SMM (social media marketing) of social entrepreneurs’ ecological groups as a means of adaptation to crisis

Authors

  • Anna А. Atanasova Institute of Sociology of the Federal Center of Theoretical and Applied Sociology of the Russian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2021-46-2-239-249

Keywords:

ecological groups, social entrepreneurship, adaptation, self-isolation, uncertainty

Abstract

In the context of the COVID-19 pandemic, the environmental crisis has intensified, as evidenced by the reaction of large non-profit environmental organizations. The challenge facing society today is to preserve the environmental activities of social entrepreneurs and environmental activists as carriers of the function of environmental education through social media. Due to the lack of research on this issue, the author's goal is to prove that social media marketing (SMM) is a way to adapt to the crisis period. The results of the study confirmed that the problem of destruction of the ecological information space is solved through environmental education, and the function of environmental education is realized through the creation of content in environmental groups in social media. The author has proved that altruistic values in social media marketing are in priority to the promotion of goods and services, that is, over selfish values.

Author Biography

Anna А. Atanasova, Institute of Sociology of the Federal Center of Theoretical and Applied Sociology of the Russian Academy of Sciences

Junior Researcher, Risk and Disaster Sector

References

Драгунова И.В. 2017. Социальные медиа как коммуникационный канал интернет-маркетинга: дефиниция и эволюция развития. Вестник ВУиТ, 1: 1–11.

Ершов В.Е. 2015. Тенденции развития рекламной деятельности в социальных сетях. Вестник евразийской науки, 5 (30): 1–12.

Козырева П.М. 2011. Социальная адаптация населения России в постсоветский период. Социологические исследования, 6: 24–36. URL: https://www.isras.ru/files/File/Socis/2011-6/Kozyreva.pdf (дата обращения: 02 апреля 2020).

Мозговая А.В. 2020. Адаптация к рискам трансформационных процессов в российском обществе. Автореф. дис…. док. соц. наук. официальный портал ФНИСЦ РАН. URL: http://www.isras.ru/publ.html?id=7818 (дата обращения: 28 мая 2020).

Мозговая А.В., Шлыкова Е.В. 2014. Социальные ресурсы и адаптация к риску: выбор стратегии (на примере социальной общности в ситуации конкретного риска). Социологическая наука и социологическая практика, 4(8): 25–49.

Мозговая А.В., Шлыкова Е.В. 2019. Стиль жизни городской общности как ресурс адаптации к неопределенности среды. Научный результат. Социология и управление. 5(1): 52–69.

Мозговая А. В., Шлыкова Е. В. 2019. Адаптация к неопределенности среды: ресурсы жителей больших городов. Logos et Praxis, 18 (3): 124–130. Available at: https://doi.org/10.15688/lp.jvolsu.2019.3.13. (дата обращения 24.05.2021)

Музыкант В.Л. 2014. Опыт исследования SMM как вирусной стратегии в медийном пространстве. Вестник РУДН. Серия: Социология. 4: 75–85. URL:https://cyberleninka.ru/article/n/opyt-issledaniya-smm-kak-virusnoy-strategii-v-mediynom-prostranstve (дата обращения: 2 апреля 2020).

Чуйкова Л.Ю. 2012. Экологическое информационное пространство и его влияние на экологическое сознание. Астраханский вестник экологического образования. 2: 15–40. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ekologicheskoe-informatsionnoe-prostranstvo-i-ego-vliyanie-naekologicheskoe-soznanie (дата обращения: 2 апреля 2020).

Alter, S.K. 2007. Social Enterprise Typology. Virtue Ventures LLC: i-124. Available at: https://www.academia.edu/5249856/Social_Enterprise_Typology_Updated_November _27_20 (дата обращения: 29 января 2021).

Bornstein, D. 1998. Changing the world on Shoestring. The Atlantic. Available at: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1998/01/changing-the-world-on-a-shoestring/377042/ (дата обращения: 30 июля 2018).

Brinckerhof, P.C. 2009. Mission-based Management: Leading Your Not-for-Profit in the 21st Century. John Wiley & Sons. 320.

Leadbeater C. 1997. The rise of the social entrepreneur. Demos. 87.

Thompson, J., Alvy, G., Lees, A. 2000. Social entrepreneurship – a new look at the people and the potential. Management Decision, 38(5): 328-338. Available at: http://doi.org/10/11.08/00251740010340517 (дата обращения: 30 июля 2018).

Zahra, S., Gedajlovic, E., Neubaum, D., Shulman, J. 2009. A typology of Social Entrepreneurs: Motives, Search Processes and Ethical Challenges. Journal of Business Venturing, 24: 519–532.


Abstract views: 325

Share

Published

2021-06-30

How to Cite

AtanasovaA. А. (2021). SMM (social media marketing) of social entrepreneurs’ ecological groups as a means of adaptation to crisis. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 46(2), 239-249. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2021-46-2-239-249

Issue

Section

Sociology and social technologies