Pythagoreanism and Indian Origins of Plato's Eschatology

Authors

  • Sergey N. Pozdnyakov The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2021-46-4-619-629

Keywords:

Plato, Pythagoreanism, the doctrine of the immortality of the soul, metempsychosis, ancient Indian mythological and religious tradition, intercultural communication

Abstract

The article is devoted to the problem of the influence of Pythagoreanism on Plato's doctrine of the immortality of the soul in the context of the issue of intercultural communication of ancient India and Greece in the field of religion and philosophy. The study of this issue is carried out within the framework of the comparative methodology. At the beginning of the article, the most obvious traces of the influence of the Pythagorean tradition in the eschatological doctrine of Plato are given. Further, the reasons that create objective difficulties in determining the degree and nature of the influence of Pythagoreanism on the Platonic doctrine of the immortality of the soul are indicated. We are talking about the special nature of the representation of the Pythagoreans in Plato's dialogues, about the lack of historical information about the personality of Pythagoras, about the influence of various mythological and religious traditions on him, about the close connection between Pythagoreanism and Orphism. Special attention is paid to the characterization of the Greco-Indian relations and the forms of cultural contacts from the 6th century BC. The special conditions of these contacts are noted, which made the exchange of religious ideas and eschatological teachings between countries unlikely. Alternative sources of the doctrine of metempsychosis in Ancient Greece are considered, among which the internal transformation of the Greek religion and changes in the traditional ideas of the ancient Greeks about human and his spiritual basis are of primary importance.

Author Biography

Sergey N. Pozdnyakov, The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

PhD, Leading Specialist of the Department of Legal Support of Public Administration, Russian Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation (Bryansk branch),
Bryansk, Russia

References

Аристотель. 1976. Сочинения в четырех томах. Т. 1. Ред. В.Ф. Асмус. М., Мысль, 550 с.

Геродот. 1972. История: в 9-ти книгах. Пер. Г.А. Стратановского. Л., Наука, 600 с.

Гомер. 2000. Одиссея. Пер. В.А. Жуковского, М., Наука, 482 с.

Гомер. 2008. Илиада. Пер. H. И. Гнедича. СПб., Наука, 572 с.

Диоген Лаэртский. 2011. О жизни, учениях и изречениях знаменитых философов. Пер. М.Л. Гаспарова. М., ACT: Астрель, 570 с.

Еврипид. 1998 Трагедии. В 2-х т. Т. 1. Перев. с древнегреч. Ин. Анненского. М., Ладомир, Наука, 644 с.

Платон. 1990–1994. Собрание сочинений в 4 томах. Общ. ред. А.Ф. Лосева, В.Ф. Асмуса, А. А. Тахо-Годи. М., Мысль.

Помпоний Мела. 2017. Хорография. Под общей редакцией А.В. Подосинова. М., Русский фонд содействия образованию и науке, 509 с.

Упанишады. 1992. В 3-х книгах. Книга 1. Брихадараньяка Упанишада. Перевод, предисловие и комментарии А.Я. Сыркина. М., Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 243 с.

Андреев Ю.В. 2002. От Евразии к Европе. Крит и Эгейский мир в эпоху бронзы и раннего железа. СПб., Дмитрий Буланов, 862 с.

Жмудь Л.Я. 2012. Пифагор и ранние пифагорейцы. М., Русский Фонд Содействия Образованию и Науке, 445 с.

Лаптева М. Ю. 2009. У истоков древнегреческой цивилизации: Иония XI–VI вв. до н.э. СПб., ИЦ Гуманитарная Академия, 512 с.

Лебедев А.В. 2015. «Теогония» Эпименида Критского и происхождение орфико-пифагорейского учения о реинкарнации. В кн.: Индоевропейское языкознание и классическая филология – XIX. Чтения памяти И.М. Тронского. Материалы международной конференции, проходившей 22–24 июня 2015 г. СПб., Наука: 550–584.

