Hegel about the philosophical need and the philosophical need of his time
On the 250th anniversary of Hegel's birth
DOI:
https://doi.org/10.18413/2712-746X-2020-45-3-400-410Keywords:
pricing market, nation state, philosophical field, homology, transcendentalism, scholastic fallacy, pluriversumAbstract
The author analyzes the social context and main lines of polemics of the intellectual field in which Hegel's first publication appeared. The sociogenetic method of analysis allows us to establish homologies between forces in social and economic space, on the one hand, and, on the other hand, in the space of contemporary to Hegel intellectual life, where the highest achievements of German classical philosophy were born. The formation of the world market and national European states as the institutional protection of the internal loci of commodity production gave rise to specific intellectual tasks, the successful solution of which is substantiated as an essential component of the preservation of the culture that opened the market and its success in the market game. Hegelian philosophy, starting with his first significant publications, appears in this context as the most relevant response to this request, the response which has become an essential moment of the civilizational breakthrough of a lagging culture. That was namely the well-understood by him philosophical need of his time.
Downloads
References
Бурдье П. 2016. О государстве. Курс лекций в Коллеж де Франс (1989–1992). Пер с франц. М., Дело. 720 с. (Bourdieu P. 2012. Sur l'État. Cours au Collège de France (1989-1992). Raisons d’AGIR Seuil).
Бурдье П. 2001 г. Практический смысл. Пер с франц. СПб., Алетейя, 562 с. (Bourdieu P. 1980. Le Sens pratique. Les Éditions de Minuit, Paris).
Бурдье П. 2019. Экономическая антропология. Курс лекций в Коллеж де Франс (1992–1993). Пер с франц. М., Изд. дом Дело РАНХиГС. 416 с (Bourdieu P. 2017. Anthropologie économique. Cours au Collège de France 1992-1993. Raisons d’AGIR Seuil)
Зомбарт В. 2005. Буржуа. К истории духовного развития современного экономического человека. Пер с нем. Санкт-Петербург, «ВЛАДИМИР ДАЛЬ». 639 с. (Sombart, Werner. 1913. Der Bourgeois. München und Leipzig: Duncker & Humblot)
Поланьи К. 2002. Великая трансформация: политические и экономические истоки нашего времени. Пер. c англ. СПб., Алетейя. 320 с. (Polanyi, K. 1944. The Great Transformation: The Political and Economic Origins of Our Time. New York: Farrar& Rinehart)
Поланьи К. 2007. О вере в экономический детерминизм. В кн.: «Великая трансформация» Карла Поланьи: прошлое, настоящее, будущее. Под общей ред. Р.М. Нуреева. Пер. с англ. М., ГУ-ВШЭ. 321с. (Polanyi K. 1947. On Belief inEconomic Determinism. Sociological Review, vol. 37, no. 1, pp. 96-112)
Поппер К. 1992. Открытое общество и его враги. Т. 2: Время лжепророков: Гегель, Маркс и другие оракулы. Пер. с англ. М., Феникс, Международный фонд «Культурная инициатива». 528 с. (Popper K.R. 1966. The Open Society And Its Enemy. Vol. 2. ROUTLEDGE and KEGAN PAUL London and Heniey)
Фегелин Э. 1973. О Гегеле – исследование чародейства. Отрывки из доклада на Первой Конференции Международного общества Изучения Времени, Обервольфах, 31 августа – 6
сентября 1969 года. Пер. с нем. ВОЛЬНОЕ СЛОВО Самиздат. Избранное. Документальная серия. Выпуск 9-10. ВЕЧЕ № 5. (Vögelin E. 1971. On Hegel — A Study in Sorcery. Studium Generale. Vol. 24 (1971), pp. 335-368)
Хайдеггер М. 1993. Вопрос о технике. Пер. с нем. В кн.: Хайдеггер М. Время и бытие. М., Республика, 447 с (Heidegger M. 1954. Die Frage nach der Technik// Die Künste im Technischen Zeitalter. München, Oldenbourg. рр.70-108).
Хайдеггер М. 1993. Что такое философия? Пер. с нем. // Вопросы философии. № 8. с.113-123. (Heidegger M. 1956. Was ist das - die Philosophie? Verlag Günter Neske, Pfulingen)
Элиас Н. 2001. О процессе цивилизации. Социогенетические и психогенетические исследования. Том 1. Изменения в поведении высшего слоя мирян в странах запада. Пер. с нем. СПб., Университетская книга, 336 с. (Elias N. 1939. Über den Prozeß der Zivilisation. Soziogenetische und psychogenetische Untersuchungen. Bd. 1: Wandlungen des Verhaltens in den westlichen Oberschichten des Abendlandes. Basel, Haus zum Falken).
Baumann Ch. 2018. Was Hegel an Authoritarian Thinker? Reading Hegel’s Philosophy of History on the Basis of his Metaphysics. Forthcoming in Archiv für Geschichte der Philosophie Vol. 2, 2021. (Submitted 11/2017; accepted for publication 9/2018). URL: https://www.academia.edu/38305339/Was_Hegel_an_Authoritarian_Thinker_Reading_Hegels_Philosophy_of_History_on_the_Bas is_of_his_Metaphysics (Accessed 18 of June)
Giladi P. 2017. Hegel, Analytic Philosophy’s Pharmakon. The European Legacy, 22:2, 185-198
Hegel G.W.F. 1981. Differenz des Fichteschen und Schellingschen Systems der Philosophie in Beziehung auf Reinholds Beytrage zur leichtern Obersicht des Zustands der Philosophie zu Anfang des neunzehnten jahrhunderts. Verlag Philipp Reclam jun. Lepzig
Redding Paul. 2010. The Possibility of German Idealism after Analytic Philosophy: McDowell, Brandom and Beyond. Postanalytic and Metacontinental: Crossing Philosophical Divides, ed. Jack Reinolds et al. New York: Continuum, 191–202
Redding Paul. 2019. Rethinking Sellars’ Myth of the Given: From the Epistemological to the Modal Relevance of Givenness in Kant and Hegel. International Journal of Philosophical Studies. Volume 27, 2019 - Issue 3: Hegel and Sellars. pp. 379-398
Serf W. 1977. Speculative Philosophy and Intellectual Intuition. An Introduction to Hegel‘s Essays. Hegel G.W.F. Faith & Knowledge. Translated by W. Serf and H.S. Harris. State University of New York Press, Albany
Abstract views: 715
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.