The Role of Carriers of Knowledge About Canon Law in the Genesis of Public Legal Education in Russia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-2-277-284

Keywords:

canon law, church law, the system of church law, spiritual education, Kiev Theological Academy, history of law

Abstract

Legal science has undergone many changes and influences throughout the history of the formation of higher education in Russia. The scientific array of jurisprudence was created on the basis of the complex impact of historical, humanitarian, ethical knowledge. However, the fact of the influence of domestic experts in the field of canon law on the development of legal education in Russia has not been sufficiently studied. The purpose of this article is to identify the specifics of the impact of Eastern Christian ethics and the canonical law of the Russian Orthodox Church on the state of the domestic legal system. As a result of the study, lexical penetration was revealed, reflecting the professional linguistic unity in the genesis of both branches of legal education; the intersection of source arrays; mutual penetration of educational and methodological provisions of teaching; teaching by the teaching staff of ecclesiastical theological educational institutions in state imperial universities, lyceums and law schools (and vice versa).

Author Biography

Vladislav V. Bagan, Smolensk Orthodox Theological Seminary Smolensk Diocese of the Russian Orthodox Church

Priest, candidate of theology, candidate of legal sciences, lecturer at the department of theological and church-historical disciplines, Smolensk Theological Seminary,
Smolensk, Russia

References

Баган В. В, иерей. 2022. Генезис и онтология канонического права Православной Церкви: научно-теологическое и научно-юридическое исследование. Москва – Смоленск, Свиток, 364 с.

Боровой Д. Д. 2004. Каноническое (церковное) право как нормативная система социально-правового регулирования. Ставрополь, Ставроп. гос. ун-т, 178 с.

Дорская, А. А. 2008. Церковное право в системе права Российской империи конца ХУІІІ – начала ХХ вв. Москва, Российский государственный социальный университет, 402 с.

Исидор (Тупикин), митр. 2022. Церковное каноническое право и право государственное: сопряжения, пересечения, взаимные влияния: Научно-теологическое и научно-юридическое исследование. Москва – Смоленск, Свиток, 144 с.

Сухова Н. Ю 2006. Высшая духовная школа: проблемы и реформы (вторая половина XIX века). Москва, ПСТГУ, 658 с.

Сухова Н.Ю. 2012. Церковное право в православных духовных академиях России: проблемы и традиции. Религии мира. История и современность, 210: 346–368.

Томсинов В.А. 2011. Юридическое образование и юриспруденция в России в первой трети XIX века. Москва: Зерцало-М, 280 с.

Томсинов В.А. 2012. Юридическое образование и юриспруденция в России в XVIII столетии. М., Зерцало-М, 232 с.

Томсинов В.А. 2013. Юридическое образование и юриспруденция в России в эпоху «великих реформ» (60-е – начало 80-х гг. XIX в.). М., Зерцало-М, 300 с.

Томсинов В.А. 2015. Юридическое образование и юриспруденция в России во второй трети XIX века. Москва: Зерцало-М, 352 с.


Abstract views: 44

Share

Published

2023-06-30

How to Cite

Bagan, V. V. (2023). The Role of Carriers of Knowledge About Canon Law in the Genesis of Public Legal Education in Russia. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 48(2), 277-284. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-2-277-284

Issue

Section

Theoretical and historical legal sciences