Sobornost and the Public in the Philosophy of Vladimir Solovyov
DOI:
https://doi.org/10.52575/2712-746X-2023-48-1-5-13Keywords:
vseedinstvo, sobornost, dialectics, public, solidarity, normal society, free communalityAbstract
The category of conciliarity is currently gaining relevance in connection with the declaration of universally valid ideals, the need for their meaningful content and conceptualization. Sobornost is considered as the basis of traditional values, which are postulated in modern society as the goals of activity, personal and social development. In this regard, it is important to define the ontology of sobornost, the meaning of which in the philosophy of V. Solovyov expands beyond the limits of exclusive ecclesiasticism and is seen as a reflection of sobornost in the public. Through the application of the dialectical method, which is immanent in Solovyov's texts, we have revealed that the church community, the secular community, and the church-secular community at their core contain the conciliar principle. A person in his activity realizes sobornost in the public. In the Solovyov texts there are such dialectical stages of the disclosure of concord as its realization in the church community. Conciliarity is preserved at the level of the secular public, where the eternal principles referred to the absolute sphere are defined in a contradictory meaning. The present reality is a stage, a step on the way to the eternally existing, to what should be, or conciliarity in the church-secular community, which Vl. Solovyov calls "normal society", free community, solidarity.
Acknowledgements: The study was performed with financial support from the Russian Foundation for Basic Research, as part of a research project No. 21-011-44127 “Interaction of secular and religious worldviews as a theological problem: social risks, challenges of digitalization and the foundations of civil dialogue”
Downloads
References
Акулинин В.Н. 1990. Философия всеединства: От В.С. Соловьева к П.А. Флоренскому. Новосибирск: Наука. Сиб. отд-ние, 158 с.
Антонов К.М. 2004. Концепт религиозного обращения в философии Вл. Соловьева. Вестник Православного Свято-Тихоновского богословского института, 2: 159–189.
Бессчетнова Е.В. 2021. Идея церкви как наилучшего общественного устройства: Ф.М. Достоевский и Вл. С. Соловьев. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Философия, 25(1): 34–43.
Булгаков С.Н. 2008. Два града: исследования о природе общественных идеалов. Москва, Астрель, 783 с.
Лосев А.Ф. 2009. Владимир Соловьев и его время. М., Молодая Гвардия, 617 с.
Орлов М.О. 2008. Место и роль религии в глобальных процессах современности. Власть. 4: 91–94.
Рожков В.П. 2009. Методологические основания "нового религиозного сознания" в философии В.С. Соловьева. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика, 9(4): 26–31.
Русская идея. 1992. М., Республика, 496 с.
Сидорин В.В. 2012. Интерпретация диалектики Гегеля в «Оправдании добра» В.С. Соловьёва. Соловьевские исследования, 33(1): 140–151.
Сидорин В.В. 2014. В.С. Соловьев и Г.В.Ф. Гегель: диалектические аспекты "Философских начал цельного знания". Соловьевские исследования, 2(42): 67–80.
Соловьев В.C. 2012а. Оправдание добра. М., Институт русской цивилизации, Алгоритм, 656 с.
Соловьев В.С. 1988. Сочинения в 2 т. Т. 2. М., Мысль, 824 с.
Соловьев В.С. 1989. Сочинения в 2 т. Т. 2. М., Издательство «Правда», 736 с.
Соловьев В.С. 2012б. Критика отвлеченных начал. М., Директ-Медиа, 474 с.
Соловьев В.С. 2012в. Россия и вселенская церковь. Русская идея. Талмуд и новейшая полемическая литература о нем в Австрии и Германии. М., Директ-Медиа, 346 с.
Франк С.Л. 2016. Реальность и человек. Метафизика человеческого бытия. Москва, Директ-Медиа, 389 с.
Dahm H. 2011. Vladimir Solovyev and Max Scheler: Attempt at a Comparative Interpretation. Springer, 34: 321.
Goršak B. 2021. Same Four-Fold Structure of Sobornost and Christian Trilateral Situation Ethics. Res novae, 6: 7–26.
Kline G.L. 1974.Hegel and Solovyov. O’Malley J.J., Algozin K.W., Weiss F.G., editors. Hegel and the History of Philosophy. Springer, Dordrecht: 159–170.
Kojève A. 2018. The Religious Metaphysics of Vladimir Solovyov. In: The Religious Metaphysics of Vladimir Solovyov. Palgrave Pivot, Cham: 15–49.
Posacki Aleksander. 2021.„Sobornost’” jako idealny model „solidarności mistycznej” w kulturze rosyjskiej Is part of: Solidarność: człowiek w sieci zależności społecznych, pod redkcją Jarosława Jagiełły i Karoliny Tytko. Kraków, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydawnictwo Naukowe, 203-214.
Abstract views: 301
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.