Ethical and Legal Challenges of the Progressive Space of Mass Communications
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-2-285-294Keywords:
communication, progressive space of mass communications, mass communication’s ethics, social networking services, governmental regulation of mediaspaceAbstract
All structural elements of the concept of "communication" influence the formation of the cultural and moral context of any community and reflect the level of its development - flourishing, transitional stage or decline. Despite the involvement of the humanities and social sciences in the controversy regarding the definition and content of communication and the communicative space, jurisprudence does not provide any specific definitions. Of course, certain types of communication fall under legal regulation, but a huge field remains in the regulatory mechanism, where not so much legal as ethical guidelines operate. Reflecting on the need to improve the legal tools for regulating the communication space, taking into account innovative media technologies, the author comes to the conclusion that it is necessary not only to actively develop moral self-awareness for the formation of moral behavior of individuals in the information environment, but also to apply an interdisciplinary approach in collaboration with representatives of various fields (lawyers, sociologists, psychologists, political scientists, philologists, etc.) for development of an effective hybrid mechanism for managing the progressive space of mass communications.
Downloads
References
Гаспаров Б.М. 1996. Язык, память, образ. Лингвистика языкового существования. М., Новое лит. Обозрение. 352 с.
Дзялошинский И.М. 2013. Этика коммуникации. Ценностные основания бизнес-этики: результаты международного исследования. М., АПК и ППРО. 194 с.
Естрина О.В., Дулина Н.В. 2007. Социокультурное пространство: определение понятий. Человек. Культура. Общество. Волгоград. Изд.: РПК Политехник. Вып. 5: 13–15.
Иванова Е.В. 2021. Этическая инверсия образа положительного героя современного медиапространства: проблема привлекательности инфернальных героев. В кн.: Философия сегодня: ценности, перспективы, смыслы. Сборник статей международной научной конференции (Екатеринбург, 19–21 ноября 2020 г.). Екатеринбург. Изд. Уральского университета: 234–239.
Коробова С.Ю. 2017. Особенности массовой, межличностной и массовой Self-коммуникации в современной медиареальности. Вестник ЮУрГУ. Серия «Психология», 10(3): 96–101. DOI: 10.14529/psy170310
Крейдлин Г.Б. 2000. Невербальная семиотика в ее соотношении с вербальной. Автореф. дис. ... д-ра филол. наук. Москва, РГГУ.
Крыштановская О.В., Филиппова А.М. 2018. Исследования политической коммуникации: государство и социальные сети. Социальные технологии и процессы. Вестник университета, 6: 171–176. DOI 10.26425/1816-4277-2018-6-171-176
Кужелева-Саган И.П. 2022. Социальные сети как пространство реализации стратегических коммуникаций и ведения меметических войн. Коммуникология, 10(1): 65–79. DOI 10.21453/2311-3065-2022-10-1-65-79
Осипова Е.А. 2015. Коммуникативное пространство современного социума: научные подходы к пониманию и актуальные проблемы функционирования. Вестник АГУ, 4(168): 128–136
Панкеев И.А., Тимофеев А.А. 2020. Тенденции государственного регулирования российских сми: правовой аспект. Вопросы теории и практики журналистики, 9(2): 231–246. DOI 10.17150/2308-6203.2020.9(2).231-246
Почепцов Г.Г. 2001. Теория коммуникации. М.; Киев: Рефл-бук: Вакпер. 432 с.
Рачков М.П. 2015. К вопросу о правовых ограничениях свободы российских средств массовой информации. Вопросы теории и практики журналистики, 4(2): 127–138.
Рябченко Н.А., Катермина В.В., Гнедаш А.А., Малышева О.П. 2018. Политический контент социальных движений в online-пространстве современных государств: методология анализа и исследовательская практика. Южно-российский журнал социальных наук, 19(3): 139–162.
Сбруева Д.В. 2011. Особенности становления и развития правового регулирования и саморегулирования средств массовой информации России (90-е годы ХХ века). Вестник РУДН, серия Литературоведение. Журналистика, 2: 90–97.
Хабермас Ю. 2003. Философский дискурс о модерне. ПЕР. с нем. М.М. Беляев и др. М., Весь мир, 416 с.
Шарков Ф.И. 2005. Основы теории коммуникации. М., Социальные отношения. 334 с.
Шмелева О.Ю., Каминченко Д.И. 2019. Социальные медиа как механизм формирования образа современного государства в политическом сознании россиян. Вестник Московского государственного областного университета, 3: 87–106. DOI: 10.18384/2224-0209-2019-3-969
Юферева А.С. 2017. Средства массовой информации как институт политической коммуникации в условиях Интернета. Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева, 3: 286–296.
Balkin J.M. 2021. How to Regulate (and not Regulate) Social Media. Journal of Free Speech Law, 1(71): 71–96.
Fukuyama F., Grotto A. 2020. Comparative Media Regulation in the United States and Europe. In: Social Media and Democracy. The State of the Field, Prospects for Reform. Publisher: Cambridge University Press: 199–219. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108890960.
Common M.F. 2022. Beyond the usual suspects: a taxonomy of social media regulations in countries with human rights issues, International Review of Law, Computers & Technology, DOI: 10.1080/13600869.2022.2043093.
Rozgonyi K. 2018. A New Model for Media Regulation. InterMEDIA. April. Vol 46 Issue 1. pp.18-23
Samples J. 2019. Why the Government Should Not Regulate Content Moderation of Social Media. Policy Analysis, CATO Institute. April 9, (865). P. 1
Abstract views: 96
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.