Philosophical Moduses of Existential Dialogue in the Practice of Literary Style Reconstruction

Authors

  • Alexey V. Sukhorukikh Morozov Voronezh State Forestry Engineering University
  • Alla S. Kurkina Voronezh State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-4-791-802

Keywords:

education, philosophy, language, symbolism, thinking, innovation

Abstract

Using the example of a unique methodological finding – intuitive reconstruction by a student of the author's style of the classic of Russian literature, set out in the criteria of the ethical-existential principle "call to a genius" in the new ontological realities – the article examines the philosophical aspects and axiological symbolism of possible pedagogical practice in a literature lesson in a modern Russian school. The educational tasks of forming the students’ moral experience in the process of realizing their independent creative idea within the framework of mastering the existential continuum of a particular work of art from the standpoint of participation in the general literary tradition of national culture are also put forward. From the point of view of the philosophy of education, the foundations of methodological innovation are outlined for the revival of the systemic principle of students' thinking in the context of their disclosure of the "consonant meanings" of a classical literary work.

Author Biographies

Alexey V. Sukhorukikh, Morozov Voronezh State Forestry Engineering University

Doctor of Philosophy, Professor of the Department of Social and Humanitarian Sciences,  Morozov Voronezh State Forestry Engineering University, Voronezh, Russia.

Alla S. Kurkina, Voronezh State University

Candidate of Philological Sciences, Senior Lecturer of the Department of Russian Literature of the XX–XXI centuries, Theory of Literature and Humanities, Voronezh State University, Voronezh, Russia.

References

Алпатова Т.Н. 2021. Организация работы с одарёнными детьми на уроках литературы. В кн.: Педагогика одарённости: вызовы, достижения, перспективы: Сборник научно-методических статей по итогам межрегиональной научно-практической конференции «Педагогика одарённости: вызовы, достижения, перспективы» (Самара, 25–26 марта 2021 года). Самара: 114–118.

Бахтин М.М. 2000. Автор и герой: к философским основам гуманитарных наук. СПб., Азбука, 322 с.

Бахтин М.М. 2013. Эстетика словесного творчества. М., RUGRAM, 444 с.

Бейлин М.В., Гончаров Г.Н. 2021. Вселенская мудрость и христианская суть бытия в творческих поисках И.А.Бунина. Наука. Искусство. Культура, 1(29): 82-92

Бобков А.А. Бобков А.И. 2020. «Русские темы» как соединение русской литературы и философии в контексте решения вопроса об этнокультурной идентичности. Наука. Искусство. Культура, 4(28): 31–45.

Богоявленская Д.Б. 2020. О понятии одаренности. Образование личности, 4: 52-59.

Бондаренко А.В. 2009. Язык: бытие и сущность. Известия Волгоградского государственного педагогического университета, 2(36): 8–11.

Бонецкая Н. 2022. Бахтин как философ. Поступок. Диалог. Карнавал. СПб., Алетейя, 556 с.

Бурханов Р.А., Соловьева Н.С. 2014. Метафизические основания философии культуры и аксиологии Генриха Риккерта. Вестник Нижневартовского государственного университета, 1: 39–49.

Гафиатулина Н.Х., Самыгин С.И. 2020. Вектор разработки образовательной парадигмы в контексте персонифицированного образования в эпоху развития цифровых технологий. В кн.: Образование и молодёжь в условиях цифровой экономики будущего: Материалы международной научной конференции «Образование и молодёжь в условиях цифровой экономики будущего» (Новочеркасск,11–13 ноября 2020). Новочеркасск: 17–21.

Давыдова Г.И., Самыгин С.И. 2020. Формирование личности в теории и практике рефлексивно-диалогического подхода. М., Русайнс, 219 с.

Даренский В.Ю. 2021. Духовное преображение человека как сверхзадача Достоевского. Наука. Искусство. Культура, 4(32):77–92.

Колесникова Г.И. 2020. Современные риски преподавателей гуманитарных дисциплин высшей школы в условиях модернизации российской системы образования. Гуманизация образования, 2: 16–25.

Корниенко Е.Р. 2010. Текст сквозь призму философии М.М. Бахтина. Знание. Понимание. Умение, 1: 128–133.

Кузнецова А.В. 2020. Метатекст в художественном тексте: прагматика и функции. Филологические науки. Вопросы теории и практики, 13(9): 265–269.

Лепешкина А.Б. 2017. Понятие, сущность, структура, классификация и роль педагогической технологии в образовательном процессе. Символ науки, 02-1: 155–157.

Липич Т.И. 2014. Диалог как форма взаимодействия культур. Научный результат. Серия: Социальные и гуманитарные исследования, 1: 63–69.

Образовательно-ииновационные технологии: теория и практика. 2008. Под. общ. ред. О.И.Кирикова. Воронеж, Издательство ВГПУ, 420 с.

Пацьорка Е.И. 2020. Ценностный потенциал экзистенциального диалога в системе педагогических идей Ф.М. Достоевского (на материале «Дневника писателя» и эго-документов 1863–1880 гг.). Вестник Томского государственного педагогического университета, 3(209): 22–29.

Подлиняев О.Л. 2012. Личностно-центрированный подход как альтернатива технологизации современного образования. Школьные технологии, 4: 30-35.

Римский В.П., Римская О.Н. 2020. Философская проза Варлама Шаламова. Наука. Искусство. Культура, 4(28): 45–64.

Розанов В.В. 2023. Опавшие листья. М., Издательство Юрайт, 301 с.

Самыгин С.И. Ничипуренко В.Н. 2015. Философско-методологические основы педагогики высшей школы. Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке, 4-5: 24-39.

Сорокин П.А. 2021. Заветы Достоевского. Ф.М. Достоевский: pro et contra: Антология, СПб., Русская Христианская гуманитарная академия (РХГА), 705 с.

Энгельмейер П.К. 2010. Теория творчества. М., Книжный дом Либерком, 208 с.

Kukulska-Hulme A., Bossu C., Coughlan T., Ferguson R., FitzGerald E., Have M., Herodotou C., Rienties B., Sargent J., Scanlon E., Tang J., Wang Q., Whitelock D., Zhang S. 2021. Innovating Pedagogy 2021: Open University Innovation Report 9 Milton Keynes: The Open University. URL: https://oro.open.ac.uk/74691/1/innovating-pedagogy-2021.pdf (Accessed: January 15, 2023).

Manea A.D. 2015. Innovation in the management of educational institutions. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 209: 310–315.


Abstract views: 77

Share

Published

2023-12-29

How to Cite

Sukhorukikh, A. V., & Kurkina, A. S. (2023). Philosophical Moduses of Existential Dialogue in the Practice of Literary Style Reconstruction. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 48(4), 791-802. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-4-791-802

Issue

Section

Human. Culture. Society. Morality