Identity in the Digital Society: The Genesis of the Concept and Its Main Characteristics

Authors

  • Svetlana I. Platonova Udmurt State Agrarian University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-357-366

Keywords:

identity, identification, social identity, digital identity, digital society

Abstract

The digital environment leads to the emergence of new mechanisms for the formation of identity, the creation of a digital personality profile. The development of information and communication technologies, the formation of virtual reality and related virtual forms of communication have actualized the research of the transformation of the phenomenon of identity. The purpose of the article is to identify the features of transformation and construction of identity in the transition from a postmodern society to a digital society. As a result of the study, it was concluded that the digital society stimulates the individual's need to standardize meanings and values, suppresses the desire to develop an individual identity. The impact of information and communication technologies on the formation and transformation of identity is considered with recognition of their ambivalent nature. It is determined that the development of the Internet creates opportunities for the formation of multiple identities that allow confrontation with the real identity of the individual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svetlana I. Platonova, Udmurt State Agrarian University

Doctor of Philosophy, Professor of the Department of Social and Humanitarian Disciplines, Udmurt State Agrarian University, Izhevsk, Russia.

References

Бауман З. 2005. Индивидуализированное общество. М., Логос, 390 с.

Карпова М.К., Монина М.А. 2018. Социальные сети как особый канал самопрезентации индивида. Наука. Общество. Государство, 6(1)-21: 158-167.

Кули Ч. 2000. Человеческая природа и социальный порядок. Пер. с англ. М., Идея-Пресс, 309 с. (Cooley C.H. 1902. Human nature and the social order. New York: C. Scribner's sons, 413 p.).

Курганская В.Д., Дунаев В.Ю., Сагикызы А. 2022. Феномен идентичности в социальном конструировании виртуальной реальности. Вестник Санкт-Петербургского университета. Философия и конфликтология, 38(4): 487–499. DOI: 10.21638/spbu17.2022.404.

Лешкевич Т.Г. 2022. Человек-виртуал и передача культурных ценностей поколению эпохи цифры. Вопросы философии, 3: 53-63. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2022-3-53-63

Лисенкова А.А. 2020. Трансформация идентичности в цифровую эпоху. Вопросы философии, 3: 65-74. DOI: 10.21146/0042-8744-2020-3-65-74

Мид Дж. Г. 2009. Избранное. М., ИНИОН РАН, 290 с.

Миронов В.В. 2019. Платон и современная пещера big-data. Вестник Санкт-Петербургского университета. Философия и конфликтология, 35(1): 4-24. DOI: https://doi.org/10.21638/spbu17.2019.101

Орлова Э.А. 2010. Концепции идентичности/идентификации в социально-научном знании. Вопросы социальной теории, 4: 87-111.

Платонова С.И. 2023. Социальная идентичность как феномен цифрового общества. Социология науки и технологий, 14 (3): 149-164. DOI: 10.24412/2079-0910-2023-3-149-163

Платонова С.И. 2022. Большие данные и организация социального контроля в цифровом обществе. Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки, 4: 81-91. DOI: 10.18384/2310-7227-2022-4-81-91

Подвойский Д.Г., Солеймани С. 2019. Понятие социальной идентичности: основные исследовательские подходы. Вестник РУДН. Серия: Социолoгия, 19(4): 825-834. DOI: 10.22363/2313-2272-2019-19-4-825-834

Резаев А.В., Стариков В.С., Трегубова Н.Д. 2020. Социология в эпоху «искусственной социальности»: поиск новых оснований. Социологические исследования, 2: 3-12. DOI: 10.31857/S013216250008489-0

Санина А.Г. 2014. Генезис идеи идентичности в социологии и смежных науках. Социологические исследования, 12: 3-11.

Фролова И.В. 2018. Сетевая идентичность современного человека: философская рефлексия. Ценности и смыслы, 2(54): 40-52.

Шляков А.В. 2015. Номадизм постмодерна в свете краха идентичности. Теория и практика общественного развития, 20: 255-257.

Шюц А. 1988. Структура повседневного мышления. Социологические исследования, 2: 129-137.

Эриксон Э. 1996. Идентичность: юность и кризис. М., Прогресс, 344 с.

Giddens A. 1991. Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge, Polity Press, 256 p.

Hall S. 1997. Introduiction: Who Needs “Identity”? In: Questions of Cultural Identity. Eds S. Hall, P. Gay. London, Sage Publications: 1-17.


Abstract views: 196

Share

Published

2024-06-30

How to Cite

Platonova, S. I. (2024). Identity in the Digital Society: The Genesis of the Concept and Its Main Characteristics. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 49(2), 357-366. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-357-366

Issue

Section

Human. Culture. Society. Morality