Vocational Guidance of Youth As a Social Process: Structural and Factor Components

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-242-253

Keywords:

professional self-determination, youth, social institutions, internal personality structure, career guidance factors

Abstract

At the moment, the labor market needs highly qualified specialists who must be integrative professionals understanding the importance of professional activity in the interests of sustainable development of society and the country. The current imbalance between supply and demand in the labor market is the reason for the lack of demand for young people in the labor market. At the same time, despite numerous studies on career guidance, there is still no unified concept of a system for preparing young people for professional self-determination, taking into account the state’s request for certain professions. The purpose of this study is to determine the structure, factors and conditions of professional guidance for Russian youth. During the research process, an analysis of statistical data and a secondary analysis of the results of sociological research on the problem of vocational guidance of youth were carried out. The author's model of the concept «Vocational Guidance of Youth» is presented, including structural and factor components; the motivational mechanism for choosing a future profession is described; attention is focused on the fact that for the effective functioning of the career guidance system for youth, institutional support and the creation of appropriate conditions are necessary.

Author Biographies

Ekaterina V. Shchanina, Penza State University

Doctor of Sociological Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Management and Public Administration, Penza State University, Penza, Russia.

Lyubov M. Shokurova, Penza State University

applicant for the Department of Management and Public Administration, Penza State University, Penza, Russia.

References

Амбарова П. А., Зборовский Г. Е. 2023. Профессиональная адаптация вузовских студентов в меняющемся мире профессий. Образование и наука. 2(25): 191–223. DOI: 10.17853/1994-5639-2023-2-191-223.

Быков А.В., Настина Е.А. 2020. Взаимосвязи ценностных установок и карьерных достижений (по данным исследования молодежи). Социологические исследования, 8: 67–77. DOI: 10.31857/S013216250009288-9.

Вишневский Ю.Р., Тарасова А.Н. 2022. Высшее образование как конструктор будущего современной молодежи. Университетское управление: практика и анализ, 3 (26): 10–21. DOI: 10.15826/umpa.2022.03.018.

Воронин А.В., Гуртов В.А., Серова Л.М. 2015. Трудоустройство выпускников: методология, мониторинг и анализ. М., Экономика, 363 с.

Гудкова Е.В. 2004. Основы профориентации и профессионального консультирования. Челябинск, ЮУрГУ, 125 с.

Гуртов В.А., Хотеева Е.А. 2018. Планирование карьерной траектории школьников: ориентация на «хочу», «могу» и «надо». Интеграция образования, 22 (1(90)): 134–150. DOI: 10.15507/1991-9468.090.022.201801.134-150.

Дроздова М.Ю., Миронов А.Г. 2013. Мотивы выбора старшеклассниками профессиональной и образовательной траекторий. В кн.: Профессиональное самоопределение молодежи инновационного региона: проблемы и перспективы. Материалы научно-практической конференции, 17 октября 2013, Красноярск, Общество с ограниченной ответственностью «Научно-инновационный центр»: 48–52.

Захаров В.М., Бовкунова А.В. 2022. Вопросы трудоустройства российской молодёжи в условиях пандемии COVID-19: самозанятость и другие перспективы. Nomothetika: Философия. Социология. Право, 47(3): 445–454. DOI: 10.52575/2712-746X-2022-47-3-445-454.

Клячко Т.Л., Логинов Д.М., Ломтева Е.В., Семионова Е.А. 2020. Трудоустройство и особенности занятости молодежи в период пандемии. Экономическое развитие России, 27(12): 70–73.

Константиновский Д. Л., 2014. Образование, рынок труда и социальное поведение молодежи. Социологический журнал. 3: 55–69.

Кудрявцев Т.В., Сухарева А.И. 1988. Психологические основы профессионально-технического обучения: проблемы профессионального становления молодёжи. М., Педагогика, 144 с.

Леонтьев Д.А., Шелобанова Е.В. 2001. Профессиональное самоопределение как построение образов возможного будущего. Вопросы психологии, 1: 57–65.

Медведева А.А., Ширяева Н.В. 2016. Формы и методы профессиональной ориентации. Экономика и социум, 6-2 (25): 108-110.

Пряжникова Е. Ю. 2006. К вопросу об истории развития профориентации и профессионального самоопределения. Вопросы образования, 3: 224–231.

Рубина Л.Я., 2009. Развитие системы профильного обучения в современной школе. Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров, 1 (1): 119–123.

Рыбальская Е.А. 2018. Профессиональное самоопределение школьников. Экономика и социум, 6(49): 1534–1541.

Сидоренко Д.Д., Батура Т.Л. 2013. Представления старшеклассников о будущем и готовность к выбору как аспекты их профессионального самоопределения. В кн.: Профессиональное самоопределение молодежи инновационного региона: проблемы и перспективы. Материалы научно-практической конференции, 17 октября 2013, Красноярск, Общество с ограниченной ответственностью «Научно-инновационный центр»: 76–80.

Фукуяма С. 1989. Теоретические основы профессиональной ориентации. Под ред. Е. Н. Жильцова, Н. Н. Нечаева, М., Изд-во МГУ, 105 с.

Чернякова М.М. 2015. Модернизация образования через создание системы раннего профессионального самоопределения учащихся в образовательных организациях. Гуманитарные и социальные науки, 1: 264–275.

Шнарбекова М.К. 2018. Эффекты семейного капитала в стратегии выбора высшего образования казахстанской молодежью. Интеграция образования, 22(4): 712–727. DOI: 10.15507/1991-9468.093.022.201804.712-727.

Шубкин В.Н., Чередниченко Г.А. 1994. Ценностные ориентации в структуре профессионального самоопределения старшеклассников. Москва, Центр социологии образования Российской академии образования, 59 с.

Lamanauskas V., Augienė D. 2019 Lithuanian Gymnasium Students’ Career Education: Professional Self-Determination Context. Psychological Thought, 12(2): 241–264. DOI: 10.5964/psyct.v12i2.374.

Liu Y. 2019. Choices, Risks and Rational Conformity: Extending Boudon’s Positional Theory to Understand Higher Education Choices in Contemporary China. High Education, 77: 525–540. https://doi.org/10.1007/s10734-018-0285-7.

Puzic S., Odak I., Sabic J. 2019. Educational outcomes and aspirations of upper second-ary school students: The cultural capital and relative risk aversion perspectives. Sociologija, 61(3): 368–388. https://doi.org/10.2298/SOC1903368P.

Super D.E. 1953. Career Patterns as a Basis for Vocational Counseling. Journal of Counseling Psychology, 1: 12-20.

Valitova E., Starodubtsev V., Goryanova L. 2015. Formative personalization of student’s self-determination and employability. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 214: 739–747.

Zeer E.F., Zinnatova M.V., Tretyakova V.S., Scherbina E.Yu., Bukovey T.D. 2018. Staff For Degital Economy: Transprofessionalism Formation. In: International Scientific Conference «Global Challenges and Prospects of the Modern Economic Development». 06-08 December, 2018, Samara: 14-19.


Abstract views: 15

Share

Published

2024-06-30

How to Cite

Shchanina, E. V., & Shokurova, L. M. (2024). Vocational Guidance of Youth As a Social Process: Structural and Factor Components. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 49(2), 242-253. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-242-253

Issue

Section

Sociology, social structures and processes, social technologies