Rural Religiosity Among the Middle Volga Muslims by the Social Surveys in Soviet Period

Authors

  • Mansour V. Kildeyev “Navigator” Republican Center for Youth, Innovative and Preventive Programs

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-3-455-466

Keywords:

rural religiosity in USSR, socio-professional structure of rural society, rural Muslim community

Abstract

Religion is one of the foundations of rural life. The most important events in the life of a peasant (births, marriages, funerals) are religious in their nature. In the Soviet period, rural religiosity was considered as a relict phenomenon, and in the post-Soviet period – mainly as a phenomenon of cultural, folklore, ritual character. In our opinion, it is relevant to study rural religiosity as a functional phenomenon that affects not only the everyday life of the villagers, but also their economic, socio-political life. The purpose of the study is to give a sociological description of rural Muslim religiosity in the Middle Volga region during the Soviet period. This requires the involvement of a large amount of historical and sociological material. Due to the study it’s became possible to identify a number of conditions favorable to the preservation of religiosity in an atheistic state, including the homogeneity of the socio-professional structure of society, the size of a rural settlement, compact living outside national autonomy as national and religious minority. The problem of sustainability of rural religiosity is part of a broader problem - the task of preserving the Middle Volga village as a sustainable ethno-social organism. High religiosity in places densely populated by the Tatar population had consequences also in such a modern phenomenon when the most devout Tatar villages in the Soviet years are the most economically developed and demographically stable today.

Author Biography

Mansour V. Kildeyev, “Navigator” Republican Center for Youth, Innovative and Preventive Programs

PhD (Sociology), sociologist of the Analytic department, “Navigator” Republican Center for Youth, Innovative and Preventive Programs,

Kazan, Russia

References

Ислам в Центрально-Европейской части России: энц. словарь. 2009. T. 4. М. –Н. Новгород, ИД Медина, 403 с.

Мөхәммәтҗанов Ә. Җомга намазында. Безнең гәҗит. 8 декабрь 2021 ел. 16 б. «О деятельности мусульманских религиозных объединений на территории Чувашской АССР» (1988 год). Государственный исторический архив Чувашской Республики (ГИА ЧР). Ф. 1857. Оп. 4. № 152. Л. 13-17.

«Об итогах социологического исследования религиозности населения города и задачах по дальнейшему улучшению атеистической работы». Постановление ГК КПСС г. Казани от 15 мая 1967 г. Центральный государственный архив историко-политической документации Республики Татарстан (ЦГАИПД РТ). Ф. 26. Оп. 37. № 1089. Л. 217-219.

Об отмене платы за обучение в старших классах средних школ, в средних специальных и высших учебных заведениях СССР. Постановление Совета Министров СССР от 6 июня 1956 г. N 768. Бюллетень текущего законодательства. М.: Прокуратура СССР. 1956. № 6. С. 34.

Об утверждении Положения о паспортной системе в СССР. Собрание постановлений Правительства СССР. М.: Юридическая литература, 1974. № 19. С. 387–398.

Справка уполномоченного Совета по делам религии при СМ СССР по Чувашской АССР И. Михайлова (1970 год). ГИА ЧР. Ф. 1857. Оп. 4. № 22. Л. 91.

Стенограмма всероссийского совещания по научно-атеистической пропаганде. (г.Казань, 24-26.11.1965). Российский государственный архив социально-политической истории (РГАСПИ). Ф. 606. Оп. 1. № 40.

Атеизм в СССР: Становление и развитие. 1986. M., Мысль. 235 с.

Балтанов Р.Г. 1973. Социологические проблемы в системе научно-атеистического воспитания. (Проблемы конкретно-социологического анализа религии и атеизма в СССР). Казань, Казанский университет. 251 с.

Браславский Л.Ю. 1997. Ислам в Чувашии. Исторические и культурологические аспекты. Чебоксары, Чувашия. 160 с.

