One Aspect of Epistemological Modesty

Authors

  • Valeriy N. Finogentov N.V. Parahin Orel State Agrarian University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2021-46-4-630-639

Keywords:

universal knowledge, a manifold infinite (inexhaustible) universe, I. Kant's apriorism, G. Hegel's panlogism, dialectical materialism, boundless extrapolation

Abstract

The article discusses one, but very significant, aspect of the position of epistemological modesty. Namely, it is demonstrated that the claim of humanity to possess universal and necessary knowledge, expressed by the corresponding universal and necessary judgments, is, in fact, unfounded. This is achieved through a critical analysis of the positions of those philosophers and representatives of fundamental science who are convinced of the achievability of such – universal – knowledge. The implementation of the corresponding analysis of the a prioriism of I. Kant, panlogism of G. Hegel, the rationalistic version of Christian theism, dialectical materialism and the position of those representatives of fundamental science who hoped for universal knowledge on the way of unlimited extrapolation of existing scientific knowledge, shows that their attempts to justify the possibility of achieving universal knowledge by humanity are based on postulative (unsubstantiated) imposing very strict restrictions on reality. The rejection of such rigid and unjustified ontological restrictions is tantamount to a transition to the position of epistemological modesty and the rejection of hopes for the acquisition of universal and necessary knowledge.

Author Biography

Valeriy N. Finogentov, N.V. Parahin Orel State Agrarian University

Doctor of Philosophy, Professor, Head of the Department of Humanities, N.V. Parakhina Oryol State Agrarian University,
Oryol, Russia

References

Алексеев П.В., Панин А.В. 2003. Философия. М., Проспект, 608 с.

Альберт Х. 2003. Трактат о критическом разуме. М., Едиториал УРСС, 263 с.

Вайнберг С. 2000. Первые три минуты: Современный взгляд на происхождение Вселенной. Москва – Ижевск, Издательство РХД, 272 с.

Виленкин А. 2011. Мир многих миров: Физики в поисках параллельных вселенных. М., Астрель, Corpus, 303 с.

Гегель Г. 1974. Энциклопедия философских наук. Т. 1. М., Мысль, 452 с.

Гегель Г. 1998. Наука логики. М., Мысль, 1067 с.

Грин Б. 2008. Элегантная Вселенная: Суперструны, скрытые размерности и поиски окончательной теории. М., ЛКИ, 432 с.

Ильенков Э.В. 1960. Всеобщее. В кн.: Философская энциклопедия. Т. 1. М., Советская энциклопедия: 301–303.

Кант И. 1994. Критика чистого разума. М., Мысль, 591 с.

Орлов В.В. 2012. Основы философии. Общая философия. Пермь, Издательство ПГУ, 377 с.

Пенроуз Р. 2020. Мода, вера, фантазия и новая физика Вселенной. СПб., Питер, 512 с.

Поппер К.Р. 2004. Предположения и опровержения: Рост научного знания. М., ООО «Издательство АСТ», 638 с.

Репперт В. 2014. Аргумент от разума. В кн.: Новое естественное богословие. М., Издательство ББИ: 411–466.

Смолин Л. 2014. Возвращение времени: от античной космологии к космологии будущего. М., Corpus (АСТ), 377 с.

Солопов Е.Ф. 2001. Философия. Предмет и логика философии. Истоки диалектики и метафизики. М., Высший институт управления, 111 с.

Тегмарк М. 2017. Наша математическая Вселенная. В поисках фундаментальной природы реальности. М., Corpus (АСТ), 592 с.

Финогентов В.Н. 2018. О гносеологической скромности. Наука. Культура. Искусство, 2 (18): 63–75.

Финогентов В.Н. 2020. К онтологии неисчерпаемого универсума. Орёл, Издательство «Картуш», 264 с.


Abstract views: 107

Share

Published

2021-12-30

How to Cite

Finogentov, V. N. (2021). One Aspect of Epistemological Modesty. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 46(4), 630-639. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2021-46-4-630-639

Issue

Section

Logic, methodology and philosophy of science