Cinema Representation of Cruelty: Genre Conventions and Spectators’ Interpretations
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-2-359-373Keywords:
cinema representation, cruelty, cinematic genre, semiotics of cinemaAbstract
Despite the abundance of plots and genre diversity in modern feature cinema, images of cruelty are present both in most blockbusters to stimulate the audience with bright effects, and in auteur cinema as a form of search for original aesthetic solutions. In genre cinema, the semantic and syntactic ordering of signs is artistically motivated and aimed at creating a certain emotional effect in the audience, in particular, cruelty can be perceived as a tragic spectacle, an ominous picture, a funny episode from life. The purpose of this study is to identify patterns between the specifics of the representation of images of cruelty and the reception and interpretation of movie scenes by the audience. The multimodality of the film text determines the use of various methods - semiotic, video-oculographic and questionnaire ones. In the course of the study, it was found that the interpretation of cruelty depends on genre conventions and the viewer's knowledge of the film language subcode, genre constructs. Consideration of the issue of cinematic cruelty in such genres as action, comedy, drama, thriller, horror allows us to formulate the basic rules for interpreting film texts, which is significant both in the context of studying mass culture and for the practical development of effective communication through cinema.
Downloads
References
Список источников:
Закон РФ от 27.12.1991 N 2124-1 (ред. от 01.07.2021)". О средствах массовой информации" (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.03.2022). Статья 4. Недопустимость злоупотребления свободой массовой информации. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_1511/2857876 30b41d4963964c4c89fada1196a65cf3e/.
Федеральный закон от 29.12.2010 N 436-ФЗ (ред. от 01.07.2021) «О защите детей от информации, причиняющей вред их здоровью и развитию». Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_108808/07194a696bee4a97dd25ff31550a995809e343c6/.
Список литературы:
Алексеева Е. А., Некурящих И.И. 2016. К вопросу о криминогенном потенциале насилия в кинематографе и его влиянии на уровень агрессии
несовершеннолетних. Вестник Курганского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 1(40): 33–36.
Антипов М.А. 2021. Репрезентации смерти в кинохорроре. NOMOTHETIKA: Философия. Социология. Право, 46(2): 298–307. DOI 10.52575/2712-746X-2021-46-2-310-320
Артемьева О.Э. 2010. Эволюция эстетической модели жанра «хоррор» в американском кино: автореф. дис. ... канд. искусствоведения. М., 22 с.
Базен А. 1972. Что такое кино? М., Искусство, 382 с.
Березуева А.Э. 2010. Коммуникативный портрет главного героя кинотекстов жанра «Боевик». Известия ВГПУ, 2: 67–71.
Борисов С.Н. 2013. Практики насилия в культуре (философско-антропологическая рефлексия): автореф. дис.… д-ра филос. н. Белгород, 47 с.
Вострикова Е.Ю., Спутницкая Н.Ю. 2018. 40 лет насилия: мониторинг кинопериодики. Телекинет, 3(4): 36–72.
Жижек С. 2010. О насилии М., Европа, 184 с.
Ионов А.Ю. 2016. Found footage: расширение границ реального в жанре хоррор. Вестник Санкт-Петербургского университета. Искусствоведение, 1: 34–43.
Кожемякин Е.А., Манохин Д.К. 2013. Семиотические аспекты массовой культуры. Культура и текст, 1(14): 115–131.
Компаниец В.С., Лызь А.Е. 2017. Эргодизайн пользовательского интерфейса: методы юзабилити-исследований. Инженерный вестник Дона, 3(46): 56–63.
Кочук И.А. 2022. Методология мультимодального исследования репрезентации жестокости
в кинематографе. Современный дискурс-анализ, 1(29): 32–41.
Кракауэр З. 1974. Природа фильма. Реабилитация физической реальности М., Искусство, 424 с.
Лотман Ю.М. 1973. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин, Ээсти Раамат, 56 с.
Манохин Д.К. 2019. Теоретико-методологические проблемы киноведческого дискурса: семиотические заметки. Современный дискурс-анализ, 3(24): 24–30.
Столетов А.И. 2019. Социально-философский анализ насилия в современном кинематографе. В кн.: Диалоги о культуре и искусстве: материалы VIII Всероссийской научно–практической конференции (с международным участием) (Пермь, 18–20 октября 2018 года). Пермь, Пермский государственный институт культуры: 402–408.
Тарасов К.А. 1997. Насилие в кино: притяжение и отталкивание. Испытание конкуренцией. М., Научно-исследовательский ин-т киноискусства: 74–97.
Тропина И.Г. 2012. Экранное насилие и способы его эстетизации в современной культуре: автореф. дис. … канд. филос. наук. Волгоград.
Тяжлов Я.И. 2016. Медиапросветительский потенциал кинокритики в современных российских средствах массовой коммуникации: дис. … канд. фил. наук. Белгород, 256 с.
Федоров А.В. 2001. Насилие на экране и российская молодежь. Вестник Российского гуманитарного научного фонда,1: 131–145.
Федоров А.В. 2009. Отношение школьных учителей к проблеме насилия на экране. Мир образования – образование в мире, 1(33): 162–175.
Эйзенштейн С.М. 2021. За кадром. Ключевые работы по теории кино. М., Гаудеамус, 680 с.
Юренев Р.Н. 1983. Чудесное окно: крат. история мирового кино. М., Просвещение, 287 с.
Altman A. 1984. Semantic/Syntactic Approach to Film Genre. Cinema Journal, 23(3): 6–18.
Federman J. (Ed.) 1998. National Television Violence Study. Santa Barbara: University of California, Center for Communication and Social Policy, Vol. 2, 53 p.
Horsley J. 1999. The Blood Poets: A Cinema of Savagery 1958–1999. V. 1. Lanham and London: The Scarecrow Press, Inc., 322 p.
Abstract views: 158
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.