Features of the Transformation of Buddhist Communities in Russia

Authors

  • Natalia R. Muzafarova Banzarov Buryat State University
  • Kseniya A. Bagaeva Banzarov Buryat State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-383-392

Keywords:

religion, society, Buddhism, Buddhist communities, , Republic of Buryatia, Kalmykia, Tuva

Abstract

The authors of the article address the issue of the current situation of Buddhist communities in Russian society. As the study of the topic has shown, the specifics of the development and functioning of modern Russian Buddhist communities correspond to global trends with certain regional characteristics. The authors note changes in the structure of communities, their position in society, linking them with the transformation of society. They equally proportionally depend not only on local, but also on global socio-cultural processes occurring in the country and the world. Two types of Buddhist organizations coexist in Russia - traditional and global. In the first, the national (folk) form of Buddhism prevails, in the second, the international (convert) form. Both forms - conservative and liberal - develop in parallel, almost without interacting with each other. The conservative form of Buddhism is represented by Buddhist communities in the primordially Buddhist territories - Buryatia, Kalmykia, Tuva. These communities have their own religious leaders, and since the 90s of the last century they have been quite disunited. Today, in the context of turning to traditional spiritual values, embodied, in particular, in Buddhism, these organizations began to strive to build dialogue. The second type of Buddhist communities is the result of globalization, the development of neo-Buddhist trends, popular in nature, and more localized in the European part of the country. Thus, today the transformation of Buddhist communities is intensifying, which is expected in the context of the changes taking place in the modern world. The religious space of Buddhist organizations is mosaic and differs by a variety of teachings, but the ideological core in them remains the same, despite modifications.

Author Biographies

Natalia R. Muzafarova, Banzarov Buryat State University

post-graduate student, Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude, Russia.

Kseniya A. Bagaeva, Banzarov Buryat State University

candidate of philosophical sciences, Associate Professor of the Department of Philosophy, Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude, Russia.

References

Агаджанян А.С. 2008. Буддизм в современном мире: мягкая альтернатива глобализму. В кн. Религия и глобализация на просторах Евразии. М., Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 341 с.

Багаева К. А. 2023. Буддизм в контексте государственно-религиозных отношений в российском обществе. Вестник БГУ. Философия. № 4: 31-39.

Бадмацыренов Т.Б. 2012. Буддизм Бурятии: структурные, функциональные и организационные характеристики. Буддизм в общественно-политических процессах Бурятии и стран Центральной Азии. Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та, 160 с.

Бадмацыренов Т.Б. 2017. Социальная структура буддийского сообщества: компоненты и их взаимодействия Ойкумена. № 2: 18-28.

Воронцова Л., Филатов С., Фурман Д., 1994. Религия и политика в современном массовом сознании. Религия и политика в посткоммунистической России, М., Издательство Института философии РАН, 257 с.

Дивисенко К.С., Исаева В. Б. 2020. Типология обращения в западный буддизм в контексте концепции социального механизма религиозной конверсии. Научный результат. Социология и управление, Том 6, Выпуск №3: 139-150.

Жуковская Н.Л. О буддизме и буддистах. Статьи разных лет. 1969-2011. М., Ориенталия. 2013. 480 с.

Исаева В. Б. 2019. Теория депривации как инструмент изучения нетрадиционной религиозности // Социологические исследования. № 9: 39-50.

Коротецкая Л. М. 2010. Буддизм Ваджраяны в России: философские основы, религиозные практики и распространение в России и Европе с конца 80-х г. XX в.: автореф. дис. канд. филос. наук. Чита, 23 c.

Китинов Б.У. 2008. Буддизм в идентификационных процессах у российских буддистов. В кн. Религия в самосознании народа (религиозный фактор в идентификационных процессах). М., ИС РАН: 214-230.

Монгуш М. В. 2016. Традиционный и западный буддизм в современной России: опыт сравнительного анализа // Новые исследования Тувы. № 1. URL: // http: nit.tuva.asia/nit/article/view/69 (дата обращения: 01.03. 2023)

Тарбастаева И. С. 2019. Социальный институт буддизма в современной России, Сибирский философский журнал. Т. 17, № 4: 146-154.

Тарбастаева И. С. Цыремпилов Н.В. 2013. Буддизм в России: прошлое и настоящее./ Власть. № 4: 83-87.

Янгутов Л. Е., Цыренов Ч. Ц. 2016. Буддизм в социокультурной традиции России. Вестник Бурятского государственного университета. № 6: 108-119.


Abstract views: 13

Share

Published

2024-06-30

How to Cite

Muzafarova, N. R., & Bagaeva, K. A. (2024). Features of the Transformation of Buddhist Communities in Russia. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 49(2), 383-392. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-383-392

Issue

Section

Religious studies and state-confessional relations