Myths of Psychoanalysis and Culture: Trends and Traces of Influence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-3-417-427

Keywords:

psychoanalysis, black humor, eros, aggression, irrational, gender, myth-making, symbolic exchange, regression, transgression

Abstract

The inversion of norm and pathology in the field of sexual relations in Western society leads to the problem of the influence of the psychoanalysis myth on culture. We are speaking about the perception in society of Freud's idea of the soul’s irrational life and basic instincts – sexuality and aggression. Instincts are mythologized as Eros and Thanatos. The conflict of Eros and Thanatos with a repressive civilization, rational norms and prohibitions is perceived by the art of modernism, counterculture and the avant-garde. The idea of the opposition of the individual's bodily desires and moral norms leads to modern mythmaking. These are the visualization of dreams, the outrage of free love and psychedelia, black humor and the thanatography of eros. Two waves of Freudian influence on modern Western culture are emerging. The first is Freudianism against Surrealism and Freudian Marxism against counterculture. The second is Jacques Lacan's reinterpretation of psychoanalysis. They leave a destructive trace in the development of the avant-garde in the postmodern situation. The revised myth of psychoanalysis produces regression to the foundations of the unconscious and transgression beyond cultural norms and heterosexual life. This trace stimulates the public consciousness to the indistinguishability of the sexes, fantasies about the transformation of the human body, creating a trend of transgenderism. In the conditions of the decline of morals, the trace of the influence of psychoanalysis on culture lies in the production of the eros thanatography myth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor O. Pigulevskiy, South-Russian Humanitarian Institute

Doctor of philosophy, Professor of the Department of Humanities, Rector

Ludmila A. Mirskaya, South-Russian Humanitarian Institute

Doctor of philosophy, Professor of the Department of Humanities, Vice-Rector

References

Барт Р. 1994. Метафора глаза. В кн.: Танатография эроса: Жорж Батай и французская мысль середины ХХ века. СПб., Мифрил: 91-100.

Батай Ж. Из «Внутреннего опыта». Из «Слез Эроса» В кн.: Танатография эроса: Жорж Батай и французская мысль середины ХХ века. СПб., Мифрил, 1994: 223-244, 269-310

Бодрийяр Ж. 2023. Общество потребления. М., Neoclassic, 320 с.

Бретон А. 1999. Антология черного юмора. М., Carte Blanche, 544 с.

Выготский Л. 2002. Искусство и психоанализ. В кн. Классический психоанализ и художественная литература. СПб., Питер: 349-368

Гроф С. 1994. Области человеческого бессознательного. Данные исследований ЛСД. М., МТМ, 240 с.

Зимин В. А. 2011. По ту сторону супружеской измены (на материале фильма Стэнли Кубрика «С широко закрытыми глазами»). В кн.: Психоанализ и искусство. М., Когито-Центр: 36–59.

Кристева Ю. 2003. Силы ужаса. Эссе об отвращении. СПб., Алетейя, 256 с.

Лакан Ж. 2008. Изнанка психоанализа. Семинар: Книга XVII (1969-1970). М., Гнозис, 272 с.

Лакан Ж. 2014. Психозы. Семинары. Книга III (1955-1956). М., Гнозис, 432 с.

Лакан Ж. 2006. Этика психоанализа. Семинары: Книга VII (1959-1960). М., Гнозис, Логос, 416 с.

Лири Т., Метцнер Р., Олперт Р. 2003. Психоделический опыт: Руководство на основе «Тибетской книги мертвых». Львов: Инициатива, Киев, Ника-Центр, 224 с.

Маркузе Г. 2003. Эрос и цивилизация. М., АСТ, 528 с.

Райх В. 2002. Пер Гюнт. В кн.: Классический психоанализ и художественная литература. СПб, Питер: 99–105.

Спиркина Е. А. 2011. Психодинамика садомазохистских отношений (на материале фильма Бернардо Бертолуччи «Последнее танго в Париже»). В кн.: Психоанализ и искусство. М., Когито-Центр: 60–84.

Фрейд З. 2023. Психоанализ культуры. М., 2023, 512 с.

Фрейд З. 1995. Художник и фантазирование. М., Республика, 400 с.

Фромм Э. 2009. Модель симбиотического единства неиндивидуализированной любви. В кн.: Инсталляция страсти: сборник произведений западных философов XX–XXI вв. М., Алгоритм: 117–124.

Фромм Э. 2002. «Процесс» Франца Кафки. В кн.: Классический психоанализ и художественная литература. СПб., Питер: 130–140.

Фромм Э. 2021. Эдипов комплекс: заметки по поводу случая Маленького Ганса. В кн.: Эдипов комплекс: мама я люблю тебя. М., Алгоритм: 237–245.

Фромм Э. 2021. Гипотеза об инцесте и эдиповом комплексе. В кн.: Эдипов комплекс: мама я люблю тебя. М., Алгоритм: 258–269.

Шенье-Жандрон Ж. 2002. Сюрреализм. М., Новое литературное обозрение, 416 с.

Эко У. 2021. С окраин империи. Хроники нового средневековья. М., АСТ, CORPUS, 480 с.

Юнгер Э. 2012. Приближения. Наркотики и опьянения. Сократ. Журнал современной философии, 4: 85–89.

Beguin A. 1937. L’âme romantique et le rêve. Vol 2. Paris, Corti, 413 р.

Bourgeois L. 2012. The Return of the Repressed. London: Violette Editions. Vol. 2, 192 p.

Lucie-Smith E. 1995. Art Today. Phaidon Press Limited, 512 p.

Minsky R. Psychoanalysis and Culture. Contemporary States of Mind. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press, 1998, 245 p.

Parker I. Psychoanalytic culture: Psychoanalytic discourse in Western society. Sage Publications, Inc, 1997, 304 p.


Abstract views: 2

Share

Published

2024-09-30

How to Cite

Pigulevskiy, V. O., & Mirskaya, L. A. (2024). Myths of Psychoanalysis and Culture: Trends and Traces of Influence. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 49(3), 417-427. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-3-417-427

Issue

Section

History of philosophy, social sciences and humanities