Communicative Practices of Students in Online and Offline Format (On the Example of V.G. Shukhov BSTU)

Authors

  • Zhanna N. Avilova V.G. Shukhov Belgorod State Technological University
  • Irina A. Botnaryuk V. G. Shukhov Belgorod State Technological University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-2-235-243

Keywords:

communications, youth, communication, social networks, virtual space, offline, online

Abstract

Dynamic processes of reorientation of communication models of students under the influence of the development of the Internet cause the need for urgent social diagnostics. The purpose of the study is to identify the specifics of the communicative practices of students in the online and offline format. The analysis is based on the data of the survey "Research of social networks of student groups (on the Internet)", undertaken by the authors in September-November 2022. The results of the study showed that Internet communications, actively used by all survey participants as a resource in almost all spheres of activity, have their own specifics due to a number of functions of social networks, as well as patterns of creation and use of media content by various Internet communities. Increased activity in the use of the Internet favors a shift in the balance of communication of young people in favor of virtual communication, meanwhile, real interpersonal contacts retain great value and relevance for students. The obtained results open up the possibility for making managerial decisions on the development of key guidelines for the direction of effective state youth policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zhanna N. Avilova, V.G. Shukhov Belgorod State Technological University

Candidate of Sociological Sciences, Аssociate Professor of the Department of Sociology and Management, V.G. Shukhov Belgorod State Technological University,
Belgorod, Russia

Irina A. Botnaryuk, V. G. Shukhov Belgorod State Technological University

Graduate Student of Sociology and Management, V.G. Shukhov Belgorod State Technological University,
Belgorod, Russia

References

Андрамонова В.В. 2015. Социальные сети: теоретико-методологический аспект исследования. Фундаментальные и прикладные исследования: проблемы и результаты, 21: 148–152.

Безбогова М.С. 2017. Социальные сети как фактор формирования социальных установок современной молодежи. Дис. ... канд. психол. наук: (19.00.05). М., 212 с.

Воробьев В.П., Ретинская В.Н. 2022. Образно-символические аспекты формирования государственной идентичности молодежи в эпоху Интернета. Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки, 1: 59–71.

Григорьева Е.А. 2022. Цифровые неравенства: причины, формы, последствия. Социологические исследования, 2: 161‒163.

Гришаева С.А., Клюваев К.В. 2019. Коммуникативные практики молодежи в социальных сетях. Цифровая социология, 2(3): 4–9. DOI 10.26425/2658-347X-2019-3-4-9.

Игнатов М.А. 2018. Понятие «сеть» в современной науке и философии. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право, 43(3): 408–413.

Касьянов В.В., Нечипуренко В.Н. 2022. Социология Интернета. М., Изд-во Юрайт, 424 с.

Кураева С.А. 2017. К методологии исследования социальных сетей. Научные труды московского гуманитарного университета, 5: 5. DOI: 10.17805/trudy. 2017.5.5.

Левин Л.М. 2020. Особенности поведения в социальных сетях у молодежи: поисковое исследование (на примере социальной сети «ВКонтакте»). Человеческий капитал, 1(133): 85–91. DOI: 10.25629/hc.2020.01.09.

Малых С.В. 2020. Формирование виртуальной идентичности университетской молодежи. Социология, 1: 312–316.

Олейникова Е.Ю. 2015. Интернет-практики современного студенчества (на примере вузов г. Хабаровска). Современные проблемы науки и образования, 1(1): 14–17.

Руденкин Д.В., Руденкина А.И. 2019. Интернет в социальной реальности современной российской молодежи: тренды и риски. Juvenis scientia, 1: 43–48.

Самсонова Н.Н. 2018. Особенности социального поведения молодежи, активно использующей различные виды интернет-коммуникаций. Современная наука: Актуальные проблемы теории и практики. Серия «Познание», 7(8): 60–62.

Тулохонова И.С., Отбоева С.Д. 2018. Интернет-технологии как фактор воздействия на студенческую молодежь. Вестник современных исследований, 93(24): 179–184.

Хусаинова А.Р., Мингазетдинова Р.Ф. 2018. Межличностная коммуникация в социальных сетях. Филологический аспект, 11(43): 253–259.

Чебунина О.А. 2019. Социальные интернет-сети в процессе социализации современной российской молодежи: специфика влияния и социализационные риски. Дис. …канд. социол. наук: (22.00.04). Майкоп, 174 с.

Шарков Ф.И. 2019. Социальные сети как основа формирования пространства публичных коммуникаций. Коммуникология, 4: 32–40.

Юдина Е.Н., Захарова С.А. 2015. Социальные сети в свете научных парадигм. Труд и социальные отношения, 3: 22–34.

Marres N. 2017. Digital sociology: The Reinvention of Social Research, Polity Press. Cambridge, UK, 59 p.


Abstract views: 199

Share

Published

2023-06-30

How to Cite

Avilova, Z. N., & Botnaryuk, I. A. (2023). Communicative Practices of Students in Online and Offline Format (On the Example of V.G. Shukhov BSTU). NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 48(2), 235-243. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-2-235-243

Issue

Section

Sociology, social structures and processes, social technologies