The Gender Factor in the Labor Strategies of University Students

Authors

  • Galina A. Elnikova Belgorod University of Cooperation, Economics and Law

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-3-471-482

Keywords:

professional strategies, career strategies, employment strategies, gender ideology, gender stereotypes, students

Abstract

Gender inequality in the labor sphere is laid in the labor strategies of young people. Therefore, the task of overcoming it dictates the need to study the role of the gender factor in the labor strategies of young people, including students. However, despite the existing works on this issue, the rapidly changing socio-economic and political situation in the country and the world, as well as the entry into life of new generations of young people constantly require new research on this problem. The purpose of the study is to determine the role and place of the gender factor in the labor strategies of university students in Belgorod. The empirical basis of the study was the results of questionnaire survey and interviewing, in which 598 students of Belgorod participated. The results of the study showed that the gender factor significantly determines the students' choice of profession, their attitude to career, ways of employment and choice of organizational forms of work. The results of the study also made it possible to conclude that despite the cardinal changes that are taking place in modern society, students in their labor strategies are still guided by traditional gender stereotypes and traditional gender ideology. The contribution to further scientific research of the problem is the use of methodological technique, in which labor strategies are considered as a holistic system, including such components as professional and career strategies, strategies for choosing organizational forms of work and employment.

Author Biography

Galina A. Elnikova, Belgorod University of Cooperation, Economics and Law

Doctor of Sociology, Professor of the Department of Humanities and Social Sciences, Belgorod University of Cooperation, Economics and Law, Belgorod, Russia.

References

Баскакова М.Е. 2019. Гендерная асимметрия малого бизнеса (на примере Москвы). Мир новой экономики, 13(3): 100–111. DOI: 10.26794/2220–6469–2019–13–3-100-111.

Глебова Г.Ф. 2016. Исследование гендерных особенностей профессионального самоопределения студентов. В кн.: Гендерный подход в гуманитарных исследованиях. Под ред. А.Ю. Нагорнова. Ульяновск, Зебра: 121–131.

Горшков М.К., Шереги Ф.Э. 2010. Молодежь России: социологический портрет. М., ЦСПиМ, 592 c.

Гуриева С.Д., Удавихина У.А. 2020. Особенности применения гендерных стратегий при построении карьеры женщинами в России. В кн.: Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. Материалы III Международной научно-практической конференции, 1–2 октября 2020, Санкт-Петербург, Издательство РГПУ им. А.И. Герцена: 270–273.

Демографический ежегодник России. 2021. М., Росстат, 256 с.

Задворнова Ю.С. 2019. Ликвидация гендерного разрыва в оплате труда в STEM-отраслях как ключевая задача преодоления гендерного неравенства в странах с цифровой экономикой. Женщина в российском обществе. 3: 114–120. DOI: 10.21064/WinRS.2019.3.9.

Замятнина Е.С. 2017. Гендерные различия при выборе специальности в вузе в современной России. Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены, 3: 163–176. DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2017.3.11.

Креховец Е.В., Леонова Л.А. 2017. Трудоустройство выпускников высших учебных заведений: гендерный анализ. Женщина в российском обществе, 3(84): 58–69.

Марарица Л.В., Гуриева С.Д., Казанцева Т.В. 2019. Феномен гендерного неравенства как фактор карьерного капитала женщины: постановка проблемы. Психология человека в образовании, 1(1): 44–52. DOI: https://doi.org/10.33910/2686-9527-2019-1-1-44-52

Медведева Н.Р., Киндаев А.Ю. 2013. Гендерное неравенство при трудоустройстве выпускников вузов. XXI век: итоги прошлого и проблемы настоящего плюс, 8: 309–314.

Савостина Е.А., Смирнова И.Н., Хасбулатова О.А. 2017. STEM: профессиональные траектории молодежи (гендерный аспект). Женщина в российском обществе, 3(84): 33-44.

Селиванова З.К. 2017. О жизненных целях и профессиональных предпочтениях старших подростков. Социологические исследования, 5: 51–56.

Семенова Ю.А. 2014. Женское предпринимательство в современном российском обществе: особенности и перспективы. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия. Социология. Политология, 14(2): 17–19. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2014-14-2-17-19.

Хайнс С. 2019. Может ли гендер меняться? Введение в XXI в. Пер. с англ. М., Ад Маргинем Пресс, ABCdesing, 144 с. (Hines S., Taylor M. 2018. Is Gender Fluid?: A primer for the 21st century. Thames and Hudson Limited, 143 p.)

Хасбулатова О.А., Смирнова И. Н. 2020. Гендерные стереотипы в цифровом обществе: современные тенденции. Народонаселение, 23(2): 161–171. DOI: https://doi.org/ 10.19181/population.2020.23.2.14.

Чередниченко Г.А. 2018. Первое трудоустройство после вуза (по материалам опроса Росстата РФ). Социологические исследования, 8: 91–101.

Чередниченко Г.А. 2016. Российская молодежь: от образования к труду (на материалах социологических исследований образовательных и профессиональных траекторий). СПб.: Издательство РХГА, 392 с.

Anker R. 1997. Theories of occupational segregation by sex: an overview. International Labor Reviews, 136(3): 315–339.

Barrett E. 2021. Career aspirations of teenagers and the future of gender equality in occupations. Journal of Education and Work, 34(2): 110–127.

Blim M. 2001. Italian women after development: Employment, entrepreneurship, and domestic work in the Third Italy. The History of the Family, 6(2): 257–270. DOI: https://doi.org/10.1016/s1081-602x(01)00072-0.

Fortin N.M. 2005. Gender role attitudes and the labour-market outcomes of women across OECD countries. Oxford Review of Economic Policy, 21(3): 416–438.

Kosyakova Y., Kurakin D., Blossfeld H.-P. 2015. Horizontal and vertical gender segregation in Russia – changes upon labour market entry before and after the collapse of the Soviet regime. European Sociological Review, 31(5): 573–590.

Malach‐Pines A., Bourne D., Özbilgin M.F. 2008. Strategies for combating gendered perceptions of careers. Career Development International, 13(4): 320–332.

McEntee-Atalianis L., Litosseliti L. 2017. Narratives of sex-segregated professional identities. Narrative Inquiry, 27(1): 1–23.

Miller L., Hayward R. 2006. New jobs, old occupational stereotypes: gender and jobs in the new economy. Journal of Education and Work, 19(1): 67–93.

Scholes L., McDonald S. 2022 Year 3 student career choices: Exploring societal changes in constructions of masculinity and femininity in career choice justifications. British Educational Research Journal, 48(2): 292–310.

Sikora J., Saha L. J. 2009. Gender and professional career plans of high school students in comparative perspective. Educational Research and Evaluation, 15(4): 385–403.

Van der Vleuten M., Jaspers E., Maas I., van der Lippe T. 2016. Boys’ and girls’ educational choices in secondary education. The role of gender ideology. Educational Studies, 42(2): 181–200.


Abstract views: 46

Share

Published

2023-09-30

How to Cite

Elnikova, G. A. (2023). The Gender Factor in the Labor Strategies of University Students. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 48(3), 471-482. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-3-471-482

Issue

Section

Sociology, social structures and processes, social technologies