Between Replica and Innovation: To the Definition of the Figure of the Director

Authors

  • Irina V. Kozhaeva Belgorod State Institute of Arts and Culture
  • Ge Zili Hulunbuir Institute

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-1-181-187

Keywords:

director, knowledge, creativity, broadcasting, culture, practice, performance

Abstract

Philosophical and anthropological understanding of the director's figure, despite all the study of the problems of creativity, play, performance, theater, remains insufficient. The methodological dimension of such a gap in the anthropology of representation can be explained by the complexity of the object itself, which is located at the intersection of theatrical, historical, pedagogical, and art history discourses proper. The authors present an analysis of the translation of knowledge from the director to the actor and the viewer, the interpretation of this process as a cultural and anthropological practice. The specifics of the director's activity are revealed by us through an appeal to the methodology of M.K. Petrov in his studies of the problem of inheritance of knowledge. Through the concepts of translation and transmutation, we come to the internal contradiction of directing practices related to the reproduction of already existing semantic content, but also the indispensable requirement of a ban on repetition. The second circuit of contradictions is the contradiction between pedagogical and creative, on the one hand, and administrative practices in the director's activities, on the other hand.

Author Biographies

Irina V. Kozhaeva, Belgorod State Institute of Arts and Culture

Dean, Department of Stage Direction, Belgorod State Institute of Arts and Culture, Belgorod, Russia

Ge Zili, Hulunbuir Institute

Teacher, Hulunbuir Institute, Hulunbuir, Inner Mongolia, PRC

References

Арто А. 2019. Театр и его Двойник Le téâtre et son double. Москва, ABCdesign, 408 с.

Бадью А. 2014. Малое руководство по инэстетике. Пер. с фр. Д. Ардамацкой, А. Магуна. СПб., Изд. Европейский ун-т в Санкт-Петербурге, 156 с.

Бараниченко Н.В. 2020. Философско-антропологический анализ перформанса в истории европейской цивилизации. NOMOTHETIKA: Философия. Социология. Право. 45 (1): 158–163.

Барба Э. 2008. Бумажное каноэ: Трактат о Театральной Антропологии. Пер. с фр. М. Александровской. СПб., Санкт-Петербургской гос. акад. театрального искусства, 304 с.

Бахтин М. 1986. Эстетика словесного творчества. М., 445 с.

Борисов С.Н., Черкесова К.И. 2018. Социокоды и технологии хранения информации в первобытной культуре. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право, 43(3): 443–448.

Выготский Л.С. 2021. Психология искусства. М., Искусство, 435 с.

Гротовский Е. 2013. Театр и ритуал. URL: https://dokumen.tips/documents/-55cf9a90550346d033a25e7f.html?page=4 (дата доступа: 22.01.2023).

Евреинов Н.Н. 2003. Театр как таковой: (Обоснование театральности в смысле положит. начала сцен. искусства и жизни). Санкт-Петербург, тип. Н.И. Бутковской, [1912], 120 с.

Липовецкий М., Боймерс Б. 2012. Перформансы насилия. Литературные и театральные эксперименты «новой драмы». М., Новое литературное обозрение, 376 с.

Мейерхольд В. 2001. Лекции: 1918—1919. М., О.Г.И., 280 с.

Петров М.К. 1992. Самосознание и научное творчество. Ростов н/Д., изд-во Рост. ун-та, 267 с.

Петров М.К. 1995. Искусство и наука. Пираты Эгейского моря и личность. М.:16.

Римский В.П. 2003. Миф и религия: к проблеме культурно-исторической специфики архаических религий. Белгород, Крестьянское дело, 184 с.

Учреждающая дискурсивность Михаила Петрова: интеллектуал в интерьере культурного капитала. 2017. Под ред. В. П. Римского. М., Канон+, 455 с.

Станиславский К.С. 2017. Работа актера над собой. М., Артист. Режиссер. Театр, 488 с.

Хёйзинга Й. 1997. Homo Ludens; Статьи по истории культуры. М., Прогресс-традиция, 416 с.

Хренов Н.А. 2006. Зрелища в эпоху восстания масс. М., Наука, 646 с.

Шпет Г.Г. 2007. Искусство как вид знания. Избранные труды по философии культуры. М., РОССПЭН, 712 с.


Abstract views: 37

Share

Published

2023-03-30

How to Cite

Kozhaeva, I. V., & Zili, G. (2023). Between Replica and Innovation: To the Definition of the Figure of the Director . NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 48(1), 181-187. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-1-181-187

Issue

Section

Cultural studies and philosophy of art