N.F. Fedorov and the Tradition of Russian Moral Philosophy

Authors

  • Evgenia V. Chernysheva Moscow State Institute of Culture

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-1-173-180

Keywords:

language of philosophy, Russian philosophy, N.F. Fedorov, axiology, catholicity, death, ethics, Russian culture

Abstract

The article is devoted to some important issues of Russian philosophy. The appeal to the figure of N. F. Fedorov is due, on the one hand, to the recent increased interest in the philosophy of Russian cosmism, and on the other, to the ongoing controversy about the originality of Russian philosophy. This controversy has been going on for almost two centuries since the time of P. Ya. Chaadaev. The article provides a comparative analysis of various philosophical traditions (antique, Western European and Russian). The idea is substantiated that the languages of philosophy are a reflection of national axiology, as a result of which the Russian tradition of philosophy appears mainly as a moral philosophy. The idea is substantiated that the figure of N. F. Fedorov is one of the most significant in terms of expressing the spirit of Russian moral philosophy. As a critic of speculative philosophy, "passive" Christianity and "unscrupulous" science, the thinker is the creator of an original moral project ("supramoralism"), in which duty is not only an ethical category, but also a synthesis of ethics, ontology, religion, art and social practice.

Author Biography

Evgenia V. Chernysheva, Moscow State Institute of Culture

PhD student, Department of Philosophy, Moscow State Institute of Culture,
Khimki, Russia.

References

Список источников

Аристотель. 1975. Метафизика. Т.1. М., Мысль, 551 с.

Бердяев Н.А. 1990. Русская идея. Основные проблемы русской мысли XIX века и начала XX века. О России и русской философской культуре. М., Наука: 43–272.

Бердяев Н.А. 2004. Пророчества Н.Ф. Федорова о войне. Бердяев Н.А. Мутные лики (Типы религиозной мысли в России). М., Канон+: 64-71.

Зеньковский В.В. 1991. История русской философии. Том I. Часть1. Ленинград, ЭГО, 222 с.

Ильин В.Н. 1960. Арфа Царя Давида в русской поэзии. Брюссель, Изд-во «Жизнь с Богом», 75 с.

Новгородцев П.И. 1995. Существо русского православного сознания. Сочинения. М., Раритет, 448 с.

Кожевников В.А. 2004. Николай Федорович Федоров. Н.Ф. Федоров: pro et contra. СПб., РХГА, Кн. 1: 231-352.

Лосский Н.О. 1991. Условия абсолютного добра: Основы этики; Характер русского народа. М., Политиздат, 368 с.

Чаадаев П.Я. 1898. Статьи и письма. М.: Современник, 623 с.

Шпет Г.Г. 1991. Очерк развития русской философии. Свердловск, Изд-во Урал. Ун-та, 592 с.

Федоров Н. Ф. Собр. соч.: В 4 т. М., 1995–1999.

Список литературы

Абрамов М.А. 2007. Русский космизм: идея единства культуры и многоплановая реальность. Автореферат дисс…ии на соискание уч. ст. доктора культурологии. Саранск. 47 с.

Артемьева Т.В. 1996. История метафизики в России XVIII века. СПб., Алетейя, 320 c.

Бачинин В.А. 2001. Достоевский: метафизика преступления: Худож. феноменология русского протомодерна. СПб., Изд-во С.-Петерб. ун-та, 407 с.

Громов М.Н., Козлов Н.С. 1990. Русская философская мысль X–XVII веков. М., Изд-во МГУ, 288 с.

Гусейнов А.А., Иррлитц Г. 1987. Краткая история этики. М., Мысль, 589 с.

Замалеев А.Ф. 1995. Фазисы русской нравственности. Смысл жизни в русской философии. Конец XIX – начало XX века. СПб., Наука: 15–17.

Меденица В. 2022. Всеобщее спасение. Три лика одной идеи: Федоров, Достоевский, Соловьев. Философ общего дела: Материалы международных науч. чт. памяти Н. Ф. Федорова. М., ГБУК г. Москвы: 186–201.

Назаров В.Н. 2006. История русской этики. М., Гардарики, 319 с.

Пастернак Л.О. 2008. Н.Ф. Федоров. Н.Ф. Федоров: pro et contra: в 2 кн. Книга первая. СПб., РХГА: 225–227.


Abstract views: 32

Share

Published

2024-03-30

How to Cite

Chernysheva, E. V. (2024). N.F. Fedorov and the Tradition of Russian Moral Philosophy. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 49(1), 173-180. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2024-49-1-173-180

Issue

Section

Thesis