Representations of death in the movie horror

Authors

  • Mikhail А. Antipov Penza Theological Seminary of Penza Diocese of the Russian Orthodox Church

DOI:

https://doi.org/10.52575/2712-746X-2021-46-2-298-307

Keywords:

movie horror, monster, consciousness, death, violence, fear, psychoanalysis, cognitivism, semiotics

Abstract

The problem that served as an excuse for writing this article is of interest both for modern philosophy and for psychology. In the way members of modern society perceive horror films, cognitive attitudes toward life and death are refracted. The influence of film horror as an element of mass culture is subject to a wide audience. Despite mass thanatophobia, scenes of violence and death in cinema horror are of interest to viewers. The purpose of the study is to analyze the effect of the cinema-horror on consciousness through screen images of death. Methods and approaches: comparative, semiotic, sociophenomenological, psychoanalytic. Death as a result of violent actions of a monster (monsters) or irresistible supernatural dark forces is an indispensable element of a movie horror. Despite the horror and disgust that can cause certain scenes from horror films, they attract a certain part of the mass audience. This can be explained by the unconscious attraction to death, the desire to compensate for the fear of one's own withdrawal, the craving for the unknown and the mysterious, the desire to escape from the monotonous and boring routine and routine. The presence of death on the screen can unobtrusively contribute to the formation of a more adequate attitude to this phenomenon, consisting in its acceptance as natural and inevitable.

Author Biography

Mikhail А. Antipov, Penza Theological Seminary of Penza Diocese of the Russian Orthodox Church

PhD, Associate Professor, Department of Church History and Philosophy

References

Вуд Р. 2018. Ужасы: возвращение вытесненного. Электронная статья. URL: http://www.russ.ru/pole/Uzhasy-vozvraschenie-vytesnennogo (Дата обращения: 23 мая 2019).

Гроф С., Хэлифакс Дж. 2003. Человек перед лицом смерти. Пер. с англ. М., ООО «Издательство АСТ», 239. (S. Grof, J. Halifax 1977. The Human encounter with death. E. P. Dutton, 240.).

Камю А. 1989. Миф о Сизифе. Эссе об абсурде. В кн.: Сумерки богов. Ф. Ницше, З. Фрейд, Э. Фромм и др. М., Политиздат: 222–318.

Кэролл Н. 2018. Парадоксы ужаса. Электронная статья. URL: http://www.russ.ru/pole/Paradoksy-uzhasa (Дата обращения: 23 мая 2019).

Лотман Ю.М. 1973. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин, Ээсти Раамат, 78 с.

Тюдор Э. 2018. Специфические удовольствия от популярного жанра. Электронная статья. URL: http://www.russ.ru/pole/Specificheskie-udovol-stviya-ot-populyarnogo-zhanra (Дата обращения: 23 мая 2019).

Фрейд З. 2017. Я и оно. Пер. с нем. М., Эксмо–Пресс, Фолио, 864. (Freud S. 2010. Das Ich und das Es. MARIXVERLAG, 352.).

Фромм Э. 2006. Анатомия человеческой деструктивности. Пер. с англ. М., Хранитель, АСТ, АСТ Москва, Мидгард, 624 с. (Fromm E. 1992. The anatomy of human destructiveness. Holt Paperbacks; Revised and Rev edition, 576 р.).

Фромм Э. 2006. Человек для себя. Пер. с англ. М., АСТ: АСТ МОСКВА: ХРАНИТЕЛЬ, 314 с. (Fromm E. 1990. Man for himself: An Inquiry into the Psychology of Ethics. Holt Paperbacks, 272 р).

Хайдеггер М. 2015. Бытие и время. Пер. с нем. М., Академический проект, 460. (Martin Heidegger 2006. Sein und Zeit. De Gruyter, 458.).

Эко. У. 1998. Отсутствующая структура. Введение в семиологию Пер. с итал. СПБ., ТОО ТК «Петрополис», 432 с. (Eco U. 1968. La struttura assente: Introduzione alla ricerca semiologica. Milano: Bompiani, 446 р.).

Энгельс Ф. 1969. Диалектика природы. Пер. с нем. М., Политиздат, 1969, 358 с. (Engels F. Dialektik der Natur. 1969 Marx/Engels: (vgl. MEW Bd. 20, S. 0 ff.)).

Юнг К.Г. 2017. Человек и его символы. Пер. с англ. М., Серебряные нити, 352 с. (Jung K.G. 1968 Man and His Symbols. Dell Publishing Co., Inc., 415.).

Ariès Ph. 1977. L’Homme devant la mort. Seuil, 640 р.

Schütz Alfred Scheler’s Theory of Intersubjectivity and the General Thesis of the Alter Ego». 1942. Philosophy and Phenomenological Research, March: 323−347.

Schütz, A. 1945. On multiple realities. Philosophy and Phenomenological Research, 5 (4), 533–576.)

Werber B. 2015. L'Empire des anges. Albin Michel, 448 р.

Werber B. 2004. Nous les dieux. Albin Michel, 467р.

Werber B. 1994. Les Thanatonautes. Le Livre de Poche, 510 р.


Abstract views: 306

Share

Published

2021-06-30

How to Cite

AntipovM. А. (2021). Representations of death in the movie horror. NOMOTHETIKA: Philosophy. Sociology. Law, 46(2), 298-307. https://doi.org/10.52575/2712-746X-2021-46-2-298-307

Issue

Section

Human. Culture. Society