Manipulation As a Social Phenomenon

Authors

  • Evgeniya V. Avdeenko Voronezh State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-3-580-590

Keywords:

manipulation, mass manipulation, social behavior, power, influence, behavior management, prescription, efficiency of society

Abstract

Since the beginning of the 21st century, due to large-scale informatization and digitalization of modern society, manipulation technologies have undergone great changes. There is a large number of studies on the technologies and characteristics of mass manipulation, however most of them highlight an unambiguously negative mode of manipulation, while positive connotations are not taken into account or devalued. In this regard, the purpose of the study is to formulate a definition of social manipulation, taking into account its characteristics, to determine the significant aspects of mass manipulation in the context of the development of modern society. The research methodology is based on system-functional, comparative, existential-phenomenological approaches. For the first time, the focus of the analysis is social characteristics that actualize and transform theories and practices of mass manipulation in modern society. The key functions, technologies and tasks of manipulation in various spheres of public life, including political ones, are considered. The author pays attention to the fact that by depriving an individual of existential freedom and creating new risks, manipulation at the same time can create conditions for development for each member and society. It is concluded that manipulation can act as a means of structuring the social space, which increases the efficiency of the activity of the subject of manipulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evgeniya V. Avdeenko, Voronezh State Technical University

Candidate of Philosophical Sciences, Docent of Philosophy, Sociology and History Department, Voronezh State Technical University, Voronezh, Russia.

References

Список источников

Кара-Мурза С.Г. 2000. Манипуляция сознанием. М., Эксмо, 864 с.

Кара-Мурза С.Г. 2009. Власть манипуляции. М., Академический проект, 380 с.

Кара-Мурза С.Г. 2011. Манипуляции продолжаются. Стратегия разрухи. М., Алгоритм, 352 с.

Кара-Мурза С.Г. 2015. Манипуляция сознанием. Век XXI. М., Алгоритм, 464 с.

Соловьев А.И. 2000. Политология: Политическая теория, политические технологии. Учебник для студентов вузов. М., Аспект Пресс, 559 с.

Список литературы

Алексеев А.П., Алексеева И.Ю. 2021. Цифровизация и когнитивные войны. Философия и общество, 4(101): 39-51.

Бибикова М.Р. 2021. Интернет-мемы как инструмент soft-power - технологии миромоделирования современной молодежи. Политическая лингвистика, 5(89): 116–121.

Биндас Д.В. 2023. Философская парадигма информационной войны и обеспечения медиабезопасности. Дис. … канд. филос. наук. М., 186 с.

Борецкий Р.В. 1998. В бермудском треугольнике ТВ. М., Икар, 202 с.

Вебер М. 2016. Хозяйство и общество: очерки понимающей социологии: В 4-х т. Том 1. Социология. М., Изд. дом Высшей школы экономики, 445 с.

Володенков С.В. 2012. Современная политическая коммуникация как инструмент манипулирования общественным сознанием. Вестник Московского университета. Серия 12. Политические науки, 5: 89–103.

Доценко Е.Л. 1997. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. М., МГУ, 344 с.

Колесникова Г.И. 2009. Социальный механизм манипуляции власти. Автореф. дис. … доктора филос. наук. Ростов-на-Дону, 54 с.

Ортега-и-Гассет Х. 1991. Восстание масс. Пер. c исп. А.М. Гелескула. В кн.: Эстетика. Философия культуры. М., Искусство: 309–349.

Пушкарева Г.В. 2002. Политический менеджмент. М., Дело, 400 с.

Пую Ю.В. 2010. Социально-философские основания антропологии манипулирования. Автореф. дис. … доктора филос. наук. Санкт-Петербург, 44 с.

Пую Ю.В. Тюхова И.С. 2017. Мистерия праздника как средство манипулирования общественным сознанием. Идеи и Идеалы, 4(34), 2: 28–33.

Римский В.Л. 2022. Мемы в информационной войне. Актуальные проблемы современной России: психология, педагогика, экономика, управление и право, 8: 439–443.

Руденко А.М., Шестаков Ю.А. 2015. Проблема манипуляции массовым сознанием как фактор дестабилизации информационной безопасности современного российского общества. Молодой ученый, 14: 635–638.

Сергеева З.Н. 2010. К вопросу об экспликации содержания понятия «социальное манипулирование». Идеи и идеалы, 2(4): 107–115.

Франке Г. 1964. Манипулируемый человек .М., Политиздат, 362 с.

Цуладзе А.М. 1999. Политические манипуляции или Покорение толпы. М., Книжный дом «Университет», 144 с.

Черников М.В., Авдеенко Е.В. 2023. Манипуляция как инструмент пропаганды. KANT, 2 (47):

–251.

Шиллер Г. 1980. Манипуляторы сознанием. Пер. с англ. Москва, Мысль, 326 с.

Dijk, Teun A. van. 2006. Discourse and manipulation. Discourse and Society, 17(2): 359–383.

Fromm E. 1941. Escape From Freedom. New-York, Farrar & Rinehart, 257 p.

Kahneman D. 2011. Thinking, Fast and Slow. New-York, Farrar, Straus and Giroux, 542 p.

Riker W.H. 1986. The Art of Political Manipulation. New Haven, Yale University Press. 153 p.


Abstract views: 128

Share

Published

2023-09-30

How to Cite

Avdeenko, E. V. (2023). Manipulation As a Social Phenomenon. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 48(3), 580-590. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-3-580-590

Issue

Section

Human. Culture. Society. Morality