Intra-Russian Academic Mobility of Students: Features of Institutional Regulation and Self-regulation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-4-683-692

Keywords:

students, institutional regulation, education, self-regulation of life

Abstract

The purpose of the study is to identify the factors and mechanisms influencing the development of domestic academic mobility of students, as well as the self-regulatory foundations of mobility, their connection with broader ideas of youth about education. As a result, it was revealed that the format of interuniversity academic mobility of students in Russia is at the stage of formation. The institutional regulation of this process is manifested in the presence of formal legislative norms for network exchanges and the creation of organizational conditions in universities related to the possibility of building individual educational trajectories, financing the movement and residence of nonresident students, and creating flexible educational plans. The specificity of self-regulation of youth's life activity is manifested in high attitudes towards migration to other Russian regions, especially common among students.

Author Biography

Anastasiya A. Zaytseva, Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences

Candidate of Sociology, Researcher, Center for Youth Sociology of the Institute of Socio-Political Studies, Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences, Moscow, Russia.

References

Алешковский И.А., Гаспаришвили А.Т., Крухмалева О.В., Нарбут Н.П., Савина Н.Е. 2023. Особенности формирования образовательных траекторий российских студентов: оценка и возможности. Высшее образование в России, (32)4: 137–155. DOI 10.31992/0869-3617-2023-32-4-137-155.

Алиева Л.Р., Фомина Е.А. 2019. Организация исходящей академической мобильности в вузе: современная ситуация и направления развития. Вестник Северо-Кавказского федерального университета, 5(74): 119–127. DOI: 10.37493/2307-907X-2019-74-5-119-127.

Ватолкина Н.Ш., Федоткина О.П. 2015. Академическая мобильность студентов в условиях интернационализации образования. Университетское управление: практика и анализ, 2: 17–26.

Денисова Е.С. 2019. Организация международной академической мобильности в Сахалинском государственном университете. Филологический журнал, 23: 51–54.

Емельянова И. Н., Теплякова О. А., Тепляков Д. О. 2020. Мобильность студентов российских вузов как явление и управленческая проблема. Университетское управление: практика и анализ, 24(2): 131–144. DOI 10.15826/umpa.2020.02.019.

Зайцева А.А. 2022. Академическая мобильность студентов: ценности, установки и социальные практики на Юге России. Научный результат. Социология и управление, 8(3): 137–154. DOI 10.18413/2408-9338-2022-8-3-0-10.

Зайцева А.А. 2023. Изменения в международной академической мобильности студентов – возможность для внутрироссийской? Материалы XIII международной социологической Грушинской конференции «Переустройство мира: исследования (в) новой реальности», 25–27 мая 2023 г. М.: ВЦИОМ: 139–144.

Зубок Ю.А., Чупров В. И. 2008. Социальная регуляция в условиях неопределенности. Теоретические и прикладные проблемы в исследовании молодежи. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 2(86): 142–155.

Ментальные программы и модели социального поведения в российском обществе. 2016. Отв. ред. А.В. Лубский. Ростов н/Д: Фонд науки и образования, 392 с.

Миронова С.П. 2014. Социально-профессиональная мобильность: специфика русского менталитета. Социально-профессиональная мобильность в XXI веке: сборник материалов и докладов Международной конференции, Екатеринбург, 29–30 мая 2014 года. Под редакцией Г.М. Романцева, В.А. Копнова. Екатеринбург: Российский государственный профессионально-педагогический университет: 176–181.

Рязанцев С.В., Ростовская Т.К., Скоробогатова В.И., Безвербный В.А. 2019. Международная академическая мобильность в России: тенденции, виды, государственное стимулирование. Экономика региона, 15(2): 420–435. DOI 10.17059/2019-2-9.

Стабровская А.В. 2020. Информационные технологии как ресурс социокультурного взаимодействия участников академической мобильности в высшей школе. Преподаватель ХХI век, 4-1: 67–74. DOI 10.31862/2073-9613-2020-4-67-74.

Урри Дж. 2012. Мобильности. М., Праксис, 576 с.

Чупров В.И., Зубок Ю.А., 2022. Молодежь в культурном пространстве: саморегуляция жизнедеятельности: монография. М., Норма : ИНФРА-М, 304 с.

Alexander J. 2006. The Meanings of Social Life: A Cultural Sociology. Oxford: Oxford University Press.

Sorokin P. 1959. Social and Cultural Mobility. N.Y: The Free Press, 645 р.

Sorokin P. 1927. Sociology of Revolution. Michigan University: Lippincot Press.


Abstract views: 53

Share

Published

2023-12-29

How to Cite

Zaytseva, A. A. (2023). Intra-Russian Academic Mobility of Students: Features of Institutional Regulation and Self-regulation. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 48(4), 683-692. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-4-683-692

Issue

Section

Sociology, social structures and processes, social technologies