Social Technologies of Self-development of First-year Students in the Period of Adaptation to a New Social Environment

Authors

  • Yuri V. Shmarion Tyan-Shan Lipetsk State Pedagogical University
  • Anton P. Volkov S.S. Semenov-Tyan-Shansky Lipetsk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-2-199-209

Keywords:

self-development of students, social management, social technologies of self-development

Abstract

Being in the dynamic process of transition from one educational environment (school) to another (university), students, for objective reasons, cannot identify the parameters and factors that determine the key characteristics of optimal self-development. In this situation, a positive solution to the student's self-development conditions should be provided by the author's innovative social technologies created on a scientific basis, developed by the student himself, and he himself is the executor of this technology. In this regard, this paper presents the results of a study of the social portrait of first-year students during the adaptation period, which served as the basis for the development of social technologies for students' self-development. In collecting empirical data, the method of questionnaire survey, work with documents, and interviewing were used. The authors have developed a two-circuit system of social management of the students' self-development process and a social technology that implements the management cycle of the student's self-development process. A cyclic algorithm is proposed that implements the management cycle with a set of enlarged socio-technological procedures.

Author Biographies

Yuri V. Shmarion, Tyan-Shan Lipetsk State Pedagogical University

Professor of the Department of Sociology and Management, Semenov-Tyan-Shan Lipetsk State Pedagogical University, Lipetsk, Russia.

Anton P. Volkov, S.S. Semenov-Tyan-Shansky Lipetsk State Pedagogical University

Master's student, Semenov-Tyan-Shan Lipetsk State Pedagogical University, Lipetsk, Russia.

References

Азими Сайедамин. 2017. Дистанционные образовательные технологии как средство саморазвития студентов. URL: https://www.dissercat.com/content/distantsionnye-obrazovatelnye-tekhnologii-kak-sredstvo-samorazvitiya-studentov (дата обращения: 23.03.2022).

Валеева Н.Ш., Фролова Ф.Ф. 2019. Компетенция профессионального саморазвития: сущность и формирование у студентов. М., РУСАЙНС, 120 с.

Васильева Г.Ф. 2018. Дорожная карта студента-первокурсника как технология развития и саморазвития в условиях университетского образования. В кн.: Актуальные проблемы развития личности в современном обществе

материалы международной научно-практической конференции. Изд. Псковский государственный университет, 79–83.

Вялых В.В., Неволина В.В. 2015. Проблема саморазвития личности в свете философского осмысления. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Грамота, 12: 36–38. URL: www.gramota.net/materials/3/2015/12-3/ (дата обращения: 23.03.2022).

Гаранина Ж.Г. 2020. Мотивация профессионального саморазвития студентов вуза, использующих дистанционные образовательные технологии. Вестник донецкого национального университета. Серия Д: филология и психология, 1: 133–137.

Зонис М.М., Казин Ф.А., Мальчукова А.Л., Оленина Е.В., Причисленко А.Г. 2016. Жизненная навигация: технологии саморазвития личности студента в процессе обучения в вузе. СПб., Университет ИТМО, 109 с.

Исаева М.Р., Сайдалиева М.Р. 2017. Технологии саморазвития личности. European research, 5(28). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tehnologii-samorazvitiya-lichnosti (дата обращения: 05.03.2022).

Мокерова Ю.В. 2006. Противоречия становления потребности саморазвития личности в современных условиях: социологический анализ. Автореф. дисс. … канд. социол. наук. Екатеринбург.

Огнев А.С. 2013. Персональный навигатор. Рабочая тетрадь. МГГУ им. Шолохова, 110 с.

Орлова И.Б. 2019. Социальные технологии: учебное пособие для бакалавриата и магистратуры. М., Издательство Юрайт, 174 с. URL: https://urait.ru/bcode/431592 (дата обращения: 23.03.2022).

Ульянова, Л.И. 2015. Самосовершенствование студента — залог успешной творческой профессиональной деятельности в будущем. В кн.: Проблемы и перспективы развития образования. Материалы VI Междунар. науч. конф. Пермь, Меркурий, 242–245. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/149/7625/ (дата обращения: 23.03.2022).

Шамсутдинова Т.М. 2013. Формирование профессиональных компетенций студентов в контексте информатизации высшего образования. URL: https://openedu.rea.ru/jour/article/viewFile/229/233 (дата обращения: 23.03.2022).

Rokich's method "Value orientations": the pros and cons URL: https://ilovevaquero.com/samosovershenstvovanie/102025-metodika-rokicha-cennostnye-orientacii-plyusy-i-minusy.html (дата обращения: 25.04.2022).

Wheel of life tool of Paul J. Mayer. Examples and Instructions. URL: https://www.lifecoach-directory.org.uk/content/wheel-of-life-tool.html (дата обращения: 25.04.2022).

Caroline Arnold. Small Move, Big Change: Using Microresolutions to Transform Your Life Permanently. URL: https://www.amazon.com/Small-Move-Big-Change-Microresolutions/dp/0143126164 (дата обращения: 25.04.2022).

Personal Well-Being Centre. URL: https://www.personalwellbeingcentre.org (дата обращения: 24.03.2022).

Positive Psychology Center. URL: https://ppc.sas.upenn.edu/services/penn-resilience-training (дата обращения: 24.03.2022).


Abstract views: 125

Share

Published

2022-07-04

How to Cite

Shmarion, Y. V., & Volkov, A. P. (2022). Social Technologies of Self-development of First-year Students in the Period of Adaptation to a New Social Environment. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 47(2), 199-209. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-2-199-209

Issue

Section

Sociology and social technologies