Лосев А.Ф. 2005. Комментарии к диалогам Платона. Компиляция из четырехтомного издания диалогов Платона. Электронная книга. URL: http://psylib.org.ua/books/losew06/index.htm (дата обращения: 25 августа 2020)

Страбон. 1964. География. В 17 книгах. Перевод, статья и комментарии Г.А. Стратановского. М., Наука, 944 c.

Таронян Г.А. 2007. Древний Восток в античной и раннехристианской традиции (Индия, Китай, Юго-Восточная Азия). М., Ладомир, 642 c.

Трубецкой С.Н. 2003. Метафизика Древней Греции. М., Наука, 455 c.

Целлер Э. 1996. Очерк истории греческой философии. СПб., Алетейя, 294 с.

Шредер Л.Ю. 1888. Пифагор и индийцы. Журнал Министерства народного просвещения, 10–11, октябрь-ноябрь:1-48, 49-73.

Эберт Т. 2005. Сократ как пифагореец и анамнезис в диалоге Платона «Федон». СПб., изд. СПБГУ, 114 с.

Chattopadhyay A. 1968. Ancient Indian Dietary in the light of Caraka-Samhita. Indo-Asian Culture 17: 57–78.

Cherniss H.F. 1964. Aristotle's Criticism of Presocratic Philosophy. New York, Octagon Books, 418 р.

Brisson L. 2003. Platon, Pythagore et les Pythagoriciens, dans Platon, source des Présocratiques. exploration, éd. par M. Dixsaut et A. Brancacci, Histoire de la philosophie. Paris (Vrin): 21–46.

Bernabé A. 2013. Orphics and Pythagoreans: the Greek perspective. In: On Pythagoreanism. Edited by Gabriele Cornelli, Richard McKirahan, and Constantinos Macris. Berlin. De Gruyter: 117–152.

Bremmer J. 1983. The Early Greek Concept of the Soul. Princeton, NJ, Princeton University Press, 169 р.

Burkert W. 1972. Lore and Science in Ancient Pythagoreanism. Cambridge, Harvard University Press, 535 р.

Burkert W. 1985. Greek Religion. Cambridge, Harvard University Press, 493 р.

Burkert W. 1997. The Orientalizing revolution. Near Eastern Influence on Greek Culture in the Early Archaic Age. Cambridge, Harvard University Press, 226 р.

Huffman C. 2012. Pythagoreans. In: The continuum companion to Plato. Edited by Gerald A. Press. NY. London: 24–26.

Huffman C. 2008. Two Problems in Pythagoreanism. In: Patricia Curd and Daniel W. Graham (eds), Oxford, The Oxford Handbook of Presocratic Philosophy: 284–304.

Keith A.B. 1909. Pythagoras and the Doctrine of Transmigration. Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland, 41: 569–606.

Keith A.B. 1925. The Religion and Philosophy of the Veda and Upanishads. Vol. 2. London, Humphrey Milford Oxford University Press, 683 р.

Rawlinson H.G. 1916. Intercourse between India and the Western World from the Earliest Times to the Fall of Rome. Cambridge, University Press, 196 р.

Rоhde Е. 1925. Рsychе. The Cult of souls and Belief in immortality among the Greeks. London. Kegan Paul, Trench Trubner & Co., Ltd, 626 р.

Sedlar J.W. 1980. India and the Greek World: A Study in the Transmission of Culture. Totowa, New Jersey, Rowman and Littlefield, 381 р.

Jacolliot L. 1870. The Bible in India. Carleton, New York, 325 р.

Walker R.J. 1920. Euripidean fragments. London, Buens Gates & Washboukne Ltd, 66 р.


Abstract views: 153

Share

Published

2021-12-30

How to Cite

Pozdnyakov, S. N. (2021). Pythagoreanism and Indian Origins of Plato’s Eschatology. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 46(4), 619-629. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2021-46-4-619-629

Issue

Section

History of philosophy, social sciences and humanities