General Trajectories of Using Resources of Student Youth Communicative Practices on the Internet

Authors

  • Inna A. Gladkova Shukhov Belgorod State Technological University
  • Inna A. Demenenko V. G. Shukhov Belgorod State Technological University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-1-31-40

Keywords:

communications, youth, communication, social networks, virtual space, offline, online

Abstract

Currently, there is an increasing interest in the study of various aspects of the development of social networks, their dominance or addition to real communication. Student youth are increasingly supplementing real communication with virtual ones through social networks, which are the dominant feature of young people's everyday communication. The transformation of the conditions of socialization of the younger generation determines the need for diagnosing the priority of choosing social networks, analyzing the thematic orientation of formulating students' requests in the Internet space. The aim of the study is to analyze the general trajectories of using network resources of students' communicative practices on the Internet. The analysis is based on the data of the questionnaire survey “Study of social networks of student groups (on the Internet)”, undertaken by the authors in September-November 2022. It was attended by young people studying at BSTU. V.G. Shukhov city of Belgorod. The results of the study showed that social networks are the most popular type of Internet resources among students. The most popular social networks among students are VKontakte and Telegram. The duration of students' stay in social networks is mostly from 3 to 4 hours. Despite the assumption about the possible predominance of virtual communication of young people due to increased activity in the use of Internet resources, there is a continued interest in offline communication practices.

Author Biographies

Inna A. Gladkova, Shukhov Belgorod State Technological University

Candidate of Sociological, Аssociate professor of the Department of sociology and management, Shukhov Belgorod State Technological University, Belgorod, Russia

Inna A. Demenenko, V. G. Shukhov Belgorod State Technological University

Candidate of Sociological, аssociate professor of the Department of sociology and management, Shukhov, Belgorod State Technological University, Belgorod, Russia

References

Андрамонова В.В. 2015. Социальные сети: теоретико-методологический аспект исследования. Фундаментальные и прикладные исследования: проблемы и результаты, 21: 148–152.

Воробьев В.П., Ретинская В.Н. 2022. Образно-символические аспекты формирования государственной идентичности молодежи в эпоху Интернета. Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки, 1: 59–71.

Григорьева Е.А. 2022. Цифровые неравенства: причины, формы, последствия. Социологические исследования, 2: 161‒163.

Жантикеев С.А., Саттыклышева А.С. 2020. Интернет-зависимость или социальные сети как часть жизненного пространства молодежи. Chronos, 2(41): 22–25.

Завьялова Н.Б. 2016. Социальные сети в формировании имиджа образовательной организации. Экономика и управление в XXI веке: тенденции развития, 26: 54–60.

Зубок Ю.А., Чанкова Е.В. 2019. Коммуникативная компетентность личности в пространстве виртуальной реальности. Научный результат. Социология и управление, 5(4): 139–150.

Игнатов М.А. 2018. Понятие «сеть» в современной науке и философии. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право, 43(3): 408–413.

Касьянов В.В., Нечипуренко В.Н. 2022. Социология Интернета. М., Изд-во Юрайт, 424 с.

Левин Л.М. 2020. Особенности поведения в социальных сетях у молодежи: поисковое исследование (на примере социальной сети «ВКонтакте»). Человеческий капитал, 1(133): 85–91.

Малых С.В. 2020. Формирование виртуальной идентичности университетской молодежи. Социология, 1: 312–316.

Парц О.С. 2020. Развитие подрастающего поколения в контексте цифровизации. Russian Journal of Education and Psychology, 5: 67‒79.

Петрунева Р.М. 2019. Студенческая молодежь в эпоху цифрового общества. Преподаватель XXI век, 1: 77–85.

Радаев В.В. 2022. Кризис в современном преподавании: что именно пошло не так? Социологические исследования, 6: 114–124.

Шарков Ф.И. 2019. Социальные сети как основа формирования пространства публичных коммуникаций. Коммуникология, 4: 32–40.

Шевченко А.И. 2021. Цифровизация как этап развития общества: философский взгляд. В кн.: Общество: философия, история, культура, 5(85): 40–44.

Щанина Е.В., Данилова Е.А. 2022. Воздействие виртуального пространства на социализацию молодежи. Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки, 6: 22–25.

Demenenko I.A. Divichenko O.I., Kosharnaya G.B. 2018. Formation of Entrepreneurial Climate as a Factor of Social and Economic Development of the Region. The International Scientific and Practical Conference “Current Issues of Linguistics and Didactics: The Interdisciplinary Approach in Humanities and Social Sciences” (CILDIAH-2018), Vol. 15. P. 01012.

Doroshenko Y.A. 2020. The Public-Private Partnership as a Part of High Technologies of Modern Russia. Springer Nature Switzerland AG N. K. Gabdrakhmanov and L. N. Safiullin (eds.), Regional Economic Development in Russia, Springer Proceedings, 159–170.

Ignatov M.A. 2022. Network Destructive Content and Spiritual Security of Youth in the Modern Multicultural World. Webology. Vol. 19, Nо. 1.

Marres N. 2017. Digital sociology: The Reinvention of Social Research, Polity Press. Cambridge, UK, 59 p.


Abstract views: 89

Share

Published

2023-03-30

How to Cite

Gladkova, I. A., & Demenenko, I. A. (2023). General Trajectories of Using Resources of Student Youth Communicative Practices on the Internet. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 48(1), 31-40. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-1-31-40

Issue

Section

Sociology, social structures and processes, social technologies