Information Activities of the Russian Orthodox Church in Secular Media (Based on Church Documents)
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-4-800-806Keywords:
Russian Orthodox Church, information activity, mass media, interaction, information policyAbstract
The mass media play an ever-increasing role in shaping public consciousness in relation to current events. Information flows are able not only to dictate the news agenda, but also to shape the audience's ‘necessary’ perception of certain events. The Russian Orthodox Church as an independent religious institution also possesses its own information resources aimed at solving the set tasks. Despite the significant information cluster, the Russian Orthodox Church keeps active interaction with secular media. Analysing church documents and scientific materials on the subject, it was determined that this cooperation consists not only in the promotion of Orthodox values among the audience, but also in radical changes in the information space itself. These changes are designed to reorient society away from the liberal mass-cult agenda and towards traditional ideals and values, without which it is impossible to achieve unity in society. The study also determined the significance of the Russian Orthodox Church interaction with secular media and formulated the principles on which this interaction is based.
Downloads
References
Список источников
Основные принципы отношения Русской Православной Церкви к инославию. URL: https://azbyka.ru/otechnik/dokumenty/osnovnye-printsipy-otnoshenija-russkoj-pravoslavnoj-tserkvi-k-inoslaviyu/ (дата обращения: 23.08.2024).
Основы социальной концепции Русской Православной Церкви. URL: https://azbyka.ru/otechnik/dokumenty/osnovy-sotsialnoj-kontseptsii-russkoj-pravoslavnoj-tserkvi/#source (дата обращения: 23.08.2024).
Синодальный отдел по взаимоотношениям Церкви с обществом и средствами массовой информации. URL: https://sinfo-mp.ru/obshhaya-informaciya (дата обращения: 04.09.2024).
Собрание документов Русской Православной Церкви. Т. 2, ч. 1: Деятельность Русской Православной Церкви. 2014. М., Издательство Московской Патриархии Русской Православной Церкви, 656 с.
Состоялась встреча В.Р. Легойды с руководителями уральских СМИ. URL: https://sinfo-mp.ru/sostoyalas-vstrecha-v-r-legojdy-s-rukovoditelyami-uralskih-smi.html (дата обращения: 04.09.2024).
Список литературы
Ермакова М. В. 2022. Особенности информационной политики Русской православной церкви. Каспийский регион: политика, экономика, культура, № 3 (72): 131-134.
Петрунин В.В. 2011. Церковь и средства массовой информации: проблема взаимоотношений. Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки: 294-297.
Устинович Е.С. 2021. Русская Православная Церковь: информационная деятельность в цифровую эпоху. Восемнадцатые Дамиановские чтения: Русская Православная Церковь и общество в истории России и Курского края. Курск: 24-28.
Щипков А.В. 2021. Дискурс ортодоксии. Описание идейного пространства современного русского православия. М., Издательство Московской Патриархии Русской Православной Церкви, 464 с.
Abstract views: 3
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.