Caring and Critical Thinking: The Social and Ethical Dimension of an Educational Project
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-3-483-489Keywords:
critical thinking, caring principle, education, training, research community, logic, methodologyAbstract
The importance of critical thinking in innovative educational projects implies an appeal to finding means and ways to develop reasoning thinking activity. The problem of reorientation of the traditional information educational strategy raises questions of understanding the model of "learning as research". The university course "Logic and Critical Thinking" serves as a platform for the introduction of methodological principles of research education. The multilayered nature of the thinking process implies the integrative nature of its cognitive components and requires the study of the phenomenon of critical thinking, taking into account the appeal to the concept of "caring thinking". The theoretical foundations of pragmatism-instrumentalism are analyzed in order to identify the structure of the transformation of a problematic situation into a resolved one in the conditions of the organization of teaching critical thinking skills as a research process. The scientific novelty is represented by the understanding of "caring" within the framework of the educational project under study from the point of view of proclaiming and implementing the principles of the work of the study group as a community of researchers. The results of the socio-ethical nature obtained during the implementation of the program of the course "Logic and critical thinking", the methodological setting of which is the orientation to caring thinking, are shown.
Downloads
References
Болотникова Е.Н. 2015. Забота о себе: между эгоизмом и альтруизмом. XXI век: итоги прошлого и проблемы настоящего плюс, 3-6 (28): 15–19.
Валеева Л.А. 2007. Логический метод обучения Джона Дьюи. Фундаментальные исследования, 6: 50–52.
Довгаленко Н.В. 2017. Настоятельность будущего: онтологический аспект. Вояджер: мир и человек, 9: 239–243.
Дудина М.Н. 2019. Образование в условиях неопределенности: проблемы антропологической соразмерности. Философия образования, Т. 19, 2: 20–35.
Дьюи Д. 2000. Демократия и образование. М., Педагогика-Пресс, 382 с.
Дьюи Д. 2002. Общество и его проблемы. М., Идея-Пресс, 160 с.
Карпов А.О. 2020. Знание, способное порождать новое знание: ракурс науки и образования. Вопросы философии, 5: 103–115.
Положенцев А.М. 2011. «Забота о тебе», или место этики в постсоциальном мире. Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 6. Философия. Культурология. Политология. Право. Международные отношения, 2: 44–48.
Прокофьев А.В. 2018. Экономический вызов университету: этическая рефлексия. Ведомости прикладной этики, 51: 9–31.
Рожкова З.И. 2020. Образование для демократии или демократическое образование? Политика и Общество, 4: 39–49.
Суханова Н.П. 2021. Трансформация субъекта образования: экспансия концепта заботы о себе. Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология, 59: 112–120.
Фуко М. 2007. Герменевтика субъекта: Курс лекций, прочитанных в Коллеж де Франс в 1981–1982 учебном году. СПб.: Наука, 677 с.
Шевченко Н.И. 2019. Критическое мышление студентов как ответ на вызовы современной цивилизации. Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Философские науки, 4 (32): 59–66.
Al-Shalabi N. 2015. Critical Thinking Skills: The Recipe for an Overwhelming Success in the 21st Century. International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 5, 8: 102–105.
Lipman M. 2001. Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press, 316 р.
Abstract views: 176
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.