Students' Ideas About the Norms of Ethics and Rules of Etiquette in the Exchange of Internet Memes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-222-232

Keywords:

informal mass communications, Internet memes, social representations, ethical norms, rules of etiquette, students, questionnaire survey

Abstract

The problem of studying the informal normative regulation of communications on the Internet is becoming relevant as the role of virtual interactions increases, but it still remains on the periphery of scientific research. The purpose of the study, conducted using a questionnaire survey, was to identify students' ideas about compliance with specific norms of ethics and rules of etiquette when exchanging Internet memes by themselves, their close friends, the student community, teenagers, and older people. In particular, it was found that, in their opinion, basic ethical standards are observed in the «Memosphere» more often than the rules of etiquette. Evidence has been obtained that the behavior regulators under consideration have not yet received a uniform formalization in the minds of young people. It seems promising to further study informal communications on the Internet when comparing compliance with the imperatives of ethics and etiquette.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dmitry S. Gorbatov, St. Petersburg State University; St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work

Doctor of Psychology, Associate Professor, Professor, St. Petersburg State University;
Professor, St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work,
St. Petersburg, Russia
E-mail: gorbatov.rus@gmail.com
ORCID: 0000-0002-5232-6083

Elena A. Gorbatova, St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work

Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor, St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work,
St. Petersburg, Russia.
E-mail: el_gorbatova@mail.ru
ORCID: 0000-0001-8151-2371

References

Авилова Ж.Н., Ботнарюк И.А. 2023. Коммуникативные практики студенческой молодежи в формате онлайн и офлайн (на примере БГТУ им. В.Г. Шухова). NOMOTHETIKA: Философия. Социология. Право, 48(2): 235–243. DOI: 10.52575/2712-746X-2023-48-2-235-243.

Апресян Р.Г. 2018. Нормативная регуляция поведения. Человек, 1: 5-19.

Богомазова В.В. 2022. Деструктивное общение в сети интернет (на примере жанра интернет-комментарий). Известия Волгоградского государственного педагогического университета, 1 (164): 225–229.

Горбатов Д.С., Байчик А.В. 2021. Социально-психологическая концептуализация феномена интернет-мемов. Вопросы психологии, 1: 82–291.

Егорчев Ф.А., Рыбальченко О.В. 2019. Особенности современного сетевого этикета. Научные труды Кубанского гос. тех. университета, S8: 21–226.

Зиновьева Н.А. 2015. Функции интернет-мемов в обществе. Социологический взгляд. В кн.: Интернет и современное общество: труды XVIII Всероссийской объединенной конференции, Санкт-Петербург, 22-25 июня 2015 г. СПб.: ИТМО, 54–56.

Каберова Д.Р., Кузнецова А.Е. 2022. Тонкости этикета в эпоху культуры информационного общества. В кн.: Человек и культура в социальной и культурной антропологии. Материалы всероссийской научно-практической конференции молодых ученых, аспирантов и студентов, Курск, 17 марта 2022 года. Курск: Курский госуниверситет, 122–127.

Канашина С.В. 2018. Интернет-мем и прецедентный феномен. Вестник Томского гос. пед. университета, 4(193): 122–127. DOI: 10.23951/1609-624X-2018-4-122-127.

Курячьева М.М. 2018. К проблеме этики поведения в социальных сетях: социологический подход. В кн.: Диалог мировоззрений: жизненный путь личности, общества, государства. Материалы XIV международного симпозиума, Нижний Новгород, 30 мая – 01 июня 2017 года. Под ред. А.В. Дахина. – Нижний Новгород: Нижегородский институт управления - филиал федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего образования «Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации», 176–177.

Мосейко А.А. 2019. Особенности и отличия интернет-этикета от традиционного речевого этикета. Известия Волгоградского государственного педагогического университета, 5 (138): 153–157.

Некрасова Н.А., Тригубенко Ф.А. 2015. Этика и этикет. Научный вестник Московского государственного технического университета гражданской авиации, 215: 99–104.

Панишева О.В., Логинов А.В. 2022. Формирование навыков цифрового этикета у студентов педагогических вузов. Информатика и образование, 1(37): 8–15. DOI: 10.32517/0234-0453-2022-37-1-8-15.

Пороховская Т.И. 2011. Нравственность и этикет в общении. Ученые записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. Серия: Философия. Культурология. Политология. Социология, 24(63), 2: 90–98.

Сычев А.А. 2019. Этика норм и философия поступка. Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л.Н. Толстого, 2(30): 121–129. DOI: 10.22405/2304-4772-2019-1-2-121-129.

Щурина Ю.В. 2014. Интернет-мем как прецедентный феномен. В кн.: Язык в различных сферах коммуникации. Материалы международной научной конференции, Чита, 25–26 сентября 2014 года. Чита: Забайкальский госуниверситет, 102–108.

Bishop J. 2014. Representations of «Trolls» in Mass Media Communication: A Review of Media-texts and Moral Panics Relating to «Internet Trolling». International Journal of Web Based Communities, 1(10): 7–24. DOI: 10.1504/IJWBC.2014.058384.

Cruz A.G.B., Seo Y., Rex M. 2018. Trolling in Online Communities: A Practice-Based Theoretical Perspective. The Information Society, 1 (34): 15–26. DOI:10.1080/01972243.2017.1391909.

Lankshear C., Knobel M. 2019. Memes, Macros, Meaning, and Menace: Some Trends in Internet Memes. The Journal of Communication and Media Studies, 4(4): 43–57. DOI: 10.18848/2470-9247/CGP/v04i04/43-57.

Miltner K.M. 2018. Internet Memes. In: The SAGE Handbook of Social Media. New York: Sage, 412-428.


Abstract views: 115

Share

Published

2024-06-28

How to Cite

Gorbatov, D. S., & Gorbatova, E. A. (2024). Students’ Ideas About the Norms of Ethics and Rules of Etiquette in the Exchange of Internet Memes. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 49(2), 222-232. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-222-232

Issue

Section

Sociology, social structures and processes, social technologies