Optimization of Sociological Research in the Regions (On the Example of the Tver Region)

Authors

  • Alexandra V. Vaisburg Tver State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-2-190-198

Keywords:

sociological research, research in the regions, market, sociologist, customer, region, Internet research, pandemic, COVID-19

Abstract

The pandemic period significantly affected all spheres of human activity and significantly restructured the market of sociological research, changed the principles, methodology and methods of research. Due to the spontaneity of this transition, the innovative aspects of sociologists' activities to optimize research in the regions during this period of time have remained poorly studied. The purpose of this study is to analyze the main ways to optimize the implementation of applied research for regional research agencies. This analysis is based on the generalization of the experience of research agencies, the classification of expert opinions, as well as the practical experience of the author, observations within the Tver region. As a result of the study, the possibilities of changes in the volume, structure and geography of the sample population and the use of UX studies were revealed. The problems and prospects of using new research methods are identified: online interviews and focus groups, Big Data, mobile surveys, interviewer bots, Agile UX, design thinking. The possibilities of using various resources of the customer, reducing the time of research, overcoming various force majeure circumstances are described. The possibilities of solving the problem of team selection by organizing remote work from different regions of Russia are described. The obtained research results allow us to adjust the work of the sociological industry, using the proposed ways to optimize research in accordance with the requirements of the new reality. The results of the study open up a new theoretical direction in the study of the problems of conducting sociological research during the pandemic.

Author Biography

Alexandra V. Vaisburg, Tver State Technical University

PhD (Sociology), Associate Professor, Associate Professor of the Department of Sociology and Social Technologies of the Tver State Technical University, Tver, Russia.

References

Касаткина Н.П., Федосеева М.В. Особенности проведения социологических исследований в период пандемии: кейс массового пороса населения URL: http://ncsem.e-mordovia.ru/index.php/analytics/expert-comment/item/135-osobennosti-provedeniya-sotsiologicheskikh-issledovanij-v-period-pandemii-kejs-massovogo-oprosa-naseleniya (Дата обращения 09.08.2021).

Кормушина Ю.К. Проект "РИК-2018" как коллаборативный проект сообществ региональных исследователей общественного мнения В кн.: VIII Грушинская социологическая конференция "Социолог 2.0: трансформация профессии" URL: https://wciom.ru/fileadmin/file/nauka/grusha2018/prez/ plen_shashkin.pdf (Дата обращения 05.05.2020).

Стешин Д.А. Русские деревни умирают молча URL: https://www.vologda.kp.ru/daily/26927.4/3977151/ (Дата обращения 01.12.2019.)

Фирсов А., Макушева М. Вызовы для социологов. Игроки и тренды российского рынка прикладных социологических исследований. Ведомости 7.09.2020 URL: https:// www. vedomosti.ru/society/articles/2020/09/07/838944-vizovi-sotsiologov (Дата обращения: 26.11.2021).

Bryant R., Knight D.M. 2019. The Anthropology of the Future. Cambridge: Cambridge University Press. Expires 2nd December

The State of AI in Market Research 2021. N.Y.: Remesh URL: https://helio.remesh.ai/the-state-of-ai-in-market-research-2021 (Дата обращения 10.08.2021).

Бирюкова С.С. 2021. Новые кадры для новой индустрии. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 1: 30–36

Гежа В.Н., Меньшиков И.С., Меньшикова О.Р., Седуш А.О., Яминов Р.И. 2020. Использование лабораторных экспериментов для изучения поведения людей во время пандемии. National Congress on Cognitive Research, Artificial Intelligence and Neuroinformatics, 4: 67–87.

Нестик Т.А., Седова Н.Н., Климанова Е.Г. 2021. Будущее исследовательской индустрии: от конкуренции за бюджеты к поиску партнеров. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 1: 368–386.

Ткачев О.В. 2012. Онлайн-исследования для офлайн-брендов. Онлайн исследования в России 3.0. Под редакцией А.В. Шашкина, И.Ф. Девятко, С.Г. Давыдова. М.: издательский дом "Кодекс": 239–249.

Холявин А.О. 2020. Социальное бездействие на ранних этапах пандемии COVID-19. Социологические исследования, 11: 139-148. DOI: 10.31857/S013216250010722-7

Цветкова А.Г. 2020. Пандемия и поведение россиян: социологический срез. Вестник РГГУ. Серия "Философия. Социология. Искусствоведение": 72–82. DOI: 10.28995/2073-6401-2020-4-72-81

Черкашина А.А. 2021. Исследования в Digital: рыночная ситуация, вызовы, возможности. Индустриальный форсайт "Будущее исследовательской индустрии" 2020-2021: сборник. М., ВЦИОМ: 50–65

Ярмак О.В., Страшко Е.В., Шкайдерова Т.В. 2020. Реакция на пандемию Covid-19 интернет-аудиторий Москвы, Санкт-Петербурга и Севастополя (по материалам медиа-аналитического исследования). Вестник Института социологии. 11, 3: 121–142. DOI: 10.19181/vis.2020.11.3.666

Cluley R., Green W., Ower R. 2020. The Changing Role of the Marketing Researcher in the Age of Digital Technology: Practitioner Perspectives on the Digitization of Marketing Research. International Journal of Market Research. 62, 1: 27–24. DOI: 10/1177/1470785319865129

Au A. 2018. Sociology and Science: The Making of a Social Scientific Method. The American Sociologist, 49: 98–115. DOI: 10.1007/s12108-017-9348-y.

Beckert J., Suckert L. 2020. The Future as a Social Fact. The Analysis of Perceptions of the Future in Sociology. Poetics, 22: 314–327. DOI: 10.1016/j.poetic

Chen J., Wu C., Cai S., Torabi M. 2019. Contemporary Theory and Practice of Survey Sampling: A Celebration of Research Contributions of J. N. K. Rao. International Statistical Review. 87, S1 : 1-2. DOI: 10.1111/insr.12312.

Flick U. 2011. Mixing Methods, Triangulation, and Integrated Research. Qualitative Inquiry and Global Crises.132, 1 : 1–79. DOI: 10.4324/9781315421612-7.

Schwemmer C., Wieczorek O. 2020. The Methodological Divide of Sociology: Evidence from Two Decades of Journal Publications. Sociology. 54, 1: 3–21. DOI: 10.1177/0038038519853146.


Abstract views: 128

Share

Published

2022-07-04

How to Cite

Vaisburg, A. V. (2022). Optimization of Sociological Research in the Regions (On the Example of the Tver Region). NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 47(2), 190-198. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2022-47-2-190-198

Issue

Section

Sociology and social technologies