Ингинова Л.В., Лебедев В.И. 1997. Культура и быт татар Пензенской губернии двадцатых годов XX века. Языки, духовная культура и история тюрков: традиции и современность. T. 3. M.: 87–89.

Королева Л., Королев А. 2008. Татары-мусульмане Пензенской области: взгляд в советское прошлое (1940-1980-е гг.). Антропологический форум, 9: 299–308.

Кудряшов Г.Е. 1974. Динамика полисинкретической религиозности. Опыт историко-этнографического и конкретного социологического исследования генезиса, эволюции и отмирания пережитков чувашей. Чебоксары, Чувашское кн. изд-во, 355 с.

Левада Ю.А. 1965. Социальная природа религии. M., Наука, 261 с.

Лопаткин Р.А. 2010. Социология религии в России: опыт прошлого и современные проблемы. Государство, религия, Церковь в России и за рубежом, 4(28): 266–272.

Лошакова И.Л. 1992. Динамика изменений духовной ориентации советского общества в период 1961–1985 гг. (По материалам Уральского региона). Пермь, Изд. Пермский ун-т, 188 с.

Мухаметшин Р. 2003. Татары и ислам в ХХ веке. Казань, Изд-во Фэн, 303 с.

Мухаметшина А.В. 2014. Ислам в Cреднем Поволжье: общее и особенное. Казань. Татарское книжное издательство, 245 с.

Орлов А.М. 1974. Опыт исследования процесса секуляризации в татарских селах. Вопросы научного атеизма. Выпуск 16. М., Мысль: 89–102.

Орлов А.М. 1977. Проблемы атеистического воспитания населения, живущего в инонациональной среде: (Исследования групп татар. населения в Горьк. и Пенз. обл.). Дис. … канд. филос. наук: (09.00.06). М., 198 с.

Орлов А. 1976. Преодоление пережитков религии – составная часть борьбы за упрочение социалистического образа жизни. Диалектика национального и интернационального в социалистическом образе жизни. Казань, Казанский ун-т: 143–144.

Перестройка и преодоление религиозных предрассудков. 1988. Под общ. ред. А.Н. Калаганова. Казань, Татарск. кн. изд-во, 160 с.

Соловьев В.С. 1979. Атеизм и формирование нового человека. Йошкар-Ола, Маркнигоиздат, 167 с.

Социальное и национальное. Опыт этносоциологических исследований по материалам Татарской АССР. 1973. Отв. ред. Ю.В. Арутюнян. М., Наука, 332 с.

Филимонов Э.Г. 1974. Социологические исследования процесса преодоления религии в сельской местности: итоги, проблемы, перспективы. Вопросы научного атеизма. Выпуск 16. М., Мысль: 71–88.

Хамитова Р. 1975. Основы дифференцированного подхода в атеистической работе. Атеисты за работой. Уфа, Башкирское кн. изд-во: 133–143.

Хасянов О.Р. 2015. Религиозная праздничная культура колхозной деревни в послевоенное десятилетие (на материалах Куйбышевской и Ульяновской областей). Научный диалог, 12(48): 386–399.

Якупов В. 2005. Ислам в Татарстане в 1990-е годы. Казань, Иман, 144 с.

Devlet N. 1985. Islam in Tataristan. Institute of Muslim Minority Affairs, 2: 336–344.

Devlet N. 1986. The Present Situation of the Soviet Muslims: the Example of Kazan Tatars. The Sixth International Conference of World Assembly of Muslim Youth (22-27 January 1986): 1–15.

Rorlich A-A. 1986. The Volga Tatars. A profile in national resilience. Stanford University, 288 p.

Sorokin P., Zimmerman C.C. 1929. Principles of rural-urban sociology. New York. H. Holt, 652 p.


Abstract views: 85

Share

Published

2022-10-03

How to Cite

Kildeyev, M. V. (2022). Rural Religiosity Among the Middle Volga Muslims by the Social Surveys in Soviet Period. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 47(3), 455-466. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-3-455-466

Issue

Section

Sociology and social technologies