Media Consumption as a Socio-Cultural Determinant of Value Hierarchies and Ideological Preferences of Russians
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-4-693-703Keywords:
sociocultural factors, media consumption, value orientations, value hierarchies, ideologyAbstract
The rapid development of digitalization radically transforms the channels of media consumption and leads to the fragmentation of the information space, which changes the socio-cultural context of the reproduction of value hierarchies in the mass consciousness. Value hierarchies play a decisive role in the formation of ideological preferences among modern Russians, which has not yet been sufficiently understood in sociological theory. The purpose of the study is to determine the relationship and mutual influence of media consumption, value hierarchies and ideological orientations. As a working hypothesis, the thesis was put forward that the nature and structure of mass consumption depends on age, and it itself affects the formation of subjective value hierarchies and ideological preferences. The analysis is based on the results of a mass survey «Russians about prospects – 2023» conducted in 2023 by the Center for the Sociology of Ideological and Socio-Cultural Processes of the ISPI FNSC RAS in a number of regions of Russia. Based on the results of the analysis, conclusions are drawn about the confirmation of the relationship between media consumption indicators and intergenerational differences in value hierarchies and ideological orientations in the modern Russian mass consciousness. Thus, the theoretical and methodological basis for the study of socio-cultural determinants of ideological processes in modern Russian society was supplemented.
Downloads
References
Андреев А.Л. 2007. Ценностные и мировоззренческие аспекты социального неравенства. Социологические исследования, 9: 38–44.
Зубок Ю. А., Селиверстова Н. А. 2023. Представления молодежи о будущем страны в проекции культуры. Наука. Культура. Общество, 29(3): 39–52. DOI https://doi.org/10.19181/ nko.2023.29.3.1.
Коломиец В.П. 2017. Социология массовой коммуникации в обществе коммуникационного изобилия. Социологические исследования, 6: 3–14.
Инглхарт Р., Вельцель К. 2011. Модернизация, культурные изменения и демократия. Последовательность человеческого развития. Пер. с англ. М., Новое издательство, 464 c.
Маслоу А. 2002. Психология личности. М., МГУ, 247 с.
Покровский Н.Е. 2006. Что происходит с гуманитарным образованием? Социологические исследования, 12: 95–98.
Полуэхтова И.А. 2022. Медиапотребление в цифровой среде: к вопросу о методологии исследований. Знание. Понимание. Умение, 3: 206–218. DOI http://dx.doi.org/ 10.17805/zpu.2022.3.19.
Дунас Д.В., Вартанов С.А., Кульчицкая Д.Ю. 2019. Теоретические аспекты изучения медиапотребления российской молодежи: к пересмотру теории использования и удовлетворения. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 2: 3–28.
Ценностные ориентации российской молодежи и реализация государственной молодежной политики: результаты исследования. 2017. Москва : ФГБОУ ВО «Государственный университет управления», 131 с. ISBN 978-5-215-02993-0.
Чупров В.И., Зубок Ю.А., Романович Н.А. 2022. Отношение к социальной реальности в российском обществе: социокультурный механизм формирования и воспроизводства. Москва, Норма: ИНФРА-М, 352 с. ISBN 978-5-91768-444-4.
Шестопал Е.Б., Селезнева А.В. 2018. Социокультурные угрозы и риски в современной России. Социологические исследования, 10: 90–99. DOI 10.31857/S013216250002161-0.
Inglehart R. 1971. The Silent Revolution in Europe: Intergenerational Change in Post-Industrial Societies. The American Political Science Review, 65(4): 991-1017.
Hepp A. 2020. Deep mediatization. London & New York, Routledge, 248 p.
McLuhan M. 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill.
Moore, M. 2012. Interactive media usage among millennial consumers. Journal of Consumer Marketing, 29 (6): 436–444.
Robinson, J.P. 2016. The Routledge Handbook of Media and Cultural Production. London: Routledge.
Sundar S.S., Limperos A.M. 2013. Uses and grats 2.0: New gratifications for new media. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 57(4): 504–525.
Abstract views: 78
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.