Research on the attitude of youth audiences towards bloggers and content on social media]. Innovacionnaya nauka: psihologiya, pedagogika, defektologiya, 6(5): 27-37. DOI: 10.23947/2658-7165-2023-6-5-27-37.
Kol'cova E.A., Kartashkova F.I. 2022. Mul'timodal'nyj harakter cifrovoj kommunikacii: funkcionirovanie emodzi v mezhlichnostnom obshchenii [Digital communication and multimodal features: functioning of emoji in interpersonal communication]. Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Teoriya yazyka. Semiotika. Semantika, 13(3): 769-783. DOI: 10.22363/2313-2299-2022-13-3-769-783.
Komarova E.P., Poluhina O.P., Sun Ya.Ya. 2020. Podgotovka budushchih pedagogov k prevencii deviantnogo povedeniya obuchayushchihsya v cifrovoj obrazovatel'noj srede [Preparation of future teachers for the prevention of deviant behavior of students in the digital educational environment]. In: Psychology of the XXI century: challenges, searches, development vectors: collection of materials of the All-Russian Symposium of Psychologists with International Participation, Ryazan, April 09-10, 2020: 326-332.
Myshko F.G., Titor S.E. 2022. Povyshenie mediagramotnosti detej kak mekhanizm ih zashchity ot destruktivnoj informacionnoj sredy [Increasing media literacy of children as a mechanism of their protection from the destructive information environment]. Psihologiya i pedagogika sluzhebnoj deyatel'nosti, 4: 170-173. DOI: 10.24412/2658-638X-2022-4-170-173.
Nikitskaya E.A. 2021. Obespechenie informacionnoj bezopasnosti nesovershennoletnih i profilaktika delinkventnogo povedeniya kak neobhodimaya kompetenciya specialistov social'noj sfery [Ensuring the information security of minors and the prevention of delinquent behavior as a necessary competence of specialists in the social sphere]. Vestnik ekonomicheskoj bezopasnosti, 1: 330-333. DOI: 10.24412/2414-3995-2021-1-330-333.
Pozdnyakova M.E., Bryuno V.V. 2022. Transformaciya modelej narkopotrebleniya v rossijskoj federacii v usloviyah rasprostraneniya koronavirusnoj infekcii [Transformation of drug behaviour patterns in the Russian Federation in the context of the spread of coronavirus infection]. Vestnik Instituta sociologii, 13(4): 192-216. DOI: 10.19181/vis.2022.13.4.856.
Rahmanova E.N., Berestovoj A.N., Cvetkov P.V. 2023. Tresh-strim – forma setevoj agressii: ugolovno-pravovoj analiz [Thrash-streaming as a form of online aggression: a criminal law analysis]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta MVD Rossii, 1(97): 137-143. DOI 10.35750/2071-8284-2023-1-137-143.
Ryahovskaya A.Yu., Obraz N.N. 2024. Virtual'nye tekhnologii kak sredstvo povysheniya effektivnosti yazykovoj podgotovki pokoleniya Z [Virtual technologies as a means to improve the effectiveness of language training of generation Z students]. Uchenye zapiski. Elektronnyj nauchnyj zhurnal Kurskogo gosudarstvennogo universiteta, 2 (70): 243-250.
Styazhkina S.A. 2023. Viktimologicheskaya profilaktika prestuplenij, sovershaemyh v otnoshenii nesovershennoletnih v seti internet [Victimological prevention of crimes committed against minors on the internet]. Vestnik Udmurtskogo universiteta. Seriya «Ekonomika i pravo», 33(1): 155-160. DOI: 10.35634/2412-9593-2023-33-1-155-160.
Sysoeva T.A., Yaroshevskaya S.V. 2022. Chto deti delayut onlajn? analiz issledovanij cifrovyh praktik sovremennyh podrostkov [What are kids doing online? Evidence from studies on adolescents’ digital practices]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 14. Psihologiya, 2: 153-173. DOI: 10.11621/vsp.2022.02.07.
Hramcova F.I., Terekhova A.I., Andrejkovec E.M. 2021. Internet-portal kak informacionnyj resurs profilaktiki narkomanii sredi molodezhi [Internet portal as an information resource for drug addiction prevention among young people]. Mezhdunarodnyj zhurnal gumanitarnyh i estestvennyh nauk, 4-1(55): 6-9 (in Russian). DOI: 10.24412/2500-1000-2021-4-1-6-9.
Hickey G., Dunne C., Maguire L., McCarthy N. 2023. An exploration of practitioners' experiences of delivering digital social care interventions to children and families during the COVID-19 pandemic: mixed methods study. JMIR form research, 7: 1-13.
Pawluczuk A., Hall H., Webster G., Smith C. 2019. Digital youth work: youth workers’ balancing act between digital innovation and digital literacy insecurity. Information Research, 24(1): 1-11.
Abstract views: 24
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.