Religion and Philosophy: The Possibility of Synthesis (S. Kierkegaard and P. Florensky)
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-2-383-395Keywords:
religion, philosophy, synthesis, freedom, cult, hermeneutics, European philosophy, Russian philosophy, analytical philosophyAbstract
Understanding the origins, development and current state of philosophy shows the ambiguity of the problem of the interaction between philosophy and religion, which goes far beyond the usual opposition "theism – atheism". This article considers the possibility of synthesis of philosophy and religion in the context of European philosophy and Christianity. The opposition between the philosophy of freedom and the philosophy of reason, carried out by S. Kierkegaard, is shown, with the philosophy of freedom the belief, comprehended at first exclusively in logical categories, reaches its limit, becoming a paradox of present existence. It is argued that, according to P.A. Florensky's philosophy, everything, including philosophy, comes from a cult, and the cult is contained in religion; consequently, the synthesis of religion and philosophy is not so much possible as necessary, and the modus possible of the possible refers, on the contrary, to their disconnection. The conclusion is drawn that religion, as a bearer of a cult, may be within a philosophical system built on an atheistic basis, either as a rudiment or as a center linking very different cultural practices.
Downloads
References
Аналитический теист: антология Алвина Плантинги. 2014. Сост. Джеймс Ф. Сеннет. Науч. ред. В. К. Шохин. М., ЯСК, 568 с.
Андроник (Трубачев А. С.). 1998. Теодицея и антроподицея в творчестве священника Павла Флоренского. Томск, Водолей, Издание А. Сотникова, 192 с.
Бибихин В. В. 1992. Философия и религия. Вопросы философии, 7: 34–45.
Бушуева Т. С. 2006. Философия науки А. Н. Уайтхеда. Екатеринбург, Банк культурной информации, 96 с.
Гадамер Х.-Г. 1998. Истина и метод. М., Прогресс, 704 с.
Дюркгейм Э. 2018. Элементарные формы религиозной жизни. М., Элементарные формы, 808 с.
Кьеркегор С. 2022. Понятие страха. М., Академический проект, 217 с.
Кьеркегор С. 2021. Страх и трепет. М., Академический проект, 154 с.
Лосев А. Ф. 2018. Диалектика мифа. СПб., Азбука, 320 с.
Макинтайр А. 2022. После добродетели. М., Канон-Плюс, 368 с.
Платон. 1993. Собрание сочинений в 4 т. Т. 2. М., Мысль, 528 с.
Прокл. 2001. Платоновская теология. СПб., РХГИ, Летний сад, 624 с.
Пылаев М. А. 2017. Категория «священное» в феноменологии религии, теологии и философии XX века. М., РГГУ, 222 с.
Реале Д. Антисери Д. 1997. Западная философия от истоков до наших дней. Античность. СПб., Петрополис, 336 с.
Рикер П. 2008. Конфликт интерпретаций. М., Академический Проект, 695 с.
Флоренский П. А. 2003. Столп и утверждение истины. М., АСТ, 634 с.
Флоренский П. А. 2018. Философия культа. М., Академический проект, 685 с.
Хайдеггер М. 2007. Ницше. Т. 2. СПб., Владимир Даль, 456 с.
Хайдеггер М. 2012. Феноменологические интерпретации Аристотеля. СПб., Гуманитарная Академия, 224 с.
Шлейермахер Ф. 2004. Герменевтика. СПб., Европейский Дом, 242 с.
Whitehead A. N.1978. Process and reality an essay in cosmology Gifford lectures delivered in the university of Edinburgh during the session 1927-28. New York, The Free Press a division of Macmillan Publishing CO, 398 p.
Abstract views: 79
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.