Problem of Integrating Metamodernist Theory into the Field of Contemporary Academic Humanitarian and Philosophique Researches
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-398-407Keywords:
metamodernism, conceptions of post-postmodernism, quasi-academic status of metamodernism, philosophic stagnation, postmodernocentriс approachAbstract
Descriptive metamodernist theory, summarizing experience of post-postmodernist cultural
and philosophic researches of the XXI century, continues to sustain its quasi-academic status. This theoretical conception introduced in 2010 to elaborate philosophic conceptualization of contemporary society and cultural background after postmodernism is almost unused by scholars of humanitarian field. Despite that discussions about “the death of postmodernism” have already been held for several decades, neither previous versions of post-postmodernism, nor metamodernism haven`t become a theoretical basis for studying socio-cultural phenomenon and processes emerging in the XXI century. Metamodernism is still discussed apart from the academic institutions mostly among non-specialists like thematic groups in social medias, blogs. Due to the fact that metamodernism isn`t enough studied, the present article gives for the first time analysis of the reasons for its marginal position in the sphere of scientific philosophic- humanitarian researches. The aim of this work is to identify the factors hindering metamodernism to be used as a theoretical tool for philosophic and socio-humanitarian studies led by professional scientists. The author comes to the following conclusion: quasi-academic status of metamodernism is conditioned by such factors as the approach, used by the authors, not enough elaborated postulates of the theory, interest for metamodernism mostly among non-specialists, postmodernocentric approach of academics towards phenomenon of contemporary epoch, unusual postulates of metamodernism, describing contemporaneity as renovation of pre-postmodernism, as well as problems of neoliberal policy in the scientific field and universities resulting in lowering quality of philosophic education in the XXI century.
Downloads
References
Список источников
Кардаш А. Критика философских оснований метамодернизма. Электронный ресурс. URL: http://insolarance.com/metamodern-criticism/15.06.2019 (дата обращёния: 10.04.23).
Энциклопедический словарь культуры XX века под ред. В.П. Руднева М.: Аграф, 608с.
Kirby A. The death of postmodernism and beyond.2006. Electronic resource. Available at: https://philosophynow.org/issues/58/The_Death_of_Postmodernism_And_Beyond
Turner L. Metamodernism: a brief introduction.2015. Electronic resource. Available at: https://luketurner.com/metamodernism-a-brief-introduction
Список литературы
Андреева Е.Ю. 2021. Усталая конструкция теории искусства: о метамодернизме. Новое искусствознание. 2: 154-157 DOI: 10.24412/2658-3437-2021-2-154-157
Егоров Д.И. 2022. Историзация метамодернизма. Вестник Московского государственного университета. Серия: История и политические науки.4: 82-90 DOI: 10.18384/2310-676X-2022-4-82-90
Ирицян Г.Э. 2016. Конец постмодерна или его кризис? Интеллект. Инновации. Инвестиции. 4: 63-67.
Кондратьева С.Б. 2018. Преподавание философии в вузе: проблемы, прогнозы, перспективы. Знание. Понимание. Умение. Серия: Проблемы педагогики и психологии. 4: 122-131. DOI: 10.17805/zpu.2018.4.12
Митрошенков О.А. 2013. Пост-постмодернизм как предчувствие. Социально-гуманитарные знания. 4: 52-61.
Морозов А.В. 2019. Осторожно, метамодерн: современность как зонтик и маятник. Галактика медиа: журнал медиа исследований. 3: 238-249 DOI: 10.24411/2658-7734-2019-10032
Осипова Н.О. Юнгблюд В.Т. 2014. Постмодернистский синдром: культурный шок или «долгое прощание»? Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 9: 11-15.
Павлов А.В. 2018. Образы современности в XXI веке: метамодернизм. Логос: философско-литературный научный журнал. Т 28.6: 1-19. DOI:10.22394/0869-5377-2018-6-1-16
Павлов А.В. 2019. Пост-постмодернизм: как социальная и культурная теории объясняют наше время. М., Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 560 с.
Павлов А.В. 2019. Образы современности в XXI веке: гипермодернизм. Философский журнал. 12.2: 20-33 DOI: 10.21146/2072-0726-2019-12-2-20-33
Понизовкина И.Ф. 2016. Реформа философского образования в ВУЗе: решение современных проблем или новые проблемы? Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Философские науки. 2: 34-42.
Рендл М.В. 2019. Постмодерн: продолжение социокультурной парадигмы или ее завершение? Общество: философия, история, культура. 3: 28-32. DOI: 10.24158/fik.2019.3.4
Сафронов Э.Е. 2019. Что будет вместо постмодерна? Диджимодернизм как культурная доминанта. Галактика медиа: журнал медиа исследований.1: 178-195.
Спиваковский П.Е. 2018. Метамодернизм: контуры глубины. Вестник Московского государственного университета. Серия: филология. 4: 196-211.
Шаронова С.А. Назарова Е.А. 2015. Национальная модель российского университета в эпоху академического капитализма. Монография Национальные системы образования: под действием глобализации и неолиберализма.Монография под ред. С.А.Шароновой., И.А.Батаниной: 8-25.
Vermeulen T. Akker van den R. 2010. Notes on metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture. 2:
-14. DOI:10.3402/jac.v2i0.5677
Abstract views: 93
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.