Russian Philosophical Thought: Sign and Symbol in the 19th – 20th Centuries

Authors

  • Victoriya A. Nifontova Belgorod State National Research University
  • Sergey A. Selyukov Belgorod State National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-3-607-614

Keywords:

concept, sign, symbol, A.A. Potebnya, word, language, L.S. Vygotsky, development, A.F. Losev, Yu.M. Lotman, category of culture, cultural and historical theory, E.V. Ilyenkov

Abstract

In the modern world, there is an increasing impact of iconic and symbolic systems on the acceptance of identity and the expression of individual experience. The authors consider the main milestones in determining the meaning of a sign and a symbol, identify unique features of the Russian philosophical tradition, and describe changes in the semantic content of the concepts of "symbol" and "sign" from the pre-revolutionary philosophical tradition to modern philosophy. It is shown that the Russian philosophical tradition, in defining the symbol and sign, paid special attention to the spiritual impact of the iconic and symbolic on the individual, the cultural peculiarities of national and religious experience. The analysis of the main points of view on the problem of the sign and symbol by A.A. Potebnya, L.S. Vygotsky, A.M. Losev, Y.M. Lotman and E.V. Ilyenkov revealed that, despite different approaches to the problem of the sign and symbol, Russian philosophers emphasized the important role of these categories in the process of understanding reality, shaping thinking and culture. The results obtained contribute to the development of cultural and historical theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victoriya A. Nifontova, Belgorod State National Research University

Postgraduate student  of the Department of Philosophy and Theology

E-mail: nifontova@bsu.edu.ru

Sergey A. Selyukov, Belgorod State National Research University

Postgraduate student of the Department of Philosophy and Theology

E-mail: SelyukovSA@yandex.ru

References

Выготский Л.С. 1998. Психология искусства. Мн.: Современное Слово, 480 с.

Выготский Л.С. 2022. Мышление и речь. М.: АСТ, 576 с.

Выготский Л.С. 1984. Орудие и знак в развитии ребенка. В кн. Л. С. Выготский, Собрание сочинений (т. 6, с. 5-90). М.: Педагогика.

Гриненко Г.В. 2021. О природе знаков: культурно-историческая перспектива. Вестник Московского государственного университета культуры и искусств, 3(101): 31-45.

Ильенков Э.В. 1979. Проблема идеального. Вопросы философии, 2: 128–136.

Лосев А.Ф. 1995. Проблема символа и реалистическое искусство. 2-е изд., испр. М.: Искусство, 736 с.

Лосев А.Ф. 1993. Бытие – Имя – Космос. М.: Мысль, 958 с.

Лосев А.Ф. 1994. История античной эстетики. Софисты. Сократ. Платон. М.: Ладомир, 716 с.

Лотман Ю.М. 2004. Семиосфера: Культура и взрыв. Внутри мыслящих миров. СПб.: Искусство-СПБ, 703 с.

Лотман Ю.М. 2010. Люди и знаки. В кн. Семиосфера. СПб.: Искусство-СПБ, 704 с.

Майданский А.Д. 2019. Мышление и язык в Логике Ильенкова. Вопросы философии, 2: 128–136.

Малахова Е.В. 2023. Искусственный интеллект как предмет социальной мифологии. Гуманитарные и социальные науки, 96(1): 33-41.

Потебня А.А. 1958. Из записок по русской грамматике. М., 576 с.

Потебня А.А. 2007. Эстетика и поэтика. М., 616 с.

Потебня А.А. 2022. Из записок по теории словесности. М., Из-во Флинта, 680 с.

Соловьев В.С. 2012. Оправдание добра. М., Алгоритм, 656 с.


Abstract views: 6

Share

Published

2024-09-30

How to Cite

Nifontova, V. A., & Selyukov, S. A. (2024). Russian Philosophical Thought: Sign and Symbol in the 19th – 20th Centuries. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 49(3), 607-614. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-3-607-614

Issue

Section

Thesis