Religious Studies on the Phenomenon of Foolishness: The Problem of Applicability of Neophenomenology Jacques Waardenburg
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-3-614-622Keywords:
Russian foolishness, methodology of religious studies, neophenomenology, systematic approach, intentionality, religious factAbstract
The presented work reflects the first experience of systematic research of the phenomenon of Russian foolishness. Its detailed consideration sheds light on the Russian mentality, opens up new facets of Russian culture, and also takes neophenomenology to a new level of practical methodology. Previously, in the corpus of religious studies, this problem field was not singled out as an object of independent study. The aim of the study is to determine the limits of applicability of the systematic methodology of Zh. Waardenburg in modern religious studies by the example of the analysis of the phenomenon of Russian foolishness. It is concluded that the concept of the Dutch researcher allows combining different approaches in one theory, where religion appears as an orientation system. In general, the application of this methodology provides an opportunity for a more detailed study of religious facts of various religious traditions.
Downloads
References
Амелин А.В. 2011. Нуминозное в религиозном опыте при психических расстройствах. Известия Иркутского государственного университета. Серия: Политология. Религиоведение, 2(7): 179–184.
Ваарденбург Ж. 2010. Размышления о религиоведении, включая эссе работ Герардаван дер Леу. Классические подходы к изучению религии. Цели, методы и теории исследования. Введение и антология. Владимир. Изд-во Владим. гос. ун-та, 408 с.
Ваарденбург Ж. 2016. Религия и религии: систематическое введение в религиоведение. СПб. Издательство РХГА, 216 с.
Воронкова Е.А. 2011. Юродство как транскультурный религиозный феномен: автореф. дис. … степени канд. филос. наук: 09.00.14. Благовещенск, 30 с.
Кольцов А.В. 2013. Феноменология религии «нового стиля» Ж. Ваарденбурга в контексте голландской традиции феноменологии религии. Вестник ПСТГУ, 3(47): 87–100.
Отто, Р. 2008. Священное. Об иррациональном в идее божественного и его соотношении с рациональным. СПб. АНО «Изд-во С.-Петерб. ун-та», 272 с.
Петтацони Р. 2002. Высшее существо: феноменологическая структура и историческое развитие. Религиоведение, 1: 149–155.
Самарина Т.С. 2019а. Религиоведческое наследие Жака Ваарденбурга: критический анализ. Религиоведение, 3: 117–126.
Самарина Т.С. 2019б. Феноменология, ноуменология, постфеноменология религии. М., ИФ РАН, 296 с.
Рикер П. 1995. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике. М, Изд-во «МЕДИУМ». 415 c.
Bleeker C.J. 1973. Commentary. In: Science of Religion: Studies in Methodology, 173–177.
Jensen J.S. 2011. What Sort of «Reality» is Religion. In: Religious Transformations and Socio-Political Change: Eastern Europe and Latin America. Ed. Luther Martin, Berlin, New York: De Gruyter, 357–380.
King U. 1984. Historical and phenomenological Approaches to the Study of Religion. Some major Developments and Issues under Debate since 1950. Contemporary Approaches to the Study of Religion, 1: 29–164.
Leeuw G. van der. 1961. Einfiihrung in die Phanomenologie der Religion. Darmstadt, 220 p.
Tiele C. 1904. Grundziige der Religionswissensnchaft. Harvard University. Publ. J.C.B. Mohr (PaulSiebeck), 90 p.
Waardenburg J. 1999. Classical Approaches to the Study of Religion: Aims, Methods and Theories of Research. Introduction and Anthology. Vol. 1, 742 p.
Werblowsky Z. 1979. Is there a «Phenomenology of Religion» in the Study of Religion? Current Progress in the Methodology of the Science of Religion, 291–296.
Whaling F. 1985. Introduction. Contemporary Approachestothe Study of Religion. Archives de sciences sociales des religions, 60.2: 309–310.
Abstract views: 54
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.