On the Problem of Professional Culture of a Modern Scientist

Authors

  • Konstantin V. Vodenko Platov South Russian State Polytechnic University (NPI)
  • Inna I. Salnikova Platov South Russian State Polytechnic University (NPI)

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-212-221

Keywords:

scientific activity, professional culture, scientist, skills, qualities, development, technical expertise, critical thinking, communication skills, ethical principles

Abstract

The relevance of studying the professional culture of a scientist is currently determined by the requirements and tasks that Russian society presents and sets before the professional association of research scientists, their professional culture and competence. Any changes taking place in the scientific community affect the process of formation and development of the professional culture of a scientist as a representative of the scientific community. At present, when the influence of science on world events is increasing, the struggle for the intellectual elite is intensifying and the role of scientific youth is growing, the issues of forming a new type of scientist with a high level of professional ethics are of particular importance. The professional culture of a scientist of any profile acts as a unified system of established norms, principles, views, attitudes, prohibitions and laws of scientific activity, communication and behavioral characteristics of researchers. The main structural components of a researcher's professional culture are professional thinking, professional competence, and professional skills. The study of a scientist's professional competencies is an important task of modern society. This study focuses on the personalization of the research culture. It identifies professional skills and approaches to the development of the qualities and skills of a modern scientist necessary for successful science in our time. This increases the level of responsibility of a scientist to the academic community and science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Konstantin V. Vodenko, Platov South Russian State Polytechnic University (NPI)

Doctor of Philosophical Sciences, Professor, Head of the Department of Social Sciences and Humanities, Platov South Russian State Polytechnic University (NPI),
Novocherkassk, Russia.

Inna I. Salnikova, Platov South Russian State Polytechnic University (NPI)

Postgraduate Student of the Department of Social Sciences and Humanities, Platov South Russian State Polytechnic University (NPI),
Novocherkassk, Russia

References

Брязгунова Е.Н. 2012. Самообразование как основа успешности человека. В кн.: Педагогическое мастерство. М., Буки-Веди: 310–312.

Гердер И.Г. 1977. Идеи к философии истории человечества. Пер. c нем. А.В. Михайлова. М., Наука, 704 с. (Herder Johann Gottfried. 1792. Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit. Bei J.F. Hartknoch, 418 p.)

Гурдисов В.В., Нгуен В.Т. 2023. Способы продвижения научной исследовательской деятельности в сети. В кн.: Экономика и менеджмент: новые вызовы и возможности. Ростов-на-Дону, ДГТУ: 81–85.

Ерохин А.М., Ерохин Д. А. 2011. Проблема «профессиональная культура ученого» в контексте социологического знания. Вестник Ставропольского государственного университета, 76: 167–176.

Иванова Е.А., Николаева Л.Г. 2019. Современные публикации ученых стран мира. Петербургская социология сегодня, 12: 5–21. DOI: 10.25990/socinstras.pss-12.m1p2-vg73

Козилова Л.В. 2019. Развитие коммуникативных, научно-исследовательских умений и навыков обучающихся высшей школы как залог успешной их подготовки к будущей профессии. Современное педагогическое образование, 12: 223–226.

Лакейн А. 1996. Искусство успевать. М., Агентство «ФАИР», 91 с.

Лаптев Л.Г., Столяренко А.М., Буданов А.В., Грищенко Л.Л., Демин Г.И. 2018. Профессиональная культура субъекта труда как интегративный феномен. Психология и право, (8)4: 180–191. DOI: 10.17759/psylaw.2018080416

Локатков А.А. 2012. Гибкость и адаптивность новых институтов как факторы, определяющие их эффективность. Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета, 5 (44): 46–50.

Лымарь А.Н. 2016. Профессиональная культура в системе культуры. Вестник Южно-Уральского государственного университета, 7(72): 251–252.

Некрасов А.С. 2019. Феномен творческого мышления в научной деятельности. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право, 44(4): 553–561.

Павлов А.В. 2016. Мотивация в науке и в образовании. Социум и власть, 5(61): 118–126

Попова Е.А. 2014. Культура исследователя в современном социально-гуманитарном знании. Политика и Общество, 5: 524–532.

Сальникова И.И. 2023. Публикационная культура ученого: постановка проблемы. Вестник Южно-Российского государственного технического университета. Серия: Социально-экономические науки, (16)1: 267–273. DOI: 10.17213/2075-2067-2023-1-267-273

Сальникова И.И. 2023. Публикационная культура ученого: проблемы и пути их решения. Вестник Южно-Российского государственного технического университета. Серия: Социально-экономические науки, (16)4: 254–261. DOI: 10.17213/2075-2067-2023-4-254-261

Селье Г. 1972. На уровне целого организма. М., Наука, 122 с.

Сугай Л.А. 2000. Термины «культура», «цивилизация» и «просвещение» в России XIX — начала XX века. В кн.: Труды ГАСК. Выпуск II. Мир культуры. М., ГАСК, 39-53.

Тамбовцев В.Л. 2022. Конкуренция: условие или барьер роста научного знания? Управление наукой: теория и практика, 4(2): 143–168. DOI: https://doi.org/10.19181/smtp.2022.4.2.14

Шейнбаум В. С. 2018. Компетенция «умение работать в команде» и ее развитие с использованием технологии междисциплинарного деятельностного обучения в виртуальной производственной среде. Высшее образование сегодня, 2: 2–9. DOI: 10.25586/RNU.HET.18.02.P.02

Шепелев Г.В. 2022. О подходах к экспертной оценке эффективности научных исследований. Управление наукой: теория и практика, (4)4: 25–47. DOI 10.19181/smtp.2022.4.4.2

Юкиш В.Ф. 2023. Оценка научного труда. Economy and Business: Theory and Practice, 9(103): 202–212. DOI:10.24412/2411-0450-2023-9-202-212

Ядровская М.В., Поркшерян М.В. 2019. О применении электронных курсов в обучении. Образовательные технологии и общество, 22(3): 3–15.

Якунина Н.А. 2019. Критическое мышление: аналитическое осмысление понятия. Психолого-педагогический журнал Гаудеамус, 4(42): 21–26. DOI:10.20310/1810-231Х-2019-18-4(42)-21-26

Adelung J. Chr. 1782. Versuch einer Geschichte der Кultur des menschlichen Geschlechts. 472 p.

Tracy B. 2010. No Excuses! The Power of Self-Discipline, 261 p.

Whewell W. 1840. The Philosophy of the Inductive Sciences, 577 p.


Abstract views: 140

Share

Published

2024-06-28

How to Cite

Vodenko, K. V., & Salnikova, I. I. (2024). On the Problem of Professional Culture of a Modern Scientist. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 49(2), 212-221. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-2-212-221

Issue

Section

Logic, methodology and philosophy